• EpicNurse

    Hjälp! Hur bra äter din 2-åring?

    Hur äter era snart 2-åringar?

    Funkar det bra utan gnäll och bråk? Vårt barn är väldigt bestämd nämligen. Vill han inte äta så totalvägrar han och det finns inget man kan göra åt det. Sen blir han gnällig för att han inte ätit ordentligt men vill såklart inte ha nån riktig mat då heller utan typ rån, frukt eller nåt annat trams.

    Tänker att man borde försöka hålla hårt på att det är maten som gäller och duger inte den så blir det inget annat heller... men det är rätt svårt när man tycker att dom borde få i sig lite mer...

    Hur gör ni?

  • Svar på tråden Hjälp! Hur bra äter din 2-åring?
  • aztec

    Vår snart 2åring är också väldigt bestämd och envis men maten är en sak som fungerar bra!

    Vi ställer bara fram tallriken och sen äter han det han vill ha och han ställer bort tallriken (upp ifrån ikeastols bricka till bordet) när han inte vill ha mer. Tar vi bort det så får det vara bra så, samma om han bara kastar och leker, tar vi undan tillslut så får han vänta till nästa måltid.

    Måste dock påpeka att han äter mycket mat. Du säger att din kille borde få i sig lite mer? Behöver han verkligen det?? eller är allt småätande någon vana han vant sig vid?

  • EpicNurse
    aztec skrev 2017-11-12 21:29:53 följande:

    Vår snart 2åring är också väldigt bestämd och envis men maten är en sak som fungerar bra!

    Vi ställer bara fram tallriken och sen äter han det han vill ha och han ställer bort tallriken (upp ifrån ikeastols bricka till bordet) när han inte vill ha mer. Tar vi bort det så får det vara bra så, samma om han bara kastar och leker, tar vi undan tillslut så får han vänta till nästa måltid.

    Måste dock påpeka att han äter mycket mat. Du säger att din kille borde få i sig lite mer? Behöver han verkligen det?? eller är allt småätande någon vana han vant sig vid?


    Haha exakt så gör vår med. Han brukade äta jättebra men var sjuk för nån vecka sedan och sedna dess är det segt.

    Javisst är det så att han är van vid småsnacks...

    Hoppas det blir lite bättre nu när han börjar på föris!
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • mammalovis

    För små barn kan en förkylning/magsjuka/nya tänder ställa till det mycket och förstöra matlusten ett bra tag.

    Vår son äter bra ibland. Sedan är han lik sin far och småäter när han kommer åt som bröd, frukt och tomater som finns lättillgängligt. Största problemet är väl att sambon vill laga sista målet för dagen så sent, medan barnet vill ha mat redan vid 18. Med första gemensamma åt vi då, sedan har sambon blivit latare, vilket är till barnens nackdel.

  • annabellelee

    Vi har en tvååring som inte gillar att äta. Så har det alltid varit, och han är en liten smalis, så vi kämpar med att få i honom mat. Vi försöker att alltid ha något han gillar till varje måltid, så serverar vi torsk, som inte är hans favorit, finns det ärtor, som han tycker om.

    Jag har alltid avskytt kräsna barn och planerade att vara stenhård med maten, men rent praktiskt funkar det inte, för han hungrar hellre än äta något han inte gillar. Han är ganska ointresserad av mat.

    I värsta fall blir det lite ostsmörgås till maten, för att hindra att han blir gnällig efteråt.

  • EliMil

    Hej.
    Min tvååring äter oftast bra frukost, sen bra lunch på förskolan och sen lite sisådär till middag, äter oftast bara lite grann av en sak på tallriken.
    Men han är alltid glad och nöjd, följer sin kurva och har bra ork, så jag tänker att han får i sig den energi och näring han behöver de andra målen. Är han på förskolan över mellis äter han även det där, hemma äter han aldrig mellis.

    Ibland erbjuder vi knäckemacka med smör om maten inte duger. 

    Sen har han perioder då han knappast äter någonting, sen kommer en period då han äter mer än mig vid varje mål Tungan ute 

    Men jag kan säga som så att när han var liten så lyssnade jag på bvc sköterskan som sa att småbarn ska äta fem eller sex gånger per dag, försökte ju då såklart med det men han åt så dåligt då tyckte jag. Då tog jag bort alla mellis o han fick bara frukost, lunch och middag (sedan såklart något mellis om han verkade hungrig). Detta ledde till att han åt betydligt bättre av maten och hade bättre humör om dagarna. 

    Men allt är ju individuellt så min erfarenhet behöver ju inte fungera för andra barn. Man får väl prova sig fram helt enkelt Glad

  • sobrio88
    EliMil skrev 2017-11-13 13:21:08 följande:

    Hej.

