• Anonym (Sara)

    Vägra urinprov inom psykiatrin?

    M1rella skrev 2017-11-02 11:48:15 följande:

    Göra även inom somatisk vård. Är ingen som blir nekat behandling men följer man inte behandlingen och dess riktlinjer så har man rätt att tacka nej till behandling.


    Så du menar att alla går till vårdcentralen får göra ett drogtest innan de får behandling? Det har jag aldrig varit med om, har du?

    Sålänge man inte innefattas om lagen om tvångsvård så gör man upp behandlingen tillsammans med vårdpersonalen. Ts kan alltså vägra ett urinprov och få vård ändå, då pratar man om vad som inte kändes bra sedan lägger man upp en annan plan. Jag har själv nekat till flera saker min läkare tyckt. Det är absolut inte så att man inte får någon behandling alls.
  • Anonym (Sara)
    M1rella skrev 2017-11-02 18:01:34 följande:

    Har jag skrivit det?

    Ts kan absolut vägra övervakat urinprov eller urinprpv överhuvutget men då har hon tacka nej till behandling. Det är svårt att ge rätt behandling till någon som nekar att göra delar av behandlingen.


    Du skriver att alla inom psykiatrin drogtestas, att det inte sker någon diskriminering och att de inom den somatiska vården drogtestas också. Alltså drogtestas alla på VC.

    Att säga nej till en del av behandlingen är absolut inte samma sak som att säga nej till hela behandlingen, så är det aldrig någonsin oavsett vad det gäller. Det är inte alls så fyrkantigt som du tror.
  • Anonym (Sara)
    M1rella skrev 2017-11-02 19:02:18 följande:

    Om det finns behov för drogtestnkning så görs det vare sig det är inom psykiatrin eller somatiska vården. Men nej, Alla drogtestas inte per automatik på vc.

    När man tar ett bevakat urinprov för att göra en urinscreening för att utesluta självmedicinering eller missbruksproblematik så är det nödvändigt inför vidare behandling. Behandling som då oftast innebär läkemedel. Tackar man dä nej/vägrar urinprov så kan man inte påbörja någon vidare behandling.


    Men det är okej att drogtesta alla inom psykiatrin? Då är det diskriminering.

    Så jag har bara inbillat mig att jag har fått vård i sju år då? Jag har ju inte gjort ett urinprov.
  • Anonym (Sara)
    M1rella skrev 2017-11-02 21:40:45 följande:

    Och det vet du för att du är läkare?


    Det är inte lag på att man måste ta medicin, sålänge man inte tvångsvårdas får man välja själv.
    M1rella skrev 2017-11-02 21:40:04 följande:

    Nej, det är en del av behandlingen och ingen diskriminering.

    Du har förmodligen inte haft missbruksproblematik och då inte behövt göra regelbundna urinprov, bevakade eller obevakade. Eller så har du inte behandlats inom psykiatrin...


    Om man förutsätter att de med psykisk ohälsa är missbrukare så är det diskriminering. Att drogtesta någon är inte behandling heller, det är en kontrollåtgärder man gör eftersom man inte litar vad personen säger.

    Nej, jag har inte haft problem med missbruk, men det har inte ts heller. Jag kan ju ha inbillat mig sju års behandling också, man vet ju hur vi psyksjuka är.
  • Anonym (Sara)
    M1rella skrev 2017-11-03 09:07:50 följande:

    Majoriteten av de med neuropsykiatriska diagnoser eller psykisk ohälsa är tyvärr missbrukare då de oftast tar till självmedicinering i form av narkotiska preparat för att de mår bättre. Det är ingen diskriminering.

    Övervakat urinprov är en del av behandlingsriktlinjerna inom bla psykiatrin just för at man ska kunna utesluta mussbeuk och självmedicinering.

    Många som kommer till akutpsykiari måste göra överbakat urinprov innan de kommer in.


    Nej, så är det verkligen inte! En tredje del av befolkningen kommer någon gång drabbas av psykisk ohälsa, men en tredje del av befolkningen knarkar inte. De flesta med en NPF diagnos knarkar inte heller, det vore helt orimligt. Och det görs inte övervakade urinprov det första man gör på psykakuten, det är akutvård, urinprov är inte ens en standard åtgärd. Du skrämmer upp folk helt i onödan. Jag börjar förstå varför du tycker som du gör, det är vanliga hemliga fördomar.

    Jag tycker det är hemskt att du tror att vi låter folk dö om de inte gör ett urinprov.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Bibbi) skrev 2017-11-03 04:47:24 följande:

    Någon som reagerar så kraftigt personligt kränkt på ett rutinprov ger ju onekligen intryck av att ha problem av den grad att psykiatrin skulle vara ett relevant ställe att söka vård för sin axel 2-problematik. Och som motsätter sig provet trots att hen själv säger sig ha stått på tunga beroendeframkallande preparat? Hela storyn är suspekt.

    Man går inte till psykiatrin för att få avslappningsövningar, det kan man få i primärvård som exempelvis hos sin vc. Där tas inte urinprov på rutin.


