• Ylvaliten

    Oväntat dumpad

    Ber på förhand om ursäkt för ett lite rörigt inlägg, har lite svårt att få ner allt från huvudet i skrift just nu... Fråga gärna om något är oklart eller otydligt. 

    Jag blev väldigt oväntat lämnad av min pojkvän för ca en vecka sedan och har sedan dess varit fruktansvärt ledsen. Han är den första som jag har känt såhär starkt inför och han har gjort mig väldigt lycklig från första stund. Vi hade varit tillsammans sedan ca ett år tillbaka och helt ifrån ingenstans, efter att ha varit lika kärleksfull som alltid, säger han att det är bäst att vi går skilda vägar och att han inte vill längre. Precis innan det hände hade vi myst i sängen och skrattat tillsammans som vi alltid brukar göra. Min första reaktion var att jag fick fruktansvärt ont i hjärtat och magen, tårarna bara forsade och jag kunde inte för mitt liv förstå att han menade allvar. Han gick från att vara fruktansvärt fin och glad till att vara totalt känslokall, tom och likgiltig på en sekund. Och det både var och är svårt för mig att förstå, hur ett känsloläge kan växla så. Det ska tilläggas att han alltid har haft det svårt med sina känslor och han har svårt att sätta sig in i andra människors känslor. Han har heller inte full koll på sina egna och det jag har märkt tidigare är att han har väldigt svårt att prata om det. Han har dock alltid sagt att han älskar mig och visat kärlek på ett fysiskt plan. Egentligen har han ganska svårt att prata om allt sådant. Minsta lilla diskussion om något djupare får honom att stänga sig som en mussla och det känns som att han känner sig hotad, hur försiktigt man än försöker gå fram. På så vis har kommunikationen inte varit klockren alla gånger och istället för att ha en konversation har det många gånger känts som en monolog från min sida, i hopp om att försiktigt försöka få ur honom någonting. Det är klart att det har varit ett problem men vi har alltid lyckats reda ut saker och ting, och med tanke på vår kärlek till varandra har vi alltid velat fortsätta ändå. Tidpunkten vid uppbrottet var inget undantag när det gäller slutenheten. Han var bara tyst och sa att han inte ville längre. Jag försökte få klarhet i vad det var som hade hänt och varför, fick inte mycket till svar. Det kändes inte alls som samma person jag varit tillsammans med, som en total främling med noll känslor. Det lilla han fick fram gjorde bara situationen värre och han höll själv med om att det blev fel. Och det gör så fruktansvärt ont med tanke på hur mycket jag känner för honom. Efter några timmar såg han lite ångerfull ut, blev märkbart ledsen och började gråta. Men han höll fast vid beslutet. När vi skildes åt grät han, höll i mig och misslyckades med att gå flera gånger. Det sista han sa var "Förlåt". 


    Som ni säkert förstår så har det här upptagit en enorm del av min tankeverksamhet den senaste veckan. Jag har ändå så fruktansvärt svårt att vara arg på honom. Det är så mycket som är oklart. Jag tycker fortfarande om honom, älskar honom, bryr mig om honom och vill inte alls ha det såhär. Min hjärna tänker ständigt på att han kanske kommer att höra av sig, ångra sig eller något liknande. Men samtidigt så vet jag att så antagligen inte är fallet. Han har lämnat mig en gång tidigare på liknande sätt (precis i början innan vi blev officiella) men då hörde han av sig efter en vecka, saknade mig och sa att det blivit ett missförstånd. Jag fick väldigt mycket kritik från min närhet om att jag tog tillbaka honom, med tanke på hur sårad jag blev förra gången. Det bör också tilläggas att jag var väldigt skeptisk själv och det var aldrig någon självklarhet att ta tillbaka honom. Det var heller ingenting som skedde i en handvändning. Men jag har tyckt om honom från första stund och därför valde jag till slut att satsa, och det är inget jag har ångrat förrän nu. 


    Jag har läst en del om borderline och relationer och jag känner igen mig i så fruktansvärt mycket. Han har själv vid tillfällen skämtat om att han säkerligen har borderline, vilket jag inte har lagt någon vikt vid ? förrän nu. Eftersom jag inte fick några svar från honom så började jag söka på internet och allt från våra diskussioner och plötsliga misstänksamhet utan anledning ibland till själva uppbrottet stämmer in. Det känns som att en del oklarheter har klarnat, och det ser jag inte som någon ursäkt utan mer som en förklaring för min del. Men det gör lika ont för det. 


