• problemtjej1

    kliande rumpskåra!

    Jag har ett problem som inte verkar ge sig som jag verkligen vill ha tips till. Det är rätt pinsamt och vill inte gå till läkare så dom tror jag är dum om man kan lösa det själv, för som sagt jag tycker detta är rätt pinsamt. Det kliar något otroligt mellan mina rumphalvor, alltså i skåran om man kan säga så.
    Det har aldrig varit såhär förut, utan detta är som sagt senaste månaderna. Jag har testat att duscha oftare, duscha mer sällan, inget med min hygien att göra alltså! Jag använder samma underkläder som inte gett mig problem förut (självklart tvättade, inte smutsiga).
    Efter en dusch använde jag kokosolja i skåran och det verkade ge sig i typ en dag eller två, sen kom klådan tillbaka, jag duschade då men testade utan kokosolja, det började klia igen, nästan direkt efter duschen.
    Duschen efter detta testade jag kokosolja igen, funkade inte.
    Jag har testat att både gno lite extra där i duschen, och att inte gno extra. 
    Det kan gå några dagar utan att det kliar, men sen kommer det igen!
    När det väl kliar så kliar det MYCKET.
    Det blir torrt ibland och gör väldigt ont, det gör ont att klia då, ibland är det fuktigt där men det kliar på samma sätt och gör ont då med. 
    Det som håller i sig oftast är dock att jag har ett ställe på kanske 3-4cm som är rött, det är oftast det stället som blir torrt och efter ett par dagar lite fnasigt. Som nariga läppar ungefär.
    Det kan också klia väldigt mycket runt mitt rumphål, och detta har inte att göra med mina toalettbesök för detta är i samband med kliandet i skåran, det kan komma direkt efter dusch, 2 dagar efter, det kvittar. Men kliandet kommer alltid tillbaka.
    Jag måste tillägga att ingenting har hänt med min fiffi, den kliar inte.
    Detta har blivit väldigt jobbigt, jag använder inte längre trosor i spets och försöker undvika string, men det kommer även med mina bomullstrosor som inte skär in i rumpan. Det kliar nästan hela tiden och som sagt kliar det väldigt mycket och jag har ingen aning om vad det kan vara, jag har försökt googla men hittar inget.
    Ge mig tips snälla! Jag besvarar gärna följdfrågor för att få hjälp.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-11-13 02:17
    Måste tillägga att jag inte bytt duschrutin, inte tvål, schampo, handduk eller tillbehör.

  • Svar på tråden kliande rumpskåra!
  • Anonym (A)

    Jag rekommenderar starkt, att du köper Sheasmör. Billigt och fantastiskt för huden.

  • problemtjej1

    Glömde skriva att det brukar svida och göra väldigt ont även när det inte kliar. Det är som att trosorna sitter emot och skaver ut av bara helvete, även om jag har lösa trosor som inte ens nuddar där det gör ont. Vad kan jag köpa mot svamp där då? Det låter faktiskt som det. 

  • Anonym (Magistern)
    problemtjej1 skrev 2017-11-13 20:26:05 följande:

    Glömde skriva att det brukar svida och göra väldigt ont även när det inte kliar. Det är som att trosorna sitter emot och skaver ut av bara helvete, även om jag har lösa trosor som inte ens nuddar där det gör ont. Vad kan jag köpa mot svamp där då? Det låter faktiskt som det. 


    Prova att fråga personalen på valfritt apotek.
  • Näng

    Distriktssköterska här: köp Cortimyk eller Daktacort. Tvätta dig med mildtvål, torka torrt och smörj med ovan morgon och kväll till symtomfrihet. Fasa sedan ut krämen. Lycka till.

  • Swedman

    Prova daktacort receptfritt. 

    "Daktacort används vid svampinfektioner i huden då klåda eller inflammation är besvärande. Daktacort är receptfri vid behandling av fotsvamp.


    Daktacort innehåller ett svampdödande medel (mikonazol) och en mild kortison som är klådstillande och antiinflammatorisk (hydrokortison)."

  • problemtjej1

    Tack för era svar. Måste jag gör något speciellt när jag ta detta, inte använda string, bara ha bomullstrosor, duscha oftare? Några extra tips på vägen liksom?

  • problemtjej1

    Jag glömde också fråga hur långt ner jag kan ta detta. Eftersom jag har detta i rumpskåran undrar jag också hur nära mitt rumphål jag kan ta detta. Som sagt det kliar där också men det kanske inte är bra att applicera allt för nära.

  • Anonym (misse)
    problemtjej1 skrev 2017-11-18 02:30:57 följande:

    Jag glömde också fråga hur långt ner jag kan ta detta. Eftersom jag har detta i rumpskåran undrar jag också hur nära mitt rumphål jag kan ta detta. Som sagt det kliar där också men det kanske inte är bra att applicera allt för nära.


    Tvätta av dig varje dag dock helst utan tvål. Torka och sedan brukar man smörja morgon och kväll. Bör inte vara nåt problem att smörja hela vägen så länge du håller dig till utsidan så att säga. Använd luftiga underkläder så du håller huden torr och byt underkläder samt badlakan ofta.

    Låt bli att klia och håll händerna rena!
  • AnonymCD

    För att förebygga svamp så se till att du verkligen är torr efter att ha duschat.

    Hoppas det löser sig men om svamp produkterna inte fungerar så bör du gå till en läkare.

    Lycka till

Svar på tråden kliande rumpskåra!