• Anonym (Ts)

    Varför blir han inte blöjfri?

    Hej! Min son fyller 5 år i december. Han springer runt, skriker mm. Personalen på förskolan misstänker adhd vilket jag kan tänka mig att har då hans pappa har det.

    Han är för liten för att utredas på bup ännu. Han är fortfarande inte blöjfri. Vi har försökt med belöningar, klistermärken, att prata positivt när det kommer i toaletten och inte säga något när det kommer på golvet(mer än att byta kalsonger, torka golv). Men fortfarande händer det olyckor flera gånger om dagen(vi har uteslutit förstoppning, uvi, han är frisk). Det händer både hemma, på förskolan, hos kompisar, ja överallt.

    Känner mig totalt uppgiven och vi får inte mer hjälp från bvc(vi har ju fått jättemycket tips som inte funkat). Så senaste veckorna har han haft blöja och det har varit mycket mindre skrik och gnäll.

    Det har varit såhär 1 år, sen vi försökte sluta med blöja.

    Hjälp uppskattas verkligen!

  • Svar på tråden Varför blir han inte blöjfri?
  • Anonym (Också sen)

    Jag har också en son som är sen med att vara blöjfri. Han totalvägrade gå på toa/potta helt till han var 3,5. Då började det funka att gå på potta på förskolan.

    När han var närmare fyra var han oftast blöjfri men många olyckor. Han kunde kissa ner sig 3-4 ggr per dag. Bajsa funkade inte alls.

    Det har först börjat funka med bajsa på toa i höst 4,5 år gammal. Och först i höst som han börjat känna när han är kissnödig. Tidigare fick vi påminna med jämna mellanrum. Men blir fortfarande olyckor ibland. Blöja på natten har han alltid och den är nästan aldrig torr.

    En del barn är senare än andra helt enkelt...

  • Anonym (Oilk)

    Alla barn är olika,endel blir torra tidigt och endel sent...er son " springer runt" säger du...han har antlagligen inte då tid att stanna upp och ens känna av att han behöver gå på toa- han kan ha " tränat bort" att ens känna att ham är kissenödig. Jag har haft barn i mina grupper som av olika anledningar inte känt att de behöver gå-dessa barn har utretts på sjukhusets " kiss och bajs avdelning" ( de kallade sig det själva på sjukhuset ) därifrån fick föräldrarna hjälpmoch stöd i hur de skulle träna ,de yngre barnen bla en pojke er er sons ålder fick vi sätta på toa först varje kvart i ett par veckor och sedan 1 gång i halvtimmen för att så småningom dra ut på det till 1 gång i timmen, ett äldre barn jag hade på fritids fick en arbandsklocka med alarm som signalerade varje gång hon skulle gå på toa,men intervallerna var ungf de samma som för den yngre killen. De hör två och även de andra barn jag haft unde åren som haft ett liknade upplägg blev tillslut torra ...det tog bara lite längre tid än för andra barn... Sedan vad det gäller att er son skulle vara för liten för att utredas... Det stämmer inte...jag har haft 3-4 åringar i grupperna med en npf- diagnos så nog borde er son kunna utredas om det behövs.och med tanke på köerna behöver han sättas i kö omedelbar så han har en chans att börja förskoleklass till hösten med alla förutsättningar till att lyckas... Men oavsett vad så har pedagogerna hjälp av en specialpedagog? Finns det en pedagogisk kartläggning gjort? Finns det en handlingsplan för er son? ( för att kunna skriva en handlingsplan behöver pedagogerna först göra en pedagogisk kartläggning- inget man som förälder ser,däremot ska en handlingsplan förmedlas till er)

  • Glinda från Oz

    Jag tycker inte ni ska nöja er med svaret att han är för liten för att utredas. Det behöver ju inte vara adhd heller utan kan lika gärna vara något annat. Har ni kontaktat bup? Om ni inte har det så kontakta dem och har ni redan pratat med dem så ligg på som iglar. Tyvärr får man tjata och vara pågränsen till hotfull om man ska få hjälp, min erfarenhet är att man glöms bort om man är för tyst och snäll.

Svar på tråden Varför blir han inte blöjfri?