    Jag funderar också ständigt på om han skulle vilja ha tillbaka mig, hur jag ska reagera. Hjärtat vill men hjärnan försöker att tänka rationellt ? att jag verkligen inte ska ta tillbaka honom och bli sårad en tredje gång. Samtidigt så bryr jag ju mig så mycket om honom att jag vill att han ska söka hjälp och kunna må bättre själv. Både för sin egen skull och för andras. 


    Är det någon mer som har erfarenhet av något liknande eller bara vill ge mig lite råd eller stöttning? Är tacksam för allt just nu. Hjärta


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-11-08 12:30
    Ber om ursäkt för några konstiga frågetecken som tog sig in i texten när jag kopierade in den här...
  • Svar på tråden Oväntat dumpad
  • Anonym (Riskaka)

    Hej, jag kikade bland obesvarade inlägg och fann ditt. Jag är hemskt ledsen för det som hänt dig! Jag försöker föreställa mig situationen och bara det ger mig klumpar i magen. Jag känner varken han eller dig men tänkte ge dig lite av mina tankar om de kan vara av nytta.

    Ett år är inte mycket för en seriös relation man brukar säga 6 månader till två år är prövotiden, och om han redan i början avvisade dig så dör kallt verkar han vara en sån person,det måste vara fruktansvärt och obehagligt att han är så oförutsägbar, förstår att det blir extra jobbigt när han är som en mussla och bara stänger in allt, men det är en illusion att vi måste veta "varför?" för att kunna acceptera och gå vidare, du har klarheten som han gett dig , han har sagt att ni inte kan vara tillsammans längre att han inte vill det, han har sagt förlåt och kramat om dig. Då har du det att utgå från, det är raka ord och handlingar så inte så förvirrande. Det som förvirrat dig är nog tankar om vad du tror att du kanske borde gjort annorlunda, den klassiska självskulden, och jag är här för att skriva , du kunde inte gjort någonting annorlunda, och det ska du inte göra heller, för du är du, du vill bli omtyckt och älskad för den du är, inte för att du är någon som någon beställt att du borde vara. Han hade sina behov åt annat håll kanske behövde han vara själv, kanske var han inte redo för ett förhållande, kanske mådde han så dåligt att han sköt undan dig, kanske var han inte så kär som han uppfattades, kanske är han jättekär men behöver space, ja vi kan spekulera hela natten utan att det leder någonstans, det enda du behöver veta är vad behöver du just nu? Och ta en stund varje dag och tänk efter vad du behöver. Stötta dig med nära och kära gråt ut till dramafilmer och musik , gå ut och dansa, sitt hemma med serie maraton, fokusera på jobbet / plugget / sysselsättning för det du mår bra av. Alla tar sig igenom ett break Up,d människan är faktiskt expert på att anpassa om sig till sin nya miljö så du har det i generna, du styr inte han och spara "what IF" tankarna tills de är relevanta i nuet,men just nu utgå från att han är borta ut ditt liv och du måste justera ditt liv till hur det ser ut nu. Skaffa nya sängkläder, gör lägenheten mer girly, visa dig själv att nu jävlar går livet vidare. Han var fin och du kommer alltid ha en plats i hjärtat för honom och du är glad att du mötte han ni korsade varandras vägar och det var så det skulle vara, du är menad för någon annan , tänk vad spännande att det finns helt nya personer ute i världen och att du kommer ha chans att möta någon och få känna dig sådär kär och viktig och älskad igen, kanske till och med MER än sist.

    Lite tankar, ta det du fann användbart och go for it.

    Kram

  • Anonym (Riskaka)

    Tillägg, jag kom på att i bagaget av kärlek hade jag en relation där han efter 8-9 månader plötsligt sa att han inte är kär i mig, och att han inte varit det på nästan ett halvår,men han låtsades så han sa att han älskade mig, i ett halvår, för han ville ligga. Han ville behålla bilder på mig att runka till och han erbjöd ett KK förhållande. (Y)

    Jag har lätt att gå vidare. Är jag ett nej för en person är de ett nej för mig sen gör jag rum för mitt liv som singel och ser det som ett äventyr att se vem man träffar next. För jag har inte TID att jaga efter någon som inte tycker jag är det bästa i världen. Jag har en hög standard på hur jag vill känna mig för någon.

