• fnissel

    Få mitt barn att sova själv och hela nätter

    Hej

    Som rubriken lyder, hur gör man?

    Våran tjej är nu 9 månader, hon har sovit i en bedside crib nästan från start brevid våran säng.

    När hon blev förstor för den bytte vi ut den mot en spjälsäng brevid vår säng.

    Vi har alltid nattat i vår säng sen lyft över.

    Men sen har hon vaknat i panik kl 04 och velat bli överlyft till oss. (Vaknar för Matning runt 02 som hon sover igenom)

    Det har kännts okey och flyttade därför in henne till sitt rum för att jag trott att hon störs av min makes gigantiska snarkande och hans väckaklocka tidigt på morgonen plus att jag verkligen sover kasst när hon ligger i vår säng.

    På dagarna somnar hon i vår säng sen får jag helt enkelt ligga kvar brevid..vilket ger mig stress när jag har massor med andra saker jag skulle vilja hinna med att göra och jag lämnat såklart henne inte där eftersom hon både kryper och är snabb som blixten. Försöker jag lägga över henne vaknar hon direkt eller inom15-30 min. Ligger hon i vår säng kan hon sova 2 timmar.

    Men sen en vecka tillbaka har vi nattat henne som vanligt i vår säng,(försöker vi natta henne i spjälsängen slutar det med massor av tårar.) lyft över henne sen har det tagit 30 min så vaknar hon och är ledsen och då går det inte få henne att somna om i hennes säng utan måste natta om henne i våran.

    Hjälp. Kom med tips! Hur ska vi få henne att sova i sin säng hela natten. (Bvc sa att barn i denna åldern inte ska äta under natten)

  • Svar på tråden Få mitt barn att sova själv och hela nätter
  • Wolfie13
    fnissel skrev 2017-11-01 00:24:10 följande:

    Hej

    Som rubriken lyder, hur gör man?

    Våran tjej är nu 9 månader, hon har sovit i en bedside crib nästan från start brevid våran säng.

    När hon blev förstor för den bytte vi ut den mot en spjälsäng brevid vår säng.

    Vi har alltid nattat i vår säng sen lyft över.

    Men sen har hon vaknat i panik kl 04 och velat bli överlyft till oss. (Vaknar för Matning runt 02 som hon sover igenom)

    Det har kännts okey och flyttade därför in henne till sitt rum för att jag trott att hon störs av min makes gigantiska snarkande och hans väckaklocka tidigt på morgonen plus att jag verkligen sover kasst när hon ligger i vår säng.

    På dagarna somnar hon i vår säng sen får jag helt enkelt ligga kvar brevid..vilket ger mig stress när jag har massor med andra saker jag skulle vilja hinna med att göra och jag lämnat såklart henne inte där eftersom hon både kryper och är snabb som blixten. Försöker jag lägga över henne vaknar hon direkt eller inom15-30 min. Ligger hon i vår säng kan hon sova 2 timmar.

    Men sen en vecka tillbaka har vi nattat henne som vanligt i vår säng,(försöker vi natta henne i spjälsängen slutar det med massor av tårar.) lyft över henne sen har det tagit 30 min så vaknar hon och är ledsen och då går det inte få henne att somna om i hennes säng utan måste natta om henne i våran.

    Hjälp. Kom med tips! Hur ska vi få henne att sova i sin säng hela natten. (Bvc sa att barn i denna åldern inte ska äta under natten)


    fnissel skrev 2017-11-01 00:24:10 följande:

    Hej

    Som rubriken lyder, hur gör man?

    Våran tjej är nu 9 månader, hon har sovit i en bedside crib nästan från start brevid våran säng.

    När hon blev förstor för den bytte vi ut den mot en spjälsäng brevid vår säng.

    Vi har alltid nattat i vår säng sen lyft över.

    Men sen har hon vaknat i panik kl 04 och velat bli överlyft till oss. (Vaknar för Matning runt 02 som hon sover igenom)

    Det har kännts okey och flyttade därför in henne till sitt rum för att jag trott att hon störs av min makes gigantiska snarkande och hans väckaklocka tidigt på morgonen plus att jag verkligen sover kasst när hon ligger i vår säng.

