• BC2017

    Uppsagd på felaktigt sätt

    Hej på er,

    Har varit anställd på ett företag i 7 år, och under åren hade jag fast anställning 3 gånger och blev avskedad 3 gånger. Återigen i september 2017 blev jag uppsagd igen på grund av arbetsbrist samtidigt som tre andra sommarjobbarna med mycket lägre anciennitet fick behålla jobbet. 

    Allt började i oktober förra året 2016 då jag blev uppsagd på ett sms, samtidigt som andra sommarjobbarna erbjöds förlängning. Självklart krävde jag ett svar och en förklaring till detta beslut. Men jag fick aldrig något riktigt svar. Det enda jag fick veta var att jag inte längre hade rätt till återanställning och att min LAS gäller inte längre.

    Efter det var jag tvungen att ta kontakt med högsta ledningen i företaget och förklara för de att detta är helt fel, så till slut fick jag rätt till min LAS igen. Men min chef vill aldrig erkänna att hen gjorde fel. 

    Det här är andra gången detta året som hen har struntat i att följa regler om Turordning. (Anställningsskyddslagen 22 §). Anciennitetsprincipen innebär i kort ?Sist in först ut?.. 
    Jag känner mig kränkt, särbehandlad och mår väldigt dåligt.

    Nu, min fråga är: Var ska man göra åt detta eländet? 
    Jag vill anmälan de, men eftersom jag är inte med facket så tror jag att det kommer att bli tufft att driva dettaGråter

    Tacksam för all tips och rådHjärta

  • Svar på tråden Uppsagd på felaktigt sätt
  • Frontline
    BC2017 skrev 2017-11-03 00:13:18 följande:
    Är inte med facket längre, har sagt upp mig i april.

    Gå med i facket igen då..


    Har du sådana problem är det väl väldigt dumt att inte vara med..
    Svartfötterna på vårat jobb har inget att säga till om innan dom är med i facket..


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (Privat sektor)

    jag är arbetsgivare i privat sektor och där är det ganska enkelt. Gör man ett bra jobb är du jätteviktig för företaget och vi vill inget hellre än att du stannar. Gör du inte ett bra jobb är du inte lika viktig för företaget och en arbetsgivare kommer då att försöka byta ut dig. Nu vill jag inte på något sätt hävda att du gör ett dåligt jobb men ibland kan det vara värt att ta en funderare på varför de vill att du går och inte de nya? Har de nya andra kunskaper/utbildning som behövs? upplever du själv att du gör ett bra arbete?

  • EmberEyes

    Till att börja med ska du gå med i facket så de kan ge dig rätt hjälp.

    Det här med "sist in, först ut" är en sanning med modifikation. Först identifieras vilka kompetenser företaget behöver, därefter görs en turlista. Om de kompetenserna företaget behöver finns hos sommarjobbarna men inte hos dig (och inte kan bli inlärda under en kort tidsperiod) så är det sommarjobbarna som ska stanna, inte du.

  • BC2017
    Jag väldigt omtyckt bland mina kollegor, arbetet vi gör kräver ingen hög utbildning, men jobbet är fysiskt krävande och det är jag väldigt bra på.  utbildning får man internt.

    Haft många trevliga chefer under åren, alltid uppskattad, men denna nuvarande är väldigt speciell. 


    Hen tycker om folk som fjäskar åt hen och det gör jag inte. Jag tror nog att detta är mer personlig mot mig på grund utav att jag anmälde hen.. till högsta ledningen på företaget och det tycker hen inte om, så hen vill bevisa vem som har sista ordet. 
  • BC2017
    EmberEyes skrev 2017-11-03 10:43:15 följande:

    Till att börja med ska du gå med i facket så de kan ge dig rätt hjälp.

    Det här med "sist in, först ut" är en sanning med modifikation. Först identifieras vilka kompetenser företaget behöver, därefter görs en turlista. Om de kompetenserna företaget behöver finns hos sommarjobbarna men inte hos dig (och inte kan bli inlärda under en kort tidsperiod) så är det sommarjobbarna som ska stanna, inte du.


    Den kompetens som krävs får att göra jobbet har jag..
  • BC2017
    Anonym (Privat sektor) skrev 2017-11-03 05:12:24 följande:

    jag är arbetsgivare i privat sektor och där är det ganska enkelt. Gör man ett bra jobb är du jätteviktig för företaget och vi vill inget hellre än att du stannar. Gör du inte ett bra jobb är du inte lika viktig för företaget och en arbetsgivare kommer då att försöka byta ut dig. Nu vill jag inte på något sätt hävda att du gör ett dåligt jobb men ibland kan det vara värt att ta en funderare på varför de vill att du går och inte de nya? Har de nya andra kunskaper/utbildning som behövs? upplever du själv att du gör ett bra arbete?


    Jag väldigt omtyckt bland mina kollegor, arbetet vi gör kräver ingen hög utbildning, men jobbet är fysiskt krävande och det är jag väldigt bra på.  utbildning får man internt.

    Haft många trevliga chefer under åren, alltid uppskattad, men denna nuvarande är väldigt speciell. 


    Hen tycker om folk som fjäskar åt hen och det gör jag inte. Jag tror nog att detta är mer personlig mot mig på grund utav att jag anmälde hen.. till högsta ledningen på företaget och det tycker hen inte om, så hen vill bevisa vem som har sista ordet. 

Svar på tråden Uppsagd på felaktigt sätt