    Och jag tror på ödet, att blir jag inte tillsammans livet ut med en person var det bara meningen att korsa vägarna och få lite erfarenheter och insikter på vägen. Jag är inte rädd för att bli dumpad eller vara singel, jag är mycket mer rädd för att stanna i en olycklig relation för det är tid som bara kastas bort och du kan inte få igen den. Samma tiden man lägger på att ÄLTA den kommer heller inte tillbaka. Och det fyller ingen funktion. Fyll skallen med andra saker än detta eviga ältande. Välj livet och hitta det du brinner för!

  • Ylvaliten

    Jag läste dina två inlägg och tårarna började forsa ner för mina kinder. Och det var inte för att jag blev ledsen av det du skrev, tvärtom. Jag tog åt mig av varenda mening du skrev och det var så värdefullt. Tusen tack för att du tog dig tid att både läsa och svara, det betyder massor. Hjärta Det är guld värt att få höra någon annans syn på ens situation på ett nyanserat sätt, för trots att jag pratar med både vänner och familj så har de ju en partisk syn på saken.


    Du har verkligen rätt i allt du skriver. Jag ska försöka ta till mig av dina råd och inte ödsla tid på en människa som inte är värd mina tårar.

  • Anonym (x)
    Anonym (Riskaka) skrev 2017-11-09 02:57:31 följande:

    Hej, jag kikade bland obesvarade inlägg och fann ditt. Jag är hemskt ledsen för det som hänt dig! Jag försöker föreställa mig situationen och bara det ger mig klumpar i magen. Jag känner varken han eller dig men tänkte ge dig lite av mina tankar om de kan vara av nytta.

    Ett år är inte mycket för en seriös relation man brukar säga 6 månader till två år är prövotiden, och om han redan i början avvisade dig så dör kallt verkar han vara en sån person,det måste vara fruktansvärt och obehagligt att han är så oförutsägbar, förstår att det blir extra jobbigt när han är som en mussla och bara stänger in allt, men det är en illusion att vi måste veta "varför?" för att kunna acceptera och gå vidare, du har klarheten som han gett dig , han har sagt att ni inte kan vara tillsammans längre att han inte vill det, han har sagt förlåt och kramat om dig. Då har du det att utgå från, det är raka ord och handlingar så inte så förvirrande. Det som förvirrat dig är nog tankar om vad du tror att du kanske borde gjort annorlunda, den klassiska självskulden, och jag är här för att skriva , du kunde inte gjort någonting annorlunda, och det ska du inte göra heller, för du är du, du vill bli omtyckt och älskad för den du är, inte för att du är någon som någon beställt att du borde vara. Han hade sina behov åt annat håll kanske behövde han vara själv, kanske var han inte redo för ett förhållande, kanske mådde han så dåligt att han sköt undan dig, kanske var han inte så kär som han uppfattades, kanske är han jättekär men behöver space, ja vi kan spekulera hela natten utan att det leder någonstans, det enda du behöver veta är vad behöver du just nu? Och ta en stund varje dag och tänk efter vad du behöver. Stötta dig med nära och kära gråt ut till dramafilmer och musik , gå ut och dansa, sitt hemma med serie maraton, fokusera på jobbet / plugget / sysselsättning för det du mår bra av. Alla tar sig igenom ett break Up,d människan är faktiskt expert på att anpassa om sig till sin nya miljö så du har det i generna, du styr inte han och spara "what IF" tankarna tills de är relevanta i nuet,men just nu utgå från att han är borta ut ditt liv och du måste justera ditt liv till hur det ser ut nu. Skaffa nya sängkläder, gör lägenheten mer girly, visa dig själv att nu jävlar går livet vidare. Han var fin och du kommer alltid ha en plats i hjärtat för honom och du är glad att du mötte han ni korsade varandras vägar och det var så det skulle vara, du är menad för någon annan , tänk vad spännande att det finns helt nya personer ute i världen och att du kommer ha chans att möta någon och få känna dig sådär kär och viktig och älskad igen, kanske till och med MER än sist.

    Lite tankar, ta det du fann användbart och go for it.

    Kram


    Jag vill också tacka för att du tog dig tiden med ditt svar Riskaka. Så stärkande att läsa en dag som idag. Tusen tack, jag ska spara din text och läsa den när jag behöver stärkas.
Svar på tråden Oväntat dumpad