    På dagarna somnar hon i vår säng sen får jag helt enkelt ligga kvar brevid..vilket ger mig stress när jag har massor med andra saker jag skulle vilja hinna med att göra och jag lämnat såklart henne inte där eftersom hon både kryper och är snabb som blixten. Försöker jag lägga över henne vaknar hon direkt eller inom15-30 min. Ligger hon i vår säng kan hon sova 2 timmar.

    Men sen en vecka tillbaka har vi nattat henne som vanligt i vår säng,(försöker vi natta henne i spjälsängen slutar det med massor av tårar.) lyft över henne sen har det tagit 30 min så vaknar hon och är ledsen och då går det inte få henne att somna om i hennes säng utan måste natta om henne i våran.

    Hjälp. Kom med tips! Hur ska vi få henne att sova i sin säng hela natten. (Bvc sa att barn i denna åldern inte ska äta under natten)


    Hon är bara nio månader och behöver uppenbarligen er närhet. Hur ska du "vänja av" detta?

    Själv har jag både en fyraåring och en fyramånaders som sover i min säng...
  • Lena

    För näring behöver de inte mat men ändra inte saker som fungerar...

    Vad händer om du går upp ur er säng? Det är inte så illa om hon kravlar ur senare.

    Försök inte vänja bort saker som funkar det kommer bara göra att ni blir ledsna allihopa.

    Ha inga krav på att hinna med något när du är föräldraledig utan låt allt vara på barnets villkor och släpp stressen.

  • Snuttis2

    Spontant tänker jag att hon inte är redo att sova själv !!

    Förstår hur du tänker o känner men ni är hennes trygghet , små barn går inte att träna sig från beteenden! Risken är istället att du får ett otryggt barn. Försök ha henne nära istället så släpper hon er när hon är mogen.

  • Kasperina

    Mitt första barn sov i egen säng i eget rum från 6 mån, vaknade en gång på natten och ville ha välling men somnade om direkt i egen säng.
    Mitt andra barn somnade bra i egen säng runt 20 men vaknade sen vid 01 och var vaken i 2-3 timmar. När hon till slut somnade om sov hon max två timmar i stöten. Jag försökte allt! När hon var ca 7-8 månader somnade jag en natt tillsammans med henne i min säng och då sov hon 5 timmar i sträck. Sen dess sover hon i min säng Jag har alltid varit lättväckt men jag har vant mig vid henne och sover bra nu.

  • hyqo

    Med mitt första barn försökte jag styra sömnen och var han skulle sova, men gav ganska snart upp eftersom det bara blev gråt och skrik och ingen i familjen kunde sova. Nu i efterhand ångrar jag att jag höll på sådär och inte lät honom få sova där han var som tryggast och sov som bäst. Så efter att jag gett upp detta så blev det ungefär såhär;

    Båda barnen i vår i säng tills de var omkring ett år gamla. Från 7-8 månader sov de delar av natten i spjälsäng bredvid min säng men flyttades över nån gång under natten.

    Mellan 1-2 år sov de i egen säng i eget rum, men vaknade inte på natten och fick då komma över till vår säng.

    Från 2-6 års ålder sov de i egen växasäng med kant som de kunde kliva ur själva, då kom de nog över till vår säng i snitt 5-7 nätter per vecka. Eller vaknade och var ledsna och ville komma över. fast det blev mindre och mindre att de vaknade på natten.  

    Efter 6 års ålder har det glesats ur mer och mer behovet för dem att komma till oss på natten. Nu när de är 9 och 12 år händer det nästan aldrig.

    Jag är glad att jag fattade snabbt att det inte var nån bra idé att stressa fram det här med sovande och det har gått av sig själv att barnen sovit allt bättre och haft mindre behov av att sova i vår säng. Jag är glad att jag gett dem den trygghet de behövt. Även om jag vissa nätter såklart varit frustrerad över att inte få sova ifred. Men för det mesta har det gått bra.

    Nu när de är stora och knappt hemma ens för de är ute med kompisar mest hela tiden, då kan jag sakna den där tiden. Den där varma mjuka sovkroppen mot magen... den lilla handen på min arm... doften av sovsvettigt hår under näsan... Nu får man passa på om man ens får ge en kram till stora 12-åringen som är lite för cool för att kramas med mamma.

