• Plommon

    Tips på bra ansiktscreme?

    Hej!

    Mitt ansikte är helt kaos och jag behöver verkligen hitta en ansiktscreme som fungerar för min knepiga hud. Är det någon som sitter på några bra tips?

    Jag är rätt torr i ansiktet, inte överdrivet men efter dusch så känner jag hur det stramar. Ofta blossar det upp och jag blir varm och röd på kinderna. Det största problemet är dock att jag ofta får vita prickar i ansiktet som kliar. Jag vet inte om prickarna har något samband med att huden är torr eller vad det kan tänkas bero på. Kanske någon som har något liknande?

    I övrigt så har jag bra hud, sällan några finnar och är ganska rynkfri, är dock fortfarande rätt ung så det är kanske inte jättekonstigt att rynkorna inte har blivit så många än.

    Snälla ge mig alla era tips på bra ansiktskrämer!

  • Svar på tråden Tips på bra ansiktscreme?
  • Angora

    Rekommenderar dig att gå in på ett apotek som har en maskin som avläser ens hudtyp. Det är svårt att utgå från hur huden känns och ser ut då det finns många hudtyper. Man kan vara fet i hyn men ändå uttorkad t.ex.

    Med andra ord, gå till någon som kan se dig och avläsa huden med instrument så att du får rätt produkter för just dig. Det är kostnadsfritt på apoteken. Undvik iaf sådana produkter man köper i mataffären vilka i regel innehåller parfym och annat som irriterar. Avene är ett bra märke som finns på apoteket men det kanske inte passar just dig. Men kolla upp dem.

  • Kodia

    Jag tror att prickarna kan vara milier som beror på att du är torr, så de kommer att försvinna när du börjar smörja in dig ordentligt. 
    Jag har inga förslag på kräm, tyvärr!

  • GAndrea
    Angora skrev 2017-11-04 20:58:58 följande:

    Rekommenderar dig att gå in på ett apotek som har en maskin som avläser ens hudtyp. Det är svårt att utgå från hur huden känns och ser ut då det finns många hudtyper. Man kan vara fet i hyn men ändå uttorkad t.ex.

    Med andra ord, gå till någon som kan se dig och avläsa huden med instrument så att du får rätt produkter för just dig. Det är kostnadsfritt på apoteken. Undvik iaf sådana produkter man köper i mataffären vilka i regel innehåller parfym och annat som irriterar. Avene är ett bra märke som finns på apoteket men det kanske inte passar just dig. Men kolla upp dem.


    Tror även att The body shop gör hudanalyser. Sen den bra dag creme och ett serum hade jag kört på. De dagar jag inte har någon plan, ska ut osv har jag oil serum på dagen, fet och riktigt glansig i huden Men så skönt dagen efter.

    Jag använder mig vitamin E serien från The Body Shop
  • Lavendel15

    Jag har använt märket Paulas Choice i ca 6 år nu.

    Har torr och yttorr hud men ändå extremt lätt att få både vita (milier) och svarta pormaskar och acne.

    PC räddade min hy! Har inte ens några milier längre!

    Har även pco-s och extrem hårväxt i ansiktet, med hårstrån som växer inåt

    Det blir såå mycket enklare att få bort hårväxten genom att exfoliera huden med BHA-syra, som tränger ner i porerna/hårsäckarna.

    PC är parfymfritt och ett bra märke (de flesta produkter) och även ett plånboksvänligt märke, som har en svensk återförsäljare: Skincity.se.

    PC har även en webbshop (för oss inom EU) där man kan börja med att beställa prover på de olika serierna/produkterna för att ta reda på vad som passar ens hud bäst. Samples är billiga och det gratis, el väldigt billig frakt på, om man inte beställer för många åt gången.

    Priserna hos Skincity och EU-shopen är ungefär lika. Däremot ligger frakten från EU-shopen på minst 9-10?, men är gratis från Skincity.

    Några ggr om året har de båda rabatter och då kan man passa på att bunkra upp om man är så fattig som jag är och behöver en massa produkter

  • Lavendel15
    Lavendel15 skrev 2017-11-05 11:21:39 följande:

    Jag har använt märket Paulas Choice i ca 6 år nu.

    Har torr och yttorr hud men ändå extremt lätt att få både vita (milier) och svarta pormaskar och acne.

    PC räddade min hy! Har inte ens några milier längre!

    Har även pco-s och extrem hårväxt i ansiktet, med hårstrån som växer inåt

    Det blir såå mycket enklare att få bort hårväxten genom att exfoliera huden med BHA-syra, som tränger ner i porerna/hårsäckarna.

    PC är parfymfritt och ett bra märke (de flesta produkter) och även ett plånboksvänligt märke, som har en svensk återförsäljare: Skincity.se.

    PC har även en webbshop (för oss inom EU) där man kan börja med att beställa prover på de olika serierna/produkterna för att ta reda på vad som passar ens hud bäst. Samples är billiga och det gratis, el väldigt billig frakt på, om man inte beställer för många åt gången.

    Priserna hos Skincity och EU-shopen är ungefär lika. Däremot ligger frakten från EU-shopen på minst 9-10?, men är gratis från Skincity.

    Några ggr om året har de båda rabatter och då kan man passa på att bunkra upp om man är så fattig som jag är och behöver en massa produkter


    Och det skulle stå att frakten från PC EU-shop ligger på 9-10 euro, inte billgt i mina ögon!
  • Plommon

    Tack för svar alla!

    Jag vet att mina vita prickar inte är milier, jag funderar på ifall det kan vara nässelutslag. Jag får det ofta på övriga kroppen men har inte tänkt på att det kanske kan vara det även i ansiktet.

    Jag ska börja med att gå till apoteket och fråga.

    Body shops har jag provat allihopa, tyvärr och ingen fungerar som jag önskar.

    Om det mot förmodan inte finns något som fungerar på apoteket heller så får jag söka mig till dyrare märken

  • JiPe
    Plommon skrev 2017-11-05 18:43:36 följande:

    Tack för svar alla!

    Jag vet att mina vita prickar inte är milier, jag funderar på ifall det kan vara nässelutslag. Jag får det ofta på övriga kroppen men har inte tänkt på att det kanske kan vara det även i ansiktet.

    Jag ska börja med att gå till apoteket och fråga.

    Body shops har jag provat allihopa, tyvärr och ingen fungerar som jag önskar.

    Om det mot förmodan inte finns något som fungerar på apoteket heller så får jag söka mig till dyrare märken


    Hur ser prickarna ut? Det är inte "flygvärdinnesjukan" då? De är iof mer röda och vita. Det har jag fått detta år. Heter egentligen Perioral dermatit. Helt ofarligt, men jobbigt. Någon med tips på kräm om man har detta?
  • Alessia

    Cetaphil från apoteket. Finns hos nästan alla apotekskedjor. Min ena dotter med besvärlig hy liknande din köper rengöringsdlotion, hudkräm och kroppskräm på nätet (Apotea). Lite billigare där.

Svar på tråden Tips på bra ansiktscreme?