    Min tvååring äter oftast bra frukost, sen bra lunch på förskolan och sen lite sisådär till middag, äter oftast bara lite grann av en sak på tallriken.

    Men han är alltid glad och nöjd, följer sin kurva och har bra ork, så jag tänker att han får i sig den energi och näring han behöver de andra målen. Är han på förskolan över mellis äter han även det där, hemma äter han aldrig mellis.

    Ibland erbjuder vi knäckemacka med smör om maten inte duger. 

    Sen har han perioder då han knappast äter någonting, sen kommer en period då han äter mer än mig vid varje mål  

    Men jag kan säga som så att när han var liten så lyssnade jag på bvc sköterskan som sa att småbarn ska äta fem eller sex gånger per dag, försökte ju då såklart med det men han åt så dåligt då tyckte jag. Då tog jag bort alla mellis o han fick bara frukost, lunch och middag (sedan såklart något mellis om han verkade hungrig). Detta ledde till att han åt betydligt bättre av maten och hade bättre humör om dagarna. 

    Men allt är ju individuellt så min erfarenhet behöver ju inte fungera för andra barn. Man får väl prova sig fram helt enkelt 


    Sådär är min tvååring också. Fast han kan äta dåligt till lunch och äta bra till middag istället. En gång om dan äter han ordentligt iaf. Han får eventuellt mellis en gång om dagen för jag vet att han äter sämre mat om han äter emellan de "stora" måltiderna. Jag tycker att det är viktigare med lunch och middag än den där frukten eller smörgåsen eller vad det nu kan vara. Och tillväxten är det inga fel på. Han är lika stor som en 3.5 åring och är 2.5 år gammal
  • Smka

    Min snart tvååring har tidigare ätit bra men senaste tiden har han blivit väldigt trotsig och vägrat äta i bland. Vi försöker inte göra så stor grej av det hela men visst skapar det en viss frustration när man försöker få i dem nyttig och näringsrik mat och dem vägrar. På förskolan får de ju endel smörgåsar så tror att han äter sig mätt på det. Äter bättre hemma än på förskolan och äter bättre på Helgerna. Men blir han arg över något precis innan maten är det hopplöst att få i honom något alls. Man kan ju dock inte tvinga i dem mat så man får bara anta att de äter när de är hungriga.

  • EliMil

    Kan ju även tillägga att min tvååring är en typisk "kan själv"-pojke. Så om jag häller upp hans mat eller delar den, då är det tvärstopp. Han måste själv få lägga upp och dela sin egen mat.

    Frustrerande för mamman men så är livet Tungan ute Det är väl bättre att det är kladdigt och han äter och är nöjd, än att det är rent och han vrålar och vägrar äta hehe

  • EpicNurse
    Smka skrev 2017-11-13 13:46:39 följande:

    Men blir han arg över något precis innan maten är det hopplöst att få i honom något alls. Man kan ju dock inte tvinga i dem mat så man får bara anta att de äter när de är hungriga.


    Känner igen det där också! Dom är bestämda små människor.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Mascaraklumpar

    Min blir 2 i januari och det varierar från dag till dag. Ibland kan det bli en näve ärtor till lunch och en köttbulle till middag, ibland äter hon snudd på vuxenportioner. Mackor går alltid ned, men vi begränsar det till en per dag. Blir hon hungrig efter middagen får hon antingen äta av det som blev över eller så får hon en portion gröt och en frukt.

  • mammalovis
    EliMil skrev 2017-11-13 14:14:19 följande:
    Kan ju även tillägga att min tvååring är en typisk "kan själv"-pojke. Så om jag häller upp hans mat eller delar den, då är det tvärstopp. Han måste själv få lägga upp och dela sin egen mat.

    Frustrerande för mamman men så är livet Tungan ute Det är väl bättre att det är kladdigt och han äter och är nöjd, än att det är rent och han vrålar och vägrar äta hehe
    Det är samma här plus att han är så pappig. Med tanke på att han har syskon så ska han ha likadant som dem. Vi lägger dock upp lagad mat till alla, då maten står kvar på spisen, MEN det krävs ju att pappa gör det. Nåde den som hjälper honom utan tillåtelse. Skulle jag råka hälla upp mjölken blir han så arg, då bara pappa duger, så då får pappa lyfta glaset och ge honom istället så är livet frid och fröjd. Helst ska han hålla mjölkpaketet också själv. Om inte rätt person gör,  slänger han iväg eller dunkar ner saker i bordet eller golvet. Han ska bre mackan själv, men när pappa låg på sjukhus kunde jag bre mackan först och sedan "fick han bre färdigt". Ja, ibland får jag inte ens titta eller prata med honom vid matbordet utan att den arge killen kommer fram. Så livet som mamma är rätt knepigt just nu.
Svar på tråden Hjälp! Hur bra äter din 2-åring?