• Ewald01

    Golvvärme?

    Jag har ofta funderat på hur man kan öka komforten och mysfaktorn - om man så vill - för den som går i strumplästen eller barfota.
    Det är kanske bra att installera golvvärme om man bor i ett äldre hus i samband med en renovering.

    Nu har jag faktiskt träffat folk som g
    år barfota hemma och inte vill ha golvvärme.

    Ni som g
    år i strumplästen eller barfota hemma, vad säger ni? Skulle ni föredra golvvärme eller inte? Berätta! 

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Golvvärme?
  • Ewald01
    Kjell2 skrev 2017-10-28 10:44:38 följande:

    Med golvvärme slipper man fula element och rör.


    Absolut, man slipper element.

    Men man kan i så fall inte kompensera kallras från fönster. 

    Sätter man in radiatorer s
    å är de i regel placerade under fönsterna och minskar  vissa komfortproblem.
  • nytt eller gammalt

    Vad jag har hört (som har ett urgammalt luftvärmesystem i mitt hus och ibland undersöker möjlighet att modernisera) är golvvärme inte så energisnålt. Med tanke på miljön tycker jag därför att man inte bör välja det i hela bostaden. Men i badrum är det väldigt trevligt tycker jag.

    Jag bodde i en konstig lägenhet med golvvärme ett tag för längesen. Det var alltid 25grader varmt, omöjligt att få ner temperaturen. Hyresvärden hittade aldrig felet. Men trots det kändes golven inte varma. Det var ingen skillnad mot att gå på golv i en lägenhet med vanliga element (däremot jämfört med golv direkt på betongplatta på mark...)

  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2017-10-28 11:18:20 följande:

    Skulle vara bra med många som vill rösta för att man får ett representativt resultat ...


    Du kommer aldrig få ett represenativt utfall på FL.
  • Ewald01
    nytt eller gammalt skrev 2017-10-28 11:25:10 följande:

    Vad jag har hört (som har ett urgammalt luftvärmesystem i mitt hus och ibland undersöker möjlighet att modernisera) är golvvärme inte så energisnålt. Med tanke på miljön tycker jag därför att man inte bör välja det i hela bostaden. Men i badrum är det väldigt trevligt tycker jag.

    Jag bodde i en konstig lägenhet med golvvärme ett tag för längesen. Det var alltid 25grader varmt, omöjligt att få ner temperaturen. Hyresvärden hittade aldrig felet. Men trots det kändes golven inte varma. Det var ingen skillnad mot att gå på golv i en lägenhet med vanliga element (däremot jämfört med golv direkt på betongplatta på mark...)


    Om huset är gamalt så har man kanske svårt att isolera under golvvärmen dvs. under slangarna (ner mot t.ex. marken).  Det kan vara ett problem. I så fall kan man få stora värmeförrluster ner mot marken och det kan till och med uppstå fuktproblem på sikt.

    Luftvärme är ju inte optimala värmesystemet. Sen ska tilluften på ventilationen alltid vara lite under rumstemperaturen (18,5 grader t.ex. om man nu har 20-21 grader i rummet) för att luft som är lite kallare  sjunker ner och ger en bättre luftombandning i rummet.
    Varm luft stiger upp. Det kan till och med bli temperaturskiktningar i rummet om man har för hög inblåsningstemperatur på tilluften.

    I äldre hus kan temperaturen på ytorna (golv, fönster, väggar) vara betydligt lägre än lufttemperaturen i rummet. Orsak till detta är ofta dålig isolering. Det kan även finnas stora köldbryggor.

    Man kan genomföra en termografering som visar alla kalla ytor.

    Golvmaterialet (värmeinträngningskoefficienten) avgör sen också om golvet känns kallare om man går på det.

    Ja, om man har en platta på mark som är dålig isolerad då kan det kännas kallt att gå på golvet.
    I övervåningen har ju bjälklaget i regel samma temperatur som våningen respektive våningen under, då minskar problemet med kalla golv.
  • Ewald01
    Kjell2 skrev 2017-10-28 11:49:29 följande:
    Du kommer aldrig få ett represenativt utfall på FL.
    Hmm... det är väl så.

    Då måste man väl göra komplicerade studier och forska på det .... om man nu vill undersöka sådant.
  • HelaGotland

    Annat - har ej inneskor och golvvärme är supermysigt, går inte att vänja sig av vid.

  • fluu

    Avskyr golvvärme, trots att jag jämt är stelfrusen om fötterna. Men hellre det än att få yrsel, illamående och vallningar av golvvärme.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • HelaGotland
    fluu skrev 2017-10-29 00:19:22 följande:
    Avskyr golvvärme, trots att jag jämt är stelfrusen om fötterna. Men hellre det än att få yrsel, illamående och vallningar av golvvärme.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!

    Oj du måste vara känslig. Det får jag aldrig, inget av det. Golvvärme är optimalt i duschen/badrummet.
Svar på tråden Golvvärme?