• CinnamonGirl

    Renovering av kök, badrum och golv i hyresrätt

    Efter hur många år är det rimligt att kräva renovering av kök, badrum och golv i en hyresrätt? Jag har tidigare hyrt av kommunala bostäder, och de skickade en gång per år ut en infolapp om rust. De hade allt tidsbegränsat, typ nya tapeter och ommålning tak och lister var 10:e år, omlackering av köksluckor var 10:e år, nya vitvaror i kök var 12:e år, slipning av parkettgolv var 15:e år. Badrum efter behov. Ville man något renoverat eller utbytt tidigare fick man betala lite extra på hyran, och valde man att inte göra något drog de istället av lite.

    Nu bor jag hos en privat hyresvärd, och de verkar inte ha några speciella regler alls. Husen är byggda 1987, och efter 30 år är köksskåp och bänkskivor (som är är folierad spånskiva) rätt så slitna. Mycket har spruckit upp i kanterna. Detsamma gäller dörrar (också folierat). Det skulle behövas fräschas upp, det räcker med att lämna in på sprutlackering.

    Golven fungerar men är inte så fräscha. Hos mig har nån tidigare hyresgäst dessutom lagt in parkett i delar av lägenheten, det är inte helt proffsigt gjort, och de har inte heller lagt in i hela lägenheten. Det ser mysko ut då det är en öppen planlösning och inte någon sockel vid dörrar mot angränsande sovrum.


    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Svar på tråden Renovering av kök, badrum och golv i hyresrätt
  • Carambolan

    Tyvärr finns ingen generell tidsram utan det är "vid behov" som ska gälla. Det du kan göra är att be hyresvärden komma och besiktiga lägenheten!

  • Glinda från Oz

    Carambolan, på alla ställen jag har bott på har det funnits en tidsram eller valfritt lägenhetsunderhåll (där man betalar själv)

    TS; Har du pratat med hyresvärden? Där jag bor måste man säga till om renovering, man får ingen information alls om att det är dags att renovera och hyresvärden skickar inte ut någon information.

    Det kan också vara så att värden har valfritt lägenhetsunderhåll och då gör de inte ett skit, de brukar dra av någon/några hundralapp(ar) på hyran istället. Vill du ha renoverat så måste du kontakta dem så får du antigen högre hyra pågrund av renoveringen eller så betalar du den i klumpsumma.

  • CinnamonGirl
    Glinda från Oz skrev 2017-10-28 21:09:52 följande:

    Carambolan, på alla ställen jag har bott på har det funnits en tidsram eller valfritt lägenhetsunderhåll (där man betalar själv)

    TS; Har du pratat med hyresvärden? Där jag bor måste man säga till om renovering, man får ingen information alls om att det är dags att renovera och hyresvärden skickar inte ut någon information.

    Det kan också vara så att värden har valfritt lägenhetsunderhåll och då gör de inte ett skit, de brukar dra av någon/några hundralapp(ar) på hyran istället. Vill du ha renoverat så måste du kontakta dem så får du antigen högre hyra pågrund av renoveringen eller så betalar du den i klumpsumma.


    Har en privat hyresvärd, här finns inget VLU... golven var i nuvarande skick när jag flyttade in, så gjorde de inget då så gör de nog inget nu heller. Det är ju bara det att inläggningen av parketten är slarvigt gjort och det är fula övergångar mot plastgolven.
  • Glinda från Oz
    CinnamonGirl skrev 2017-10-29 02:17:24 följande:

    Har en privat hyresvärd, här finns inget VLU... golven var i nuvarande skick när jag flyttade in, så gjorde de inget då så gör de nog inget nu heller. Det är ju bara det att inläggningen av parketten är slarvigt gjort och det är fula övergångar mot plastgolven.


    Om de har valfritt lägenhetsunderhåll får det i princip se ut hur som helst utan att de gör något, det positiva är att du får göra en massa saker utan att de lägger sig i, t.ex tapetsera hur du vill.
  • Duckan

    Tapeter och målning är 12-15 år hos oss. Kök och badrum ska hålla en evighet tydligen. Våra är från -90 och allt annat än trevliga. Köket har vi gjort om själva. Badrummen har slitna plastmattor och ett kakel som inte går att få skinande på något vis. Det är inte aktuellt med renovering därpå länge enligt värden.

