• Smulan274

    Konisering lättare lr svårare efteråt?

    Hej! Jag och min sambo är inne på 8e försöket nu. Tog ut min spiral i mars och har haft ägglossning varje månad sedan april (enligt ägglossningstest). Jag är 27 år gammal och har tidigare blivit ofrivilligt gravid med p-piller, gjort 2 aborter för drygt 10 år sedan, en medicinsk och en kirurgisk.

    För en vecka sedan ringde min gynekolog och berättade att jag har cellförändringar grad 3 och ska därför göra en konisering i december.

    Så nu till min fråga, är det någon som likt mig försökt bli gravid en längre tid men inte lyckats förens efter ni gjort en konisering?! Har läst och läst men kommer inte riktigt fram till om det är lättare, svårare eller ingen skillnad efteråt?

    Har längtat efter att få en familj så otroligt mycket och ni som längtar som jag vet ju hur svårt det är att sluta tänka på allt som har med det att göra ????

  • Svar på tråden Konisering lättare lr svårare efteråt?
  • Kyriie88

    Jag har inte försökt bli gravid tidigare, men är koniserad sep -15 och blev gravid på första försöket nu i juni. 


    Tror inte det har någon betydelse för fertiliteten, dock kan har man en liten ökad risk för missfall samt förtidig födsel beroende på hur mycket de tar bort. För mig tog de bort ganska mycket och är i v21 nu utan några problem bortsett från kontaktblödningar i v8.

    Lycka till!

  • Johannana

    Hej! Jag gjorde en konisering i somras och var också orolig över att det skulle vara svårare att bli gravid. Båda mina gynekologer (ordinarie och operation) försäkrade mig om att en konisering inte påverkar ens chanser till graviditet alls. Det som kan påverkas, beroende på hur mycket de behöver ta bort, är vid en eventuell förlossning då man kanske istället blir rekommenderad kejsarsnitt. Detta pga att livmodertappen kan vara för kort (det brukar dock endast vara så om man genomfört fler än en konisering, så har man bara gjort en så ska det alltså inte spela någon roll). Kort livmodertapp kan också innebära att barnet föds för tidigt.

    Prata med dina läkare när det blir dags och berätta hur du känner och vad du tänker. Min operation gick jättebra och blev behandlad som en prinsessa. Endast blödningar i ca 4-5 dagar efteråt och ingen jätteallvarlig smärta :)

    Lycka till!

  • Smulan274

    Tack för svar!! Men det som är intressant just nu skulle vara att få höra om någon som det tagit tid för innan koniseringen

    Jag har som sagt redan sökt runt en massa men det känns som att det är ganska många som blir gravida på nästan första försöket efter operationen. Men dem som skriver det har ju inte försökt bli gravida innan :-/ eller det är inget dom delar med sig av isf.

    Är inte orolig för att koniseringen ska göra det svårare eftersom det redan nu tagit tid så är det nog svårt att veta om det skulle bero på det isf.

    Så, är det någon som det tagit tid för att bli gravid innan ni gjort konisering och sedan blivit gravid snabbt efteråt?

Svar på tråden Konisering lättare lr svårare efteråt?