  • Saral92

    Jag var enormt enivs när min son var liten att han skulle sova i egen säng, jag hade fått för mig att det var bäst för alla. Efter otroligt lite sömn, en ledsen unge och mycket tjafs med min sons pappa (pga av trötthet) så får han nu sova med oss när han vill och behöver, han är 3,5år han somnar alltid i sin säng och kommer in till oss mellan 12-02. När jag accepterade de så har allt blivit bättre, jag sover bättre trots att han tar lika mycket plats som förr om inte till och med mer plats men när jag fann mig i situationen att han mår bäst här så sov jag bättre. Han sover i sitt rum när han är redo.

  • Wolfie13
    Saral92 skrev 2017-11-01 12:48:47 följande:

    Jag var enormt enivs när min son var liten att han skulle sova i egen säng, jag hade fått för mig att det var bäst för alla. Efter otroligt lite sömn, en ledsen unge och mycket tjafs med min sons pappa (pga av trötthet) så får han nu sova med oss när han vill och behöver, han är 3,5år han somnar alltid i sin säng och kommer in till oss mellan 12-02. När jag accepterade de så har allt blivit bättre, jag sover bättre trots att han tar lika mycket plats som förr om inte till och med mer plats men när jag fann mig i situationen att han mår bäst här så sov jag bättre. Han sover i sitt rum när han är redo.


    Saral92 skrev 2017-11-01 12:48:47 följande:

    Jag var enormt enivs när min son var liten att han skulle sova i egen säng, jag hade fått för mig att det var bäst för alla. Efter otroligt lite sömn, en ledsen unge och mycket tjafs med min sons pappa (pga av trötthet) så får han nu sova med oss när han vill och behöver, han är 3,5år han somnar alltid i sin säng och kommer in till oss mellan 12-02. När jag accepterade de så har allt blivit bättre, jag sover bättre trots att han tar lika mycket plats som förr om inte till och med mer plats men när jag fann mig i situationen att han mår bäst här så sov jag bättre. Han sover i sitt rum när han är redo.


    Jag hade själv en kort tid där det kändes viktigt att sonen på något sätt måste lära sig sova i sin säng.... Nu kan jag känna att jag även ångrar den tiden som bortslösad. Idag är han fyra och ibland väljer han sin säng och ibland vår. Viktigast bör alltid vara att lyssna på barnet när det är så litet.
  • Saral92
    Wolfie13 skrev 2017-11-01 13:17:11 följande:
    Saral92 skrev 2017-11-01 12:48:47 följande:

    Jag var enormt enivs när min son var liten att han skulle sova i egen säng, jag hade fått för mig att det var bäst för alla. Efter otroligt lite sömn, en ledsen unge och mycket tjafs med min sons pappa (pga av trötthet) så får han nu sova med oss när han vill och behöver, han är 3,5år han somnar alltid i sin säng och kommer in till oss mellan 12-02. När jag accepterade de så har allt blivit bättre, jag sover bättre trots att han tar lika mycket plats som förr om inte till och med mer plats men när jag fann mig i situationen att han mår bäst här så sov jag bättre. Han sover i sitt rum när han är redo.


    Jag hade själv en kort tid där det kändes viktigt att sonen på något sätt måste lära sig sova i sin säng.... Nu kan jag känna att jag även ångrar den tiden som bortslösad. Idag är han fyra och ibland väljer han sin säng och ibland vår. Viktigast bör alltid vara att lyssna på barnet när det är så litet.
    Ja jag har verkligen lärt mig efter det här att jag inte tänker göra samma misstag med mitt andra barn. Nu njuter jag av att min son sover bredvid mig och det känns tomt utan honom där.
  • Wolfie13
    Saral92 skrev 2017-11-01 13:31:10 följande:

    Ja jag har verkligen lärt mig efter det här att jag inte tänker göra samma misstag med mitt andra barn. Nu njuter jag av att min son sover bredvid mig och det känns tomt utan honom där.


    Jamen precis :) blir typ orolig om han inte dyker upp under natten haha. Nu är han redan så stor och med lillasyster som ammas känner man mer och mer hur den där mystiden med honom på natten inte kommer tillbaka. Lite deppigt faktiskt... :p
Svar på tråden Få mitt barn att sova själv och hela nätter