    Då ska jag sätta upp en kamera i din hall, om du reagerar på det har du allvarliga problem som du behöver hjälp med, dessutom låter det som att du har något att dölja isåfall. Urinprov tas inte på rutin inom psykiatrin heller.

    Du verkar inte ha så stor koll på psykiatrin, det görs många olika behandlingar där bland annat mindfullness kurser, som är mycket avslappning. Andningsövningar är något många får lära sig, vissa gör bara det här och samtalsterapi, man måste inte alls ta medicin för att få gå till psykiatrin. Ska man ta medicin så är det ytterst få som börjar med narkotikaklassade preparat, är man deprimerad brukar man börja med SSRI (antidepressiva)
  • Anonym (Sara)
    M1rella skrev 2017-11-03 07:14:32 följande:

    Och du tror du får ett ärligt svar av en missbrukare?

    För att de inte ska ge en överdos vid läkemedelsbehandling.


    Det händer inte särskillt mycket om man överdoserar SSRI, det är inte beroendeframkallande, man får ingen kick, blir hög eller liknande.
  • Anonym (Sara)
    M1rella skrev 2017-11-03 13:26:36 följande:

    Det görs mer frekvent inom psykiatrin. Och i många fall är det urin inför vidare behandlingJag har inte påstått att de knarkar men många med utredda npf diagnoser har självmedicinerat med narkotiska preparat innan de fått hjälp.

    Många psykakuter har som rutin att ta övervakat urinprov för att kontrollera om personen som söker har intatt narkotiska preparat. Detta är personens bästa.

    Det är ingen som låta dö utan urinprov men tackar man nej till behandling får man stå för konsekvenserna själv såvida man inte vår ett LPT beslut.


    Många är ett väldigt vagt begrepp, många jämfört med vad och vilka NPF diagnoser? ADHD, autism eller tourettes?

    Källa på att urinprov krävs vid akutpsykiatrin tack!

    Med andra ord får de som vägrar urinprov dö, precis som jag sa.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Sjuksköterska) skrev 2017-11-03 13:26:59 följande:

    Jag jobbar inom detta. Vi tar prover eftersom det är väldigt vanligt att patienter tar läkemedel/ droger/ överkonsumerar alkohol i självmedicinerande syfte. Prover tas inte för att ?sätta dit? någon utan för att utesluta detta. Tyvärr vågar få berätta om dessa problem och då måste vi ha rutin för att bekräfta att någon nekar. Du får som tidigare sagt ingen läkemedelsbehandling om du har dessa problem men du får heller inte terapeutisk behandling då det inte är någon poäng att gå i terapi om man är påverkad av substanser.

    Patienter som lämnar positivs prover slängs ju inte ut, tvärtom tar man då upp det och säger ?vi börjar här?. Psykiatrin vill ju hjälpa dig! :)


    Hur kommer det sig att de som man vet är aktiva missbrukare får både terapi och mediciner? (Dock inte narkotika klassade)

    Vad händer om en person vägrar urinprov? Låter ni dem dö då?
  • Anonym (Sara)
    M1rella skrev 2017-11-03 13:28:39 följande:

    Hur många missbrukare eller folk med utredda npf diagnoser självmedicinerat ssri medicin? Det är de narkotiska preparaten (amferamin, morfin, cannabis, kolon etc) man vill kontrollera genom övervakat urinprov. Övervakat tas pga risken att det fuskas med urinprpv.


    Du sa själv att man inte kan ge de som vägrar ett urinprov medicin eftersom de kan missbruka. TS har en depression och den vanligaste medicinen mot det är SSRI, så hur många missbrukar SSRI? Varifrån har du fått att de flesta inom psykiatrin tar narkotika klassade läkemedel?
  • Anonym (Sara)
    M1rella skrev 2017-11-03 14:05:44 följande:

    Ja sa att mpnga psykakuten har som rutin att ta övervakat urinprov vid ankomst.

    Missbruk i form av självmedicinering förekommer vid bla adhd, add, autism, Aspergers bla. Även vid depression.

    Om de väljer att avstå/neka till behandling så kan det vara rak om LPT beslut. Finns det ingen grundlag flr LPT så ja, då kan personen dö pga missbruk. Men inte pga att denne inte fått vård. Alla ha rätt att tacka nej till vård (undantaget om man har LPT beslut) men då är det man själv som får stå för de konsekvenser det ev kan leda till. Och det vet personen själva om.


    En källa på att många inom akutpsykiatrin tar ett urinprov tack!

    Källa på hur vanligt missbruk är bland Aspergers och depression, tack!

    Nu är det inte så, men tror du inte det är lite kallt att låta en person dö för att den kanske har ett missbruk och kanske inte? Tycker du missbrukare ska dö och att man ska solla bort dem på psykiatrin av alla ställen?
    M1rella skrev 2017-11-03 14:07:52 följande:

    För att man genom ett urinprov har kunnat fastställa att de har ett missbruk, de har mottar och fått behandling mot missbruket och då kunnat få vidare behandling med exempel andra läkemedel och ev terpi.


