• Anonym (Point)

    Vad är poängen med att stanna i en relation om man är kär i en annan?

    Jag läser ofta om hur människor vill "kämpa" och "jobba på relationen" när den ena parten blivit kär i någon annan och ibland varit otrogen. Vad är poängen med att stanna? Om den ena är kär i någon annan, är inte den tidigare relationen överspelad? Om man vill fortsätta uppfostra barnen tillsammans kan man ju göra det utan att låtsas (eller kämpa för) att vara ett kärlekspar.

  • Svar på tråden Vad är poängen med att stanna i en relation om man är kär i en annan?
  • Anonym (klurigt)

    Om man är kär i någon annan så tycker jag att man ska avsluta sin relation. Det kan också vara så att man förälskar sig eller tror att man är kär i någon annan. När det sen kommer till kritan så kan man inse att det var något mer ytligt än det man har i sin relation. Om man då väljer att satsa på sin relation så tycker jag att det ska respekteras. 
    Tror heller inte på att man ska hålla ihop enbart för att man har barn tillsammans. Det blir varken föräldrar eller barn lyckligare av.

  • Anonym (Point)
    Anonym (klurigt) skrev 2017-10-26 19:58:19 följande:

    Om man är kär i någon annan så tycker jag att man ska avsluta sin relation. Det kan också vara så att man förälskar sig eller tror att man är kär i någon annan. När det sen kommer till kritan så kan man inse att det var något mer ytligt än det man har i sin relation. Om man då väljer att satsa på sin relation så tycker jag att det ska respekteras. 

    Tror heller inte på att man ska hålla ihop enbart för att man har barn tillsammans. Det blir varken föräldrar eller barn lyckligare av.


    Givetvis ska valet respekteras. Jag förstår bara inte varför någon av parterna VILL fortsätta en relation som så tydligt är passé. Vad får den som är kär i en ny ut av att fortsätta med någon de kommit över? Vad får den ratade parten ut av situationen? Som jag ser det är det väl bättre för båda att hitta en ny och starta en relation som kanske fungerar.
  • Anonym (klurigt)
    Anonym (Point) skrev 2017-10-26 20:04:30 följande:
    Givetvis ska valet respekteras. Jag förstår bara inte varför någon av parterna VILL fortsätta en relation som så tydligt är passé. Vad får den som är kär i en ny ut av att fortsätta med någon de kommit över? Vad får den ratade parten ut av situationen? Som jag ser det är det väl bättre för båda att hitta en ny och starta en relation som kanske fungerar.
    Det är ju där det kommer in hur man verkligen känner. Om det var något ytligt och flirtigt eller om man faktiskt fick starka och äkta känslor. Om min partner blev kär på riktigt i någon annan så skulle jag då inte vilja vara kvar oavsett vad han ville. Skulle ju vara en plåga och som bäddat för att man själv skulle titta efter någon annan. Jag vet att en del stannar av praktiska/ekonomiska skäl, men skulle inte vilja det heller.
  • Anonym (1)

    En del kan ju faktiskt ha känslor för två samtidigt. Livet är inte svart och vitt.

    Det kan också vara väldigt svårt att reda i alla känslor man känner.

  • Anonym (JK)
    Anonym (Point) skrev 2017-10-26 19:54:19 följande:

    Jag läser ofta om hur människor vill "kämpa" och "jobba på relationen" när den ena parten blivit kär i någon annan och ibland varit otrogen. Vad är poängen med att stanna? Om den ena är kär i någon annan, är inte den tidigare relationen överspelad? Om man vill fortsätta uppfostra barnen tillsammans kan man ju göra det utan att låtsas (eller kämpa för) att vara ett kärlekspar.


    Varför skulle man inte kämpa?

    Enbart en idiot följer kärlekskänslor för andra när han redan har en bra relation imo.
  • Anonym (Point)
    Anonym (JK) skrev 2017-10-26 20:48:47 följande:

    Varför skulle man inte kämpa?

    Enbart en idiot följer kärlekskänslor för andra när han redan har en bra relation imo.


    Är det vanligt att människor i bra relationer blir kära i någon annan?
  • Anonym (Point)
    Anonym (1) skrev 2017-10-26 20:45:54 följande:

    En del kan ju faktiskt ha känslor för två samtidigt. Livet är inte svart och vitt.

    Det kan också vara väldigt svårt att reda i alla känslor man känner.


    Känslor, visst. Men är man kär i två samtidigt?

    Att älska någon är inte nödvändigtvis detsamma som att vara kär.
  • Anonym (JK)
    Anonym (Point) skrev 2017-10-26 21:10:03 följande:

    Är det vanligt att människor i bra relationer blir kära i någon annan?


    Ja, det är ofrånkomligt över ett liv skulle jag vilja påstå. Däremot ska du inte svara på de känslorna utan låta de rinna ut i sanden.
  • Anonym (Point)
    Anonym (JK) skrev 2017-10-26 21:14:29 följande:

    Ja, det är ofrånkomligt över ett liv skulle jag vilja påstå. Däremot ska du inte svara på de känslorna utan låta de rinna ut i sanden.


    Varför ska jag missa att vara med om en ny kärlek när den gamla relationen redan har runnit ut i sanden?

    Livet är kort.
  • Anonym (JK)
    Anonym (Point) skrev 2017-10-26 21:24:45 följande:

    Varför ska jag missa att vara med om en ny kärlek när den gamla relationen redan har runnit ut i sanden?

    Om

    Livet är kort.


    Varför skulle den gamla kärleken ha runnit ut i sanden? Det är normalt att bli kär i olika människor och att bli kär i sin partner igen och igen med några andra emellan.

    Du kan ju välja ett liv med tre barn med tre olika män och att leva ensam på ålderns höst. Allt vi vet är att det är betydligt bättre att hålla fast vid den ursprungliga goda relationen. Det gör ditt liv bättre på sikt.

    Det är inte konstigare än att du kortsiktigt blir mer tillfredsställd av att äta skräpmat, men det blir med är en fadd eftersmak som för med sig negativa konsekvenser.
Svar på tråden Vad är poängen med att stanna i en relation om man är kär i en annan?