• Lina100

    Vad gäller? Ofräsch lägenhet?!

    Alltså jag besökte min hyres lägenhet idag och det ser för jävligt ut med tapeterna och köket och allt.

    Hur kan alla lägenheter utan min vara renoverad?!

    Alltså själva bostadsföretaget som hyr ut renoverar alla fast min är jätte raskig?!

    Är väldigt missnöjd nu och kan man kräva renovering? Spisen fungerar knappt?!

  • Svar på tråden Vad gäller? Ofräsch lägenhet?!
  • Anonym (rumpan)

    var du inte på visningen?
    om du var det, godtog du felen genom säga ja och skriva under.

    fast, läser du protokollet så står det nog att du hat en vecka på dig att ifrågasätta besiktningen

  • Grande Rock

    Fungerar inte spisen som den ska ska hyresvärden givetvis se till att du får en annan.

    Om lägenheten i övrigt upplevs vara i sunkigt skick är en lurigarr fråga, vad som anses vara ok handlar mycket om tyckande.


    Att tro är att inte veta
  • Lina100

    Var ej på visningen

    Men fattar inte att alla lägenheter utan min är renoverad

    Borde den inte vara renoverad? Och tror du man får den renoverad om man kräver det?

  • Anonym (..)
    Lina100 skrev 2017-10-31 21:51:08 följande:

    Var ej på visningen

    Men fattar inte att alla lägenheter utan min är renoverad

    Borde den inte vara renoverad? Och tror du man får den renoverad om man kräver det?


    Sånt brukar man diskutera på just visningen. Jag blev erbjuden helrenovering och en hyreshöjning om typ 2000 spänn, valde att låta dem byta golven enbart.

    Du kan säkert få renoverat, men mot hyrestillägg och de kanske inte vill att du bor i lägenheten under tiden, och om du själv efterfrågar en renovering som går utöver standardunderhåll så lär de inte ersätta dig för boendekostnaden.
  • Annelie 76

    Gå igenom rum för rum och skriv en lista på allt som är trasigt och som du är missnöjd med. Sen klagar du hos hyresvärden och ser vad som händer. Är det en bra hyresvärd borde du få gehör.

    Lägenheten vi flyttade in i hade många grejer som vi klagade på. Vi fick ny ugn, ny kyl och frys, nya tapeter i några rum och tapeter och färg till att fixa de andra rummen. En städfirma städade innan vi flyttade in också då även flyttstädningen var dåligt gjord.

  • EmberEyes

    Oftast så är det "befintligt skick" som gäller. DVS det ska vara rent och flyttstädat, vitvaror osv ska fungera, men sunkiga golv och tapeter ingår. Många hyresvärdar renoverar gärna till dig, men det kommer också innebära en hyreshöjning. I min förra lägenhet så gjordes en helrenovering av badrummet, hyran ökade med drygt 1000 kr.

  • Anonym (..)
    Lina100 skrev 2017-11-01 12:13:13 följande:

    Hur kan alla lägenheter utan min vara renoverad?


    För att de som hyr dem har bett om att få dem renoverade redan när de kikade på den mest troligt.

    Eller så finns det ett schema för att renovera beståndet och de har inte kommit till din än.

    Dessutom är inte alla lägenheter utom din renoverade, du har bara kikat på renoverade lägenheter helt enkelt.
  • Anonym (Troligen ett val)
    Lina100 skrev 2017-11-01 12:13:13 följande:

    Hur kan alla lägenheter utan min vara renoverad?


    Om du med det menar att alla lägenheter utom just din har renoverats är det troligaste att den som bodde i lägenheten valde bort renovering för att slippa en hyreshöjning.

    Om du skriver brev till värden så föreslår jag att du ber någon korrekturläsa innan du skickar. Skriver du "alla lägenheter utan min" kommer värden utgå från att du inte är så smart och kanske försöka luras.
  • Lina100
    Anonym (Troligen ett val) skrev 2017-11-01 13:06:28 följande:

    Om du med det menar att alla lägenheter utom just din har renoverats är det troligaste att den som bodde i lägenheten valde bort renovering för att slippa en hyreshöjning.

    Om du skriver brev till värden så föreslår jag att du ber någon korrekturläsa innan du skickar. Skriver du "alla lägenheter utan min" kommer värden utgå från att du inte är så smart och kanske försöka luras.


    Kommer ej ringa och klaga det första jag gör och kommer inte begära renovering.

    Men det är ju inte jätte fräscht
  • Annelie 76
    Lina100 skrev 2017-11-01 14:33:05 följande:
    Kommer ej ringa och klaga det första jag gör och kommer inte begära renovering.

    Men det är ju inte jätte fräscht
    Du får göra det själv om du vill. Tapetsera och måla är relativt enkelt och det får du alltid göra bara det blir "fackmannamässigt gjort" dvs så bra gjort som hantverkare skulle göra det.

    Rusta har billiga tapeter och målarfärger.
  • Lina100
    Annelie 76 skrev 2017-11-01 17:07:53 följande:

    Du får göra det själv om du vill. Tapetsera och måla är relativt enkelt och det får du alltid göra bara det blir "fackmannamässigt gjort" dvs så bra gjort som hantverkare skulle göra det.

    Rusta har billiga tapeter och målarfärger.


    Ja precis men tänker mycket på köket också och badrummet

    Men man kanske inte kan kräva allt heller
Svar på tråden Vad gäller? Ofräsch lägenhet?!