• Anonym (Nubbelina)

    Att inte unna sig nubben för att barn är med?

    Hej alla glada, ja och alla andra också!

    Snart är det jul igen som vi alla vet och med den kommer sillen och den goda nubben. Skål
    Till julmaten tar man sig gärna en mörk god öl och till kaffet antingen en Baileys eller en snutt Kirsberry (danskt körsbärsvin).

    Till klapparna en liten Dry Martini eller något annat läskande.

    Blir någon full? Nej.
    Blir någon sluddrig? Nej.
    En liten aning salongsberusad som snabbt går över? Ja.

    När ungarna slocknat för kvällen tar vi några groggar och spelar kort, alternativt något vuxenspel.

    Då är min fråga, vilka alkoholvanor har ni till jul?
    Om du är en som kört helvitt, gör du det för din egen skull eller för barnens?
    Jag menar, ingen unge tar skada av att du tar en nubbe till sillen!

    Så, hur gör DU?

  • Svar på tråden Att inte unna sig nubben för att barn är med?
  • kioskvältare

    Jag gör ungefär som du fast börjar med glögg kl 15 till Kalle anka. Snaps till maten men dock inte öl då jag inte gillar det utan dricker julmust. En Baileys till kaffet och senare på kvällen kanske en rom&cola.

  • taquine

    Klart man ska unna sig nubben. , julölen , glöggen osv.Har man inte alkholproblem  så tror jag inte ungarna far illa.Det handlar ju inte om att välta julgranen och spy i hyacinten... 


    lart man
  • Anonym (Pappa)

    Jag, maken, makens mamma, min äldsta syster, mellanbrorsan och min svägerska gör ungefär som ni. Öl och nubbe till sillen. någon liten drink eller whiskey när vi samlas i vardagsrummet, alkoholhaltig glögg eller en skvätt starksprit i kaffet eller chokladen på kvällen, kanske något mer,

    Yngsta bror och syster samt barnens mammor tar gärna en öl till julbordet och en mugg glögg på kvällen, och kanske en drink.

    Mellansyrran tar på sin höjd en whiskey eller har rom i sin varma choklad, om hon är sugen, annars låter hon bli.

    Det är nog alla vuxna, med undantag för 18-årige sonen Vill han ha något alkoholhaltigt att dricka den här julen så får han, men vi kommer inte erbjuda och han kommer förmodligen inte vilja ha, eftersom hans bror som är ett år yngre absolut inte får, och de där två är mer som tvillingar är som store- och lillebror.

    Jag anser att det är helt ok att dricka alkohol så länge man inte bli askalas och börjar pilla på sina ungar.

  • Anonym (C)
    taquine skrev 2017-11-08 19:16:05 följande:

    Klart man ska unna sig nubben. , julölen , glöggen osv.Har man inte alkholproblem  så tror jag inte ungarna far illa.Det handlar ju inte om att välta julgranen och spy i hyacinten... 


    Precis. Och det är upp till var och en att bestämma om man har alkoholproblem eller ej.

    Man ska inte bry sig om moralkärringar.
  • Eena

    Dricker julmust. Mest för att det alltid varit så i min familj. Jag förknippar inte alls julen med alkohol.

  • Rebecca1987

    Vi kör vit jul dels för att ingen av oss dricker och sen är min man uppväxt med alkohol i familjen som förstört hans jular och många dåliga minnen för honom så vi kör fritt. Men vi firar oftast bara vi i familjen.

  • Anonym (Pappan)

    En snaps till maten men i övrigt julmust. Kanske en iskall punsch till kaffet.

  • Anonym (Julgranen)

    Julen handlar om barnen men inte i praktiken om alla vuxna super, vet ni om att ett spädbarn känner av ifall föräldern är påverkad? Ni kan åtminstone hålla er tills barnen lagt sig,är EN dag om året som är barnens förutom deras födelsedag, och inte ens då får det handla om barnen? Hur kul är det att som barn leka med sin pappa eller mamma som är på lyset? Känns det tryggt? Känns det äkta? Vi har alkoholfritt på julen och nyår. Vi kan skratta leka spela spel umgås ha det kul alla i familjen, utan droger. Och det märks att alla uppskattar en sån tillvaro. Kom ihåg att julklapparna har inget värde med frånvarande vuxna. Det barnen kommer ihåg är inte leksakerna,men att ni kunde leka och finnas där och dela upplevelsen med de. Känns trist att man får detta till att handla om moral när det är självklar respekt mot sina barn.

  • cosinus

    Helt vit jul för mig.

    För att varken mina eller min mans föräldrar dricker och vi brukar fira med antingen eller.

    För att jag inte gillar julöl, eller nubbe och att sippa på ett glas rödvin till julmaten? Njäe, det kan jag lika gärna göra en annan dag.

    Dricker något glas vin med barnen närvarande i andra sammanhang men just julen har allltid varit en vit högtid i släkten och jag har inget behov av att ändra det. Överdoserar knäck ist :)

  • Tow2Mater
    Anonym (Julgranen) skrev 2017-11-08 19:37:32 följande:

    Julen handlar om barnen men inte i praktiken om alla vuxna super, vet ni om att ett spädbarn känner av ifall föräldern är påverkad? Ni kan åtminstone hålla er tills barnen lagt sig,är EN dag om året som är barnens förutom deras födelsedag, och inte ens då får det handla om barnen? Hur kul är det att som barn leka med sin pappa eller mamma som är på lyset? Känns det tryggt? Känns det äkta? Vi har alkoholfritt på julen och nyår. Vi kan skratta leka spela spel umgås ha det kul alla i familjen, utan droger. Och det märks att alla uppskattar en sån tillvaro. Kom ihåg att julklapparna har inget värde med frånvarande vuxna. Det barnen kommer ihåg är inte leksakerna,men att ni kunde leka och finnas där och dela upplevelsen med de. Känns trist att man får detta till att handla om moral när det är självklar respekt mot sina barn.


    Frågeställningen var "hur gör DU?" Tog inte mer än 8 inlägg innan predikningarna kom! wow.
Svar på tråden Att inte unna sig nubben för att barn är med?