• Anonym (Volontär?)

    Volontärarbete för att få arbetslivserfarenhet?

    Jag håller på att skola om mig inom ett helt nytt område nu och har extremt mycket tid efter att jag gjort mina skolarbeten. Däremot skulle jag samtidigt vilja få en fot in inom det yrket jag vill arbeta inom och funderar fram och tillbaka på hur det skulle gå till. Jag är alldeles för osäker i min kompetens i dagsläget för att kunna söka ett riktigt jobb inom det men har istället börjat fundera på om jag inte kan göra det som volontärarbetare. Vet en ideell förening som håller på med något liknande. Kan det vara ett bra sätt att få arbetslivserfarenhet inom det? Hur ser det sedan ut på cv:t att jag väljer att inte arbeta på riktigt?

    Finns det någon som fått arbete på en arbetsplats efter att ni varit volontärer t ex?

  • Svar på tråden Volontärarbete för att få arbetslivserfarenhet?
  • Anonym (Kvinna37)

    Go for it!! All erfarenhet du kan skrapa ihop ser bra ut på ett CV, om det dessutom är frivilligt så är det som ett plus i kanten då det visar att du är villig att kämpa och inte att du bara jobbar för pengarna.

  • Anonym (Volontär?)
    Anonym (Kvinna37) skrev 2017-11-10 21:29:29 följande:

    Go for it!! All erfarenhet du kan skrapa ihop ser bra ut på ett CV, om det dessutom är frivilligt så är det som ett plus i kanten då det visar att du är villig att kämpa och inte att du bara jobbar för pengarna.


    Kan det inte se ut som att jag inte lyckas få ett riktigt arbete då?
  • Anonym (Kvinna37)
    Anonym (Volontär?) skrev 2017-11-10 22:09:59 följande:
    Kan det inte se ut som att jag inte lyckas få ett riktigt arbete då?
    Det tycker jag inte. Arbetsmarknaden är svår öht, dessutom studerar du. Det borde väl snarare visa på framåtanda att du vill göra detta samtidigt :) Eftersom det rör sig om den bransch du vill arbeta med senare får du bra erfarenhet och insikt inför framtiden.
Svar på tråden Volontärarbete för att få arbetslivserfarenhet?