• Orkide

    Höstlov-fritids

    Är det meningen stt personalen ska mjuta av att barn är lediga o passa på möblera om?

    Är det intemeningen att fritids ska göra roliga saker med barnen?? Mitt barns fritids har inga speciella altiviteter, ny möblerar om o städar/rensar.

    Hur har ni det under loven?

  • Svar på tråden Höstlov-fritids
  • Isola747
    Orkide skrev 2017-11-02 07:37:01 följande:

    Är det meningen stt personalen ska mjuta av att barn är lediga o passa på möblera om?

    Är det intemeningen att fritids ska göra roliga saker med barnen?? Mitt barns fritids har inga speciella altiviteter, ny möblerar om o städar/rensar.

    Hur har ni det under loven?


    Nej personalen är inte skyldig att göra massa roliga saker med barnen bara för att de är där på loven. Tycker det verkar fullt rimligt att använda loven, då det är färre barn, till att ändra miljön och andra saker som man inte hinner med i vanliga fall. Barnen får det ju bättre om miljön anpassas och material rensas upp så att det blir mer inbjudande och inspirerande. Vill man att ens barn ska få göra roliga aktiviteter får man väl se till att själv göra aktiviteter med sitt barn :)
  • Jill 79

    Har man ont om tid i vanliga fall så kan jag förstå om man passar på att fixa med sånt man inte hinner annars.

    Men vårt fritids brurkar ha endel aktiviteter på loven. Just detta lov vet jag inte för vi är lediga. Men på sommar fritids verkar de försöka åka iväg ett par gånger i veckan alla fall. Inget avancerat men museum, bibliotek och roliga lekparker i någon av de närmsta städerna.

  • Orkide

    Jag tycker det är jättetrist att personalen kastar, rensar o gör om hela höstlovet. En eller två dagar okej men hela höstlovet finns inga altiviteter inplanerade så det är fri lek hela dagarna

  • Anonym (R)

    Men om de har så mycket att göra som de inte hunnit göra annars att de behöver en hel vecka att göra det, när skulle de då göra dessa saker tänker du?

    Jag jobbar inte på fritids, utan på förskola, men vi gör samma sak - vi passar på att göra sånt vi inte har möjlighet att göra annars när vi väl har lite färre barn. Ibland handlar det om att flytta en hel avdelning med allt vad det innebär vad gäller flytt av möbler och saker etc, ibland att rensa ut, ibland att planera kommande aktiviteter och har vi inget sådant som måste göras så kan vi göra som denna veckan och passa på att låna skolans gympasal, vilket vi aldrig har möjlighet till annars, och/eller anordna ett disco för de få barn som är kvar på förskolan.

    Vad man gör beror på situationen och hur prioriteringarna ser ut för tillfället. Syftet är dock att det man gör ska gagna barnen.

  • MammaMR

    Vet att många skolor/fritids sänker kraven allt mer under loven, men det är oftast till fördel för barnen. Loven är ju också till för att vila upp sig och ha kravlösa dagar. Har man inte möjlighet att ha sina barn hemma under loven är det viktig tid föe barnen för återhämtning. Fri lek, film, pyssel, utelek, baka och hinna pata och umgås med barnen är också uppskattat! De flesta barnen vill gärna vara kvar på fritids under loven då deras vanliga kompis kontulationer inte är som vanligt och de könner sig ?ensamma? på utflykter. Barnen könner sig oftast tryggare på fritids dessa dagar och man kan lyxa till det på plats! Och såklart lägga en dag eller två på att fixa till miljön också. Det är ju barnens fritids och perfekt tid för dem att vara med att påverka.

  • Alexi

    På förskolan har alltid loven varit rätt trista för barnen, det städas och grejas och hålls på. På fritids har det ibland varit bättre men det beror helt på personalen har det känts som. Oftast mycket fri lek. Nu under höstlovet var vi dock positivt överraskade över aktiviteterna, framför allt i slutet av veckan (när vi dock var lediga).

Svar på tråden Höstlov-fritids