  • CinnamonGirl
    Glinda från Oz skrev 2017-10-30 09:23:47 följande:
    Om de har valfritt lägenhetsunderhåll får det i princip se ut hur som helst utan att de gör något, det positiva är att du får göra en massa saker utan att de lägger sig i, t.ex tapetsera hur du vill.
    De har inte VLU som jag skrev i inlägget ovan. De har inget underhåll alls... en den här privata hyresvärden vill inte kosta på känns det som, de vill bara casha in hyror.
  • CinnamonGirl
    Glinda från Oz skrev 2017-10-30 09:23:47 följande:
    Om de har valfritt lägenhetsunderhåll får det i princip se ut hur som helst utan att de gör något, det positiva är att du får göra en massa saker utan att de lägger sig i, t.ex tapetsera hur du vill.
    Folk verkar ha gjort som de vill tidigare. Dåligt inlagd parkett, slängt ut fasta garderober, hatthyllor, badrumsskåp och bytt lampor som tillhör lgh (i badrum).

    Tapetserat har jag redan gjort själv. Jag skulle kunna leja nån kunnig och fixa golven, och lämna in köksluckor på lackering, men vill inte lägga 10-20.000 på en hyresrätt som jag inte känner att jag vill bo i längre än nödvändigt. Vill ändå att det ska vara så fint som möjligt, för det lär dröja ett par år till innan jag får en bättre lgh...
  • Glinda från Oz
    CinnamonGirl skrev 2017-10-31 06:07:37 följande:

    De har inte VLU som jag skrev i inlägget ovan. De har inget underhåll alls... en den här privata hyresvärden vill inte kosta på känns det som, de vill bara casha in hyror.


    Valfritt lägenhetsunderhåll ÄR att de inte gör något alls, man måste betala själv för ALLT antigen i form av höjd hyra eller allt i en klumpsumma.
  • Glinda från Oz
    CinnamonGirl skrev 2017-10-31 06:14:06 följande:

    Folk verkar ha gjort som de vill tidigare. Dåligt inlagd parkett, slängt ut fasta garderober, hatthyllor, badrumsskåp och bytt lampor som tillhör lgh (i badrum).

    Tapetserat har jag redan gjort själv. Jag skulle kunna leja nån kunnig och fixa golven, och lämna in köksluckor på lackering, men vill inte lägga 10-20.000 på en hyresrätt som jag inte känner att jag vill bo i längre än nödvändigt. Vill ändå att det ska vara så fint som möjligt, för det lär dröja ett par år till innan jag får en bättre lgh...


    Har du kollar på klickgolv? De kan du sätta in själv och ta med dig om du flyttar.
  • CinnamonGirl
    Glinda från Oz skrev 2017-10-31 14:02:08 följande:
    Valfritt lägenhetsunderhåll ÄR att de inte gör något alls, man måste betala själv för ALLT antigen i form av höjd hyra eller allt i en klumpsumma.
    Men vi får inte välja om de ska göra nåt eller inte. Där jag bott tidigare har det kommit ut en lapp 1 gång per år, eller vid inflytt, om man vill ha rustat eller inte. Det har kostat om man gör det i förtid, annars inget.

    Jag fick omtapetserat i vardagsrum och hall när jag flyttade in, kostade inget extra då det enligt värden var behov av det.
    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Glinda från Oz
    CinnamonGirl skrev 2017-11-01 21:55:42 följande:

    Men vi får inte välja om de ska göra nåt eller inte. Där jag bott tidigare har det kommit ut en lapp 1 gång per år, eller vid inflytt, om man vill ha rustat eller inte. Det har kostat om man gör det i förtid, annars inget.

    Jag fick omtapetserat i vardagsrum och hall när jag flyttade in, kostade inget extra då det enligt värden var behov av det.


    Det finns två olika typer av underhåll, dels då underhåll sker efter en viss tid, det kostar inget extra för hyresgästen alls. Så var det där du bodde tidigare. En del värdar informerar om det, som din värd gjorde och en del värdar håller tyst om det och man är själv ansvarig för att söka information, så är det där jag bor nu. Oavsett om värden informerar eller inte är det samma typ av underhåll.

    Den andra typen av underhåll är valfritt lägenhetsunderhåll, det betyder att värden inte gör något alls och man får betala varenda krona själv. Hos vissa värdar betalar man allt i en klumpsumma, hos andra betalar man genom höjd hyra och hos vissa får man välja hur man vill göra. Oavsett hur betalningen sker är allt VLU. Vid LVU gör värden som sagt ingenting oavsett hur det ser ut eller hur länge sedan det var något gjordes.
Svar på tråden Renovering av kök, badrum och golv i hyresrätt