• stimulants95

    Dåligt samvete...

    Hej! Ska börja med att berätta att vi just nu går igenom en jättestor förändring på mitt jobb vilket gör att jag blir riktigt trött i huvudet och less relativt stor del av dagen, men detta är ingen ursäkt. 


    Igår och idag så fyade jag min valp på 4 1/2 månader när han kissade inne.... Jag sa men för hel**** och hundens namn vilket jag har hört att man inte ska göra och det har jag jättedåligt samvete för. Igår sa jag hundens namn med irriterande röst när han inte lät mig vara efter jobbet också, även fast han bara är glad för att jag har kommit hem.... tips för att påminna mig själv att försöka vara glad/ignorera det "dåliga" hunden gör? 

  • Svar på tråden Dåligt samvete...
  • Carambolan

    Alla kan ha en dålig dag. Fundera på vad du vill göra annorlunda nästa gång, sen släpper du det och försöker göra mer rätt imorgon.

  • stimulants95

    Joo...jag vet men jag har så svårt ibland bara att komma ihåg att lugna ner mig och vara sansad. När jag nu sa åt vovven så kändes det som att han var rädd för mig? Det vill jag ju självklart inte, har endast sagt åt han förut på skarpen om han har gjort något riktigt dåligt som att  springa ut mot vägen eller försöka äta något som jag redan har visat inte är bra för han. 

  • FallenAngelNr1000

    Börja tänka, det är inte hundens fel. Helst innan men man lär sig det  Hundar är inte i dess naturliga miljö längre, inte heller även hur de förhåller sig gentemot varandra. Dom blir tagna tidigt och får aldrig lära sig att utföra deras naturliga instinkter utan ska lyda "gudarna" på denna jord, människan.


    Visst kan man bli irriterad nångång när man är tanklös själv, men kom ihåg att ditt djur kommunicerar med dig! Den kan inte prata som oss, utan det är vi som har makten att faktiskt lyssna och observera och interagera med dom och göra allt till någonting roligt istället för suckande och att någon ligger och känner sig bortglömd.


    Ingenting hjälper dig eller din hund för att du svär på den. Bara onödigt och visar brist på respekt för ditt djur, dåligt anpassat utav dig då hunden knappast kan låsa upp dörren och gå ut själv.


    Nej, det går att prata tillbaka, genom upprepningar och använda sig utav tonlägen. Eller genom att hjälpa djuret att finna de 2 närmaste favoritplatserna utanför så den snabbt lär sig en rutin om vart den kan kissa och beröm den då med ljusa tonlägen (glädje i rösten) o med någonting gott. 


    Att bli sur hjälper inte, det handlar om att man själv behöver lära sig att kommunicera med sitt djur så den förstår dig tillbaka.


     


    Lycka till.

  • Krodie

    Den här tråden är väl det bästa sättet att hålla dig motiverad. Du känner själv att du gör fel, så jobba aktivt med att tänka positivt och på din valps skull när du kommer hem. Man måste kunna "fya" honom ibland, men bete dig snällt och kärleksfull också. Det behöver han, speciellt nu när han bara är en liten knodd


    finest.se/krodie/ - Min blogg
Svar på tråden Dåligt samvete...