• Anonym (E)

    Vad händer om jag har barn hemligt från staten?

    Om jag låter bli att skriva in mig hos mvc, föder barnet i hemlighet hemma och sen inte registrerar någonstans att det fötts och sen aldrig skriver in på dagis, skola, sjukvård etc. och bor i ett hus långt ut i skogen i ingenstans så ingen har koll på oss. Skulle det vara stor risk att bli upptäckt då? Vad händer om staten skulle upptäcka det?

  • Svar på tråden Vad händer om jag har barn hemligt från staten?
  • Kjell2
    Anonym (E) skrev 2017-11-08 14:34:40 följande:

    Om jag låter bli att skriva in mig hos mvc, föder barnet i hemlighet hemma och sen inte registrerar någonstans att det fötts och sen aldrig skriver in på dagis, skola, sjukvård etc. och bor i ett hus långt ut i skogen i ingenstans så ingen har koll på oss. Skulle det vara stor risk att bli upptäckt då? Vad händer om staten skulle upptäcka det?


    En risk för upptäckt är om barnet blir sjuk och måste ha vård
    Upptäckts det blir det väl registrering och soc utredning.
  • taquine
    Anonym (E) skrev 2017-11-08 14:34:40 följande:

    Om jag låter bli att skriva in mig hos mvc, föder barnet i hemlighet hemma och sen inte registrerar någonstans att det fötts och sen aldrig skriver in på dagis, skola, sjukvård etc. och bor i ett hus långt ut i skogen i ingenstans så ingen har koll på oss. Skulle det vara stor risk att bli upptäckt då? Vad händer om staten skulle upptäcka det?


    Det låter ju helknäppt , om något skulle hända under förlossning och du behöver läkarvård? Barnet vill säkert gå i skolan och få kompisar . Och om det skulle bli allvarligt sjukt, vad tänker du då?
    Goodness me
  • Anonym (ls)

    Det kommer upptäckas förr eller senare.
    När du söker vård för barnet.
    Grannarna ser att barnet inte går i skolan.
    Då finns risk för att du blir av med barnet eftersom det blivit utsatt för psykisk misshandel då det inte fått leva ett normalt liv bland människor i samhället. Du har även förvägrat det rättigheten att få gå i skolan

  • Anonym (Man vaff...)

    Bara att ställa en sådan fråga är creepy. Låter som ett manus till en skräckfilm. Sinnesjukt.

  • nonameleft
    nevermind skrev 2017-11-08 14:46:47 följande:

    Jobbigt när barnet vill syssla med någon aktivitet eller ta körkort.


    Skrattande 

    Fast TS kanske tänkt uppfostra barnet bland djuren i urskogen och inte låta hen komma i kontakt med omvärlden. 
  • Anonym (E)
    Kjell2 skrev 2017-11-08 14:38:21 följande:
    En risk för upptäckt är om barnet blir sjuk och måste ha vård
    Upptäckts det blir det väl registrering och soc utredning.
    taquine skrev 2017-11-08 14:39:57 följande:
    Det låter ju helknäppt , om något skulle hända under förlossning och du behöver läkarvård? Barnet vill säkert gå i skolan och få kompisar . Och om det skulle bli allvarligt sjukt, vad tänker du då?
    Anonym (ls) skrev 2017-11-08 14:43:44 följande:

    Det kommer upptäckas förr eller senare.
    När du söker vård för barnet.
    Grannarna ser att barnet inte går i skolan.
    Då finns risk för att du blir av med barnet eftersom det blivit utsatt för psykisk misshandel då det inte fått leva ett normalt liv bland människor i samhället. Du har även förvägrat det rättigheten att få gå i skolan


    Det är långt ifrån säkert att barnet någon gång kommer att bli så sjuk att det inte går över av sig själv eller lösas med receptfritt och faktiskt behöver vård för att överleva. Det har jag aldrig behövt i hela mitt liv och inte de flesta i min närhet heller. Om det ändå skulle krävas kan man väl alltid hävda att vi är papperslösa flyktingar.

    Det finns inga grannar - mitt ute i skogen i ingenstans sa jag. 

    Det är ingen rättighet att gå i skolan - det är tvång bestämt av staten. Det är en rättighet att lära sig saker, det kan man göra med hemskolning. Inte i Sverige såklart, det är olagligt, men i övriga världen så är det för det mesta en rättighet att kunna välja hemskolning för sitt barn (Tyskland undantaget, Hitler tyckte inte det var en bra idé).

  • CitronTulo
    Anonym (E) skrev 2017-11-08 14:55:31 följande:
    taquine skrev 2017-11-08 14:39:57 följande:
    Det låter ju helknäppt , om något skulle hända under förlossning och du behöver läkarvård? Barnet vill säkert gå i skolan och få kompisar . Och om det skulle bli allvarligt sjukt, vad tänker du då?
    Det är långt ifrån säkert att barnet någon gång kommer att bli så sjuk att det inte går över av sig själv eller lösas med receptfritt och faktiskt behöver vård för att överleva. Det har jag aldrig behövt i hela mitt liv och inte de flesta i min närhet heller. Om det ändå skulle krävas kan man väl alltid hävda att vi är papperslösa flyktingar.

    Det finns inga grannar - mitt ute i skogen i ingenstans sa jag. 

    Det är ingen rättighet att gå i skolan - det är tvång bestämt av staten. Det är en rättighet att lära sig saker, det kan man göra med hemskolning. Inte i Sverige såklart, det är olagligt, men i övriga världen så är det för det mesta en rättighet att kunna välja hemskolning för sitt barn (Tyskland undantaget, Hitler tyckte inte det var en bra idé).

    Antar att DU kommer att leva i evighet också..? Tråkigt för ditt barn när du dör och den aldrig har träffat några andra människor..


  • Anonym (vvvvv)

    De flesta behöver penicillin under småbarnsåren. Nån får blindtarmsinflammation som är dödligt utan operation. Så visst kan barnet behöva sjukhusvård.

    Jo, det är i Sverige en rättighet och plikt att gå i skolan.

    jag kan tycka att det är egoistiskt att inte lära ett barn vad som gäller i världen. Att inte lära barnet sociala koder. Att låta ett barn förbli okunnigt. Vår plikt som föräldrar är att se till att våra barn, när de blir myndiga, har så stora kognitiva förmågor att de klarar sig utan sina föräldrar fullt ut.

  • mammatill6
    Anonym (E) skrev 2017-11-08 14:55:31 följande:

    Det är långt ifrån säkert att barnet någon gång kommer att bli så sjuk att det inte går över av sig själv eller lösas med receptfritt och faktiskt behöver vård för att överleva. Det har jag aldrig behövt i hela mitt liv och inte de flesta i min närhet heller. Om det ändå skulle krävas kan man väl alltid hävda att vi är papperslösa flyktingar.

    Det finns inga grannar - mitt ute i skogen i ingenstans sa jag. 

    Det är ingen rättighet att gå i skolan - det är tvång bestämt av staten. Det är en rättighet att lära sig saker, det kan man göra med hemskolning. Inte i Sverige såklart, det är olagligt, men i övriga världen så är det för det mesta en rättighet att kunna välja hemskolning för sitt barn (Tyskland undantaget, Hitler tyckte inte det var en bra idé).


    De flesta människor har nog nångång behövt söka vårdcentral. Hur tänker du när barnet blir äldre? Vill ha aktivitet. Ta körkort? Skaffa jobb?
Svar på tråden Vad händer om jag har barn hemligt från staten?