• Wilbo80

    Stanna på BB/Patienthotellet SÖS andra barnet?

    Ni som fött andra barnet (eller tredje, fjärde, femte för den delen också) - fick ni båda stanna över natten på BB/Patienthotellet eller blev ni hemskickade efter 6 timmar?

    Förstår såklart att det beror på hur fullt det är just den specifika dagen, men undrar mest om det alltid är no no att stanna om det inte är första barnet eller om man får stanna ifall det faktiskt finns plats

  • Svar på tråden Stanna på BB/Patienthotellet SÖS andra barnet?
  • Anonym (K)

    Det beror ju på hur förlossningen går också. Jag fick en sfinkterruptur grad fyra efter andra barnet och var kvar på BB två nätter. Tyvärr får man inte bo på patienthotellet om man fått en större skada. Annars var planen att stanna en natt på patienthotellet vilket inte verkade vara några problem när vi pratade med bm under förlossningen, innan vi visste hur den skulle sluta.

  • Guapa

    Förlossningen gick bra men amningen sämre då bebisen inte fick något tag så vi fick stanna tills bebisen kunde äta ordentligt. Tog 3 dygn, 2 nätter. De har en checklista som de går igenom innan man blir hemskickad och där ingår bla en fungerande amning.

  • Anonym (B)

    Man får ju bara stanna om det behövs. Varför vill man stanna om det inte gått dåligt? Man vill väl hem till andra barnet?

    Vi åkte in vid 23. Födde en halvtimme senare och sen låg vi bara och väntade på att få åka hem igen. Storasyskonet märkte inte ens att vi var borta för hen sov hela tiden så när hen vaknade var lillsyskonet där.

  • Anonym (Roxin)

    Födde i april i år. Hon föddes vid 01 så sedan dröjde det till strax före 03 innan vi var klara med väga, mäta, äta macka, kissa, etc. på förlossningen så de tyckte att vi skulle stanna resten av natten på hotellet trots att allt hade gått bra.

  • Anonym (Mami)

    För mig var det viktigt att landa med minstingen. Vi hade både storasyster och storebror (bonus) hemma och det var full baluns. Oerhört skönt att vara i bubblan ett tag. Jag födde sent på kvällen och hade därför tänkt stanna 2 nätter. Eller 1 egentligen, för vi kom efter midnatt till hotellet.. Bebisen andades dock fort så vi var kvar ett extra dygn. Inga skador, förlossningen gick fort. Inga höjda ögonbryn. Min man åkte hem och var med barnen efter förlossningen. Det fanns ingen anledning för mig att stressa hem. Dessutom är det bra att de tar prover på BBhotellet el liknande och kollar upp bilirubin och andning etc och följer upp ett tag. Om det skulle vara något.

  • Jemp

    Men alltså, skulle man inte få stanna just för att det inte är första barnet? Har iof bara gått halva andra graviditeten men har aldrig hört nåt liknande.

  • Anonym (B)
    Jemp skrev 2017-11-06 22:30:32 följande:

    Men alltså, skulle man inte få stanna just för att det inte är första barnet? Har iof bara gått halva andra graviditeten men har aldrig hört nåt liknande.


    Man får stanna om mam bedöms behöva medicinsk hjälp, inte för att det är gött. BB är inget hotell. På patienthotellet kan man däremot stanna om man inte orkar åka hem direkt.
  • Jemp
    Anonym (B) skrev 2017-11-06 22:44:37 följande:

    Man får stanna om mam bedöms behöva medicinsk hjälp, inte för att det är gött. BB är inget hotell. På patienthotellet kan man däremot stanna om man inte orkar åka hem direkt.


    På infon inför första barnet (öppen för alla) trycktes det mycket på att man inte skulle åka hem förrän man kände sig trygg med det och inte ha nån brådska. Därav min förvåning. Gött och gött men till att få ordning på nya livet, inte bara medicinskt.

    Jag är glad om jag inte blir tvingad att stanna den här gången.
  • Anonym (barnmorska)
    Anonym (B) skrev 2017-11-06 22:44:37 följande:
    Man får stanna om mam bedöms behöva medicinsk hjälp, inte för att det är gött. BB är inget hotell. På patienthotellet kan man däremot stanna om man inte orkar åka hem direkt.
    Nja, även på hotellet finns platsbrist emellanåt, så då kan man hamna på BB-avd istället om man inte vill åka hem. Det är liksom legio att man vårdas nånstans efter förlossningen. Ingen skickas hem som inte vill /bm
Svar på tråden Stanna på BB/Patienthotellet SÖS andra barnet?