• Anzil

    Blivit strypt, hur kan man vara säker på att man skadat hjärnan?

    Hej!


    Jag har alltid haft problematik i mitt hem, redan i uppväxten. Jag har tjatat, tjatat och åter tjatat på socialtjänsten, men tyvärr har man aldrig fått hjälp. Jag hade pratat med massa lärare på grundskolan m.m, men fick ingen stöd. Nu när jag är vuxen, får jag responsen av socialen, att det blir svårt. Dels för att jag är en man, och dels för att jag befinner mig i vuxen åldern. De utlovar att försöka hitta en lösning, men jag har icke fått någon respons av de på länge.


    Om någon har tips, är jag grovt tacksam!


     


    Nu skall jag komma till saken som står i rubriken.


    Jag blev strypt en gång, för en familjemedlem, så mentalt svag, och patetisk han var och är, gav han sig på mig, som är mindre i både åldern och fysiken. Ströp mig, jag vet faktiskt inte hur länge. Men jag vaknade upp på golvet. Där han skrek på mig att jag skulle resa mig upp.


    Jag har ingen aning om hur länge jag blev strypt, men jag är onekligen frustrerad och rädd. Det kanske är bara massa hjärnspöken, men jag funderar på om jag har skadat min hjärna efter händelse, och i sådan fall hur kan man få reda på det?


     


    Jag har gått på många samtalsstöd och liknade. Där jag oftast får bekräftelse att jag är väl talad och skarpsinnad. Visst, jag blir alltid glad att få sådana bekräftelser, men jag vet inte om jag skulle verkligen vara det.


     


    Kan man på något sätt få reda på om man har skadat hjärnan eller något?

  • Svar på tråden Blivit strypt, hur kan man vara säker på att man skadat hjärnan?
  • Tow2Mater

    Ar det något du inte kan göra idag som du kunde förr, som tala, skriva, minnas, sjunga, balansera, etc - då kan hjärnan fått sig en törn. Om inte, är du helt ok.

  • stor grön drake

    Troligtvis har personen släppt sitt grepp när din kropp säckade ihop, om du inte låg på golvet frän början.

    Hjärnan stänger av muskler mm vid syrebrist för att spara syre till hjärnan, och super man när kroppen säckar ihop finns ingen större risk för hjärnskada.

    Strypning är relativt vanligt inom vissa kampsporter, och det är väldigt obehagligt att tuppa av men oftast helt ofarligt.

Svar på tråden Blivit strypt, hur kan man vara säker på att man skadat hjärnan?