• HögerEvangeliet

    Ljudisolering/Ljudabsorbering för liten etta

    God kväll mina vänner,

    Jag bor i en mysig etta(20 kvm) söder om söder i Stockholm som är byggd ca 53. Den är högst upp och klämd mellan två större lägenheter.

    Tyvärr släpper den in ganska mycket ljud från grannen under och bredvid (endast en sida) så jag skulle vilja ha information om hur jag kan stänga ut så mycket ljud som möjligt. Jag funderar över draperier, lister på fönster/dörrar, ljuddämpare för ventiler och sen en tjock matta på golvet men vet inte riktigt om det är nog.

    Eftersom jag är okunnig om ljud, vibrationer, absorbenter osv så skulle jag behöva era tips, finns det något smidigt sätt som man kan stänga ute vardagliga ljud som: Röster, musik, möbler som rör sig?

    Ett par idéer jag har är att köpa hem ljudabsorberande golvplattor och sen dra en tjock matta över golvet. Sätta väggabsorbenter bakom mina hyllor/garderob och sen framtida möbler.

    Alla typer av tips/tricks etc uppskattas enormt. 

    Lägenheten är en hyresrätt och min budget är ganska stor.

    Mvh
    H.E

  • Svar på tråden Ljudisolering/Ljudabsorbering för liten etta
  • Praon

    Om det är dunk ifrån fotsteg så är det svårt.
    Om det är ljud via ventilationen - så finns det ljuddämparmaterial att stoppa in.
    Om det är via väggen mellan er - så kan du ju göra väggen tjockare på olika sätt, men man vill ju inte offra den lilla ettan till det.

    Om det är dina egna rörelser som ekar, så tjocka mattor.
    Tjocka tavlor med isolering bakom talans tyg.

    Om det är från ytterdörren - kolla så den slutet tätt (genom släcka ditt rum, och ha tänt i hallen, ser du ljus genom springor så är det fel).

    Om det är från fönster.... mja... persienner/rullgardin...

    Om det är från väggdosor... latex i alla springor..

  • NELJ

    Hej!

    I första hand bär du ta reda på om grannarna hörs för mycket - så att hyresvärden borde ta hand om det. Sen kan du fundera på egna åtgärder. Du får gärna pm:a mig om du vill ha råd.

  • HögerEvangeliet

    Hej,

    Tack så mycket för era svar. För att klargöra lite, jag bor överst, det läcker in ljud från två grannar (kanske tre?) från ena sidan av lägenheten och sen under.

    Är okunnig om ljud men det studsar och kan fotplanta sig lite överallt. Grannarna i sig är inte spec störande, dom pratar i normal ton, hostar, nyser, har gäster ibland på helgerna så det är inte så mycket att klaga över. Har snackat med dom och dom förstår min sits. Hyresvärden är också informerad och ventilen ska ljudisoleras med en ljuddämpare inom en snar framtid. Om inte det räcker vill jag vara beredd.

    Tack för era tips! :)

Svar på tråden Ljudisolering/Ljudabsorbering för liten etta