• Anonym (Snart singel)

    Kommer ha kvar 11000 kr - är det "normalt"?

    Nu vet jag ju att det alltid finns folk som har det sämre/bättre, men jag vet inte längre vad som är "bra" att ha kvar efter räkningar och mat är betalt. Har varit gift i 20 år och då blir det ju en gynnsam ekonomisk situation, men nu ska vi snart separera.

    Kommer alltså ha kvar ca 11000 kr efter räkningar och mat är betalt, då har jag räknat matkontot på 3000 kr för mig och två barn (varannan vecka). Tycker spontant att det måste vara hyfsat bra som ensamstående, tänker jag fel? Nog borde jag klara oss riktigt bra på det?

    Vad har ni kvar efter räkningar och mat om ni är singel?

  • Svar på tråden Kommer ha kvar 11000 kr - är det "normalt"?
  • Anonym (bra ju)

    Är singel. När alla räkningar är betalda har jag ca 9000 kr kvar. Men då är inte maten betald. Jag har väl 2000 kr i matkostnader. Så 7000 kr har jag kvar efter maten är betald.

  • Anonym (Snart singel)
    Anonym (bra ju) skrev 2017-11-08 15:15:18 följande:

    Är singel. När alla räkningar är betalda har jag ca 9000 kr kvar. Men då är inte maten betald. Jag har väl 2000 kr i matkostnader. Så 7000 kr har jag kvar efter maten är betald.


    Klarar du dig bra på det, finns det så att säga kvar pengar i slutet av månaden?
  • Duckan

    11000 kr efter räkningar och mat ska du klara dig galant på om du inte har extravaganta nöjen och shoppingvanor.

  • Anonym (Snart singel)
    Duckan skrev 2017-11-08 15:26:07 följande:

    11000 kr efter räkningar och mat ska du klara dig galant på om du inte har extravaganta nöjen och shoppingvanor.


    Nej, sådana har jag inte - är ekonomiskt lagd men blir ändå orolig nu. Har ju inte stått helt på egna ben på 20 år...
  • Anonym (Lätt)
    Anonym (Snart singel) skrev 2017-11-08 15:10:16 följande:

    Nu vet jag ju att det alltid finns folk som har det sämre/bättre, men jag vet inte längre vad som är "bra" att ha kvar efter räkningar och mat är betalt. Har varit gift i 20 år och då blir det ju en gynnsam ekonomisk situation, men nu ska vi snart separera.

    Kommer alltså ha kvar ca 11000 kr efter räkningar och mat är betalt, då har jag räknat matkontot på 3000 kr för mig och två barn (varannan vecka). Tycker spontant att det måste vara hyfsat bra som ensamstående, tänker jag fel? Nog borde jag klara oss riktigt bra på det?

    Vad har ni kvar efter räkningar och mat om ni är singel?


    Det är bra mycket mer än vad många har. Men har du och barnen dyra vanor så kan ni behöva lära om.
  • Anonym (Snart singel)
    Anonym (Lätt) skrev 2017-11-08 15:36:03 följande:
    Det är bra mycket mer än vad många har. Men har du och barnen dyra vanor så kan ni behöva lära om.
    Som jag skrev ovan, det har vi inte - men jag har haft gemensam ekonomi i 20 år och då är det lite svårt att veta vad som går åt egentligen.
  • Anonym (Snart singel)
    Anonym (ge dig) skrev 2017-11-08 15:39:27 följande:

    Det låter mest som en skryttråd.


    Om man skryter när man har kvar 11000 kr så måste det vara illa med övriga Sverige... För även om jag förstår att det finns många som har kvar mindre så finns det garanterat många som har kvar mer. Tagga ned din bitterhet.
  • Kjell2
    Anonym (Snart singel) skrev 2017-11-08 15:10:16 följande:

    Nu vet jag ju att det alltid finns folk som har det sämre/bättre, men jag vet inte längre vad som är "bra" att ha kvar efter räkningar och mat är betalt. Har varit gift i 20 år och då blir det ju en gynnsam ekonomisk situation, men nu ska vi snart separera.

    Kommer alltså ha kvar ca 11000 kr efter räkningar och mat är betalt, då har jag räknat matkontot på 3000 kr för mig och två barn (varannan vecka). Tycker spontant att det måste vara hyfsat bra som ensamstående, tänker jag fel? Nog borde jag klara oss riktigt bra på det?

    Vad har ni kvar efter räkningar och mat om ni är singel?


    Konsumentverket har på sin hemsida ett hjälpmedel för att få lite koll på ekonomin. 

    Vill du ha koll på vad andra tjänar har SCB statistik
  • Anonym (ge dig)
    Anonym (Snart singel) skrev 2017-11-08 15:42:41 följande:

    Om man skryter när man har kvar 11000 kr så måste det vara illa med övriga Sverige... För även om jag förstår att det finns många som har kvar mindre så finns det garanterat många som har kvar mer. Tagga ned din bitterhet.


    Men du sitter ju och skryter så tagga ner själv om du kan. Med det tvivlar jag på att du klarar.
Svar på tråden Kommer ha kvar 11000 kr - är det "normalt"?