    Varför behandlar man aktiva missbrukare isåfall? Man ger både medicin och terapi innan de tagit itu med sitt missbruk, varför gör man så?
    M1rella skrev 2017-11-03 14:12:11 följande:

    Om man har nekat urinprov är det stor risk att man missbrukar. Att då gå vidare med läkemedelsbehandling kan i värsta fall leda till överdos. Anledning att man har övervakat urinprov som rutin är för att kunna undgå att man ger patientens överdos

    Finns nog knappast någon som missbrukar ssri, men det finns betydligt mer folk som missbrukar narkotiska preparat för att de ex har en outredd depression. Att låta de får annan läkemedelsbehandling med ex ssri preparat och ev terapi ger ingen mening då ssri tillsammans med narkotiska preparat gör mer skada än nytta.

    Måna med psykiatriska utredda diagnoser tar till narkotiska preparat eller alkohol i syfte att självmedicinerat eftersom preparateb och ev alkohol får dem att må känna sig bra igjen ett kort tag.

    Vad ärndu inte förstår?


    Varför skriver man ut SSRI till aktiva missbrukare om det inte är någon idé?

    Jag förstår inte mycket av det du skriver, men du borde bli författare för fantasi har du.
  • Anonym (Sara)
    M1rella skrev 2017-11-03 15:18:22 följande:

    Du får läsa på i de olika landstingen vad som gäller.

    Aktiva missbrukare behandlas för och främst för sitt missbruk, Och då genom bla medicin och terapi.

    När man kommit ifrån missbruket kan man starta upp med ev ssri preparat.

    Låta någon dö? Vart har jag påstått att man låter folk dö?

    Återigjen; vad det du inte förstår?


    Du säger ju själv att personer som vägrar urinprov inte får någon vård och får klara sig bäst de vill. Med andra ord får de dö om de är tillräckligt sjuka.

    Varför ska urinprov tas i dörren på akutmottagningarna om alla får vård ändå? Och varför får missbrukare SSRI preparat?

    Det jag inte förstår är varför du varken svarar på mina frågor eller kan visa källor.
  • Anonym (Sara)
    M1rella skrev 2017-11-03 15:50:08 följande:

    Folk som vägrar urinprov gör detta då de vet att det kommer att ge ett positivt utslag då vill inte erkänna för sig själva eller vården att de har ett missbruk. Det är inte beredda eller mogna för att göra något åt missbruket eller få hjälp mot detta. De är oftast heller inte beredda att få hjälp mot den sjukdomen som gör att se engång har startat missbruket.

    Nu pratar vi om psykiatriska akutmottagningar, inte vanliga akutmottagningen. Psykiatriska akutmottagningar har högre säkerhet och kräver mer av patienten för att de ska släppas in på akuten, därför får man göra övervakat urinprov.

    Missbrukar man narkotika eller akolhol får man ytterst sällan börja med behandling av ssri preparat. Endel ssri preparat fungerar dårligt med bla alkohol och narkotiska preparat.

    Jag har svarat på dina frågor massor av gånger. Det är du som inte förstår eller vill förstå svaren.


    Alla fungerar inte som dig, jag skulle inte ha gjort ett urinprov det första jag gjorde och jag har inget missbruk. Ts har inget missbruk heller och hon känner som mig.

    En psykakuten fungerar ungefär som akuten och man får inte göra ett övervakat urinprov där, du kan själv ringa och fråga. Ett urinprov skulle dessutom vara värdelöst, ska patienten stå två veckor vid dörren och vänta?

    Missbrukar någon pga psykisk ohälsa måste man ofta ta tag i grundproblemet för att personen ska klara av att avsluta sitt missbruk det gör man med mediciner och terapi.

    Det här är första inlägget där du svarar på mina frågor. Allt utom att du tror att man hellre ser folk dö än att ge dem hjälp. Och jag har fortfarande inte fått några källor.
  • Anonym (Sara)
    Jeremiah skrev 2018-03-08 13:00:46 följande:

    Det sker numera ett rutinmässigt kontollerande av människor som får medicin av typ concerta, ritalin od föreskriven. År efter år tvingas jag två ggr per år bevisa att jag inte är narkoman. Jag har aldrig fått något positivt resultat på dessa kränkande prov eller haft en misbrukshistoria. Kontrollerandet sker totalt rutinmässigt.

    Och ja de tittar så gått som in under förhuden när man ska försöka stå där och kissa.

    Frågan är omdetta är lagligt? Det råder omvänd bevisbörda! När man har bevisad sin oskuld får man göra det igen efter 6 månader. Jag vill inte längra bara vara kränkt och arg, jag vill ändra på detta!

    Någon som vet om detta förfarande inom psykiatrin överhuvudtaget är lagligt?


    Jag vet inte, men jag vet att det går till så vid ADHD medicin. Jag tycker du ska höra av dig till patientnämnden och till media, andra behöver få upp ögonen för det här och det måste bli en debatt.
Svar på tråden Vägra urinprov inom psykiatrin?