• Missdaniels

    Så orolig för missfall!

    Hej alla familjelivare!

    Jag plussade för några veckor sedan och går precis in i v. 5, detta är den allra första gången jag är gravid! Jag börjar dock bli orolig eftersom jag från äl fram tills nu haft ihållande kraftig "växtvärk" i livmodern (som mensvärk) men sedan en dag tillbaks så har det slutat nästan helt och jag känner mig inte gravid längre. Min dåliga aptit har också försvunnit och jag kan äta allt igen..

    Jag är så orolig för missfall och att symptomen slutat :( Är det någon som varit i samma situation eller kan ge råd? Är det normalt?

  • Svar på tråden Så orolig för missfall!
  • Anonym (K)

    Det du beskriver är jättevanligt så tänkt inte på det. Du väntar barn, inte mf! Var glad över att du är gravid, får du mf kommer det kännas skit oavsett om du gått och oroat dig för mf eller inte innan. Att förbereda sig på mf gör liksom inte att du mår bättre om det blir mf, du mår bara dåligt mer än nödvändigt. Tro mig, jag har testat båda! Bättre då att ha varit glad de veckorna man är gravid och förhoppningsvis är man ju det i 40 veckor. Leta inte symptom eller avsaknad av symptom, fortsätt bara leva som vanligt (bortsett från alkohol, nikotin mm som du inte ska få i sig som gravid). Just nu är du gravid. Punkt. Grattis till graviditeten och lycka till!

  • Missdaniels

    Ja jag tenderar att oroa mig för saker jag inte ens kan påverka. Men jag ska försöka koppla bort negativa tankar och vara glad över graviditeten! Tack för dina upplyftande ord!!

  • Anonym (Mikaela)

    Jag oroar mig alltid för allting heeeeela tiden. Det bara ligger i min natur och jag kan inte påverka det. Bara försöka leva med det. Jag blev gravid med mitt andra barn innan sommaren och för en gångs skull inte särskilt oroligt, fick missfall i v 7. Kom som ett slag i magen. För tre månader sedan blev jag gravid igen. Varit såååå orolig och gråtit nästan varje dag. Men nu verkar jag ha passerat de veckorna, alltså utan missfall. Vad jag vill säga är att de hjälper inte att oroa sig <3 njut av graviditeten!!

  • Anonym (Okånd)

    Också gravid för första gången. I v.11 nu. Jag har absolut inga symptom. Bortsett från smått ömmande bröst nån gång då och då. Även den molande mensvärken nån enstaka gång.

    Men jag känner mig verkligen inte gravid. Jag har väldigt svårt att inse att jag är det, just för att det inte känns som det.

    Så du behöver inte vara orolig.

    Så länge du inte känner av en riktigt hemsk smärta, alltså så att du verkligen känner att något är fel, eller en kraftigare blödning så behöver du inte oroa dig. Även små blödningar kan vara normalt.

  • Missdaniels
    Anonym (Mikaela) skrev 2017-11-06 19:20:06 följande:

    Jag oroar mig alltid för allting heeeeela tiden. Det bara ligger i min natur och jag kan inte påverka det. Bara försöka leva med det. Jag blev gravid med mitt andra barn innan sommaren och för en gångs skull inte särskilt oroligt, fick missfall i v 7. Kom som ett slag i magen. För tre månader sedan blev jag gravid igen. Varit såååå orolig och gråtit nästan varje dag. Men nu verkar jag ha passerat de veckorna, alltså utan missfall. Vad jag vill säga är att de hjälper inte att oroa sig <3 njut av graviditeten!!


    Åh jag beklagar ditt mf! Måste kännas fruktansvärt :( Jag håller tummarna för oss båda att det går hela vägen denna gången! <3
  • Missdaniels
    Anonym (Okånd) skrev 2017-11-06 19:24:27 följande:

    Också gravid för första gången. I v.11 nu. Jag har absolut inga symptom. Bortsett från smått ömmande bröst nån gång då och då. Även den molande mensvärken nån enstaka gång.

    Men jag känner mig verkligen inte gravid. Jag har väldigt svårt att inse att jag är det, just för att det inte känns som det.

    Så du behöver inte vara orolig.

    Så länge du inte känner av en riktigt hemsk smärta, alltså så att du verkligen känner att något är fel, eller en kraftigare blödning så behöver du inte oroa dig. Även små blödningar kan vara normalt.


    Jo jag har hört att man kan känna all från hur mycket symtom som helst till ingenting. Blev bara orolig eftersom mina symtom slutade så tvärt! Jag hoppas verkligen det går bra för oss båda och att vi om några månader sitter med bebben i armarna <3
  • Pimpinellan

    Om du plussade för några veckor sen måste du vara en bra bit längre gången än v.5. V.5 är i princip BIM. Så det förklarar att symtomen lugnat sig- vilket de faktiskt kan göra när som helst, men det är vanligare lite längre fram än precis i början- och dessutom har du "vunnit" en bit framåt av graviditeten av min upplysning= närmare stabilare veckor som kommer efter v.12. Glad  Tycker du ska boka ett privat VUL så får du klart besked och slipper grubbla. De flesta får inte missfall- de flesta får barn. {#emotions_dlg.flower}

  • Missdaniels
    Pimpinellan skrev 2017-11-06 20:04:13 följande:

    Om du plussade för några veckor sen måste du vara en bra bit längre gången än v.5. V.5 är i princip BIM. Så det förklarar att symtomen lugnat sig- vilket de faktiskt kan göra när som helst, men det är vanligare lite längre fram än precis i början- och dessutom har du "vunnit" en bit framåt av graviditeten av min upplysning= närmare stabilare veckor som kommer efter v.12.   Tycker du ska boka ett privat VUL så får du klart besked och slipper grubbla. De flesta får inte missfall- de flesta får barn.


    Ja jag ska ev göra vul i vecka 7, dvs om två veckor. Jag har bestämt mig för att försöka släppa all oro fram tills dess!
  • Pimpinellan
    Missdaniels skrev 2017-11-07 12:13:56 följande:
    Ja jag ska ev göra vul i vecka 7, dvs om två veckor. Jag har bestämt mig för att försöka släppa all oro fram tills dess!
    Men du måste vara längre gången. Man kan inte plussa för flera veckor sen om man är i v.5 nu. Äl är 2+0 d.v.s v. 3. BIM runt 4+0 d.v.s början av v.5. Hur har du räknat?
  • Missdaniels
    Pimpinellan skrev 2017-11-07 20:25:09 följande:

    Men du måste vara längre gången. Man kan inte plussa för flera veckor sen om man är i v.5 nu. Äl är 2+0 d.v.s v. 3. BIM runt 4+0 d.v.s början av v.5. Hur har du räknat?


    Sorry, menade någon vecka sedan. Plussade väldigt tidigt! Vet att jag är i vecka 5 :)
  • Pimpinellan
    Missdaniels skrev 2017-11-07 21:20:23 följande:
    Sorry, menade någon vecka sedan. Plussade väldigt tidigt! Vet att jag är i vecka 5 :)
    Hoppas du räknat rätt då så VUL stämmer.
  • Missdaniels
    Pimpinellan skrev 2017-11-07 22:17:34 följande:

    Hoppas du räknat rätt då så VUL stämmer.


    Japp, första dagen på senaste mens var 7 okt. BM fick det också till v5 :) Hoppas VUL ser bra ut, ja!
Svar på tråden Så orolig för missfall!