• Anonym (Humlan)

    Kan man bli gravid av p-piller?

    Hej! Jag och min kille har diskuterat detta ett tag. Det är 0,3 procents chans att man blir gravid om man äter p-piller.

    Han säger att chansen ökar ju fler gånger man har samlag.

    Medan jag säger att nej: chansen ökar inte. Det är alltid 0,3 procents chans varje gång man har samlag.

    Min fråga är alltså: är chansen att bli gravid alltid 0,3% eller ökar chansen ju fler samlag man har?

    Är chansen större efter 300 samlag än om man bara har ett samlag?

  • Svar på tråden Kan man bli gravid av p-piller?
  • Cizi

    Chansen att bli gravid är den samma för varje samlag. Men chansen att du blir gravid av 100 samlag är större (eftersom du har samma chans varje av de hundra) än av ett.

    Dock tror jag att risken för graviditet för p-piller är angiven per år, inte per samlag...

  • EpicNurse
    Vargaflickan skrev 2017-11-09 19:52:53 följande:

    Det beror helt på om du tar de vid samma tidpunkt varje dag, samt så kan kroppen reagera olika på pillren. 


    Så är det med minipiller. Inte p-piller. Det är inte lika noga med vilken tidpunkt man tar dom. Det kan man läsa om på fass.

    Ts: Man kan inte bli gravid av p-piller.

    Det finns alltid en liten risk, som du själv nämner, att man ändå blir gravid trots p-piller men det är såklart inte ppillret som gör en gravid.

    Den procentuella risken ökar inte utan är samma för varje samlag. Men har man flera samlag så utsätter man ju sig för risken fler gånger = större risk att bli gravid.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
Svar på tråden Kan man bli gravid av p-piller?