• Feffe1988

    Silverfisk som blivit stort problem

    Vi har haft antisimex här hemma säkert 6 gånger bara i år pga silverfiskar. Vi har provat citronvatten och prövat ättika men de kommer alltid tillbaka. De klättrar på väggarna och har tagit sig in i både skafferi och porslinskåp. På senaste har de även klättrat sig till sängen. Känns riktigt obehagligt och har blivit ett stort problem. Antisimex har besprutatgolv och lister i badrum och sovrum. Har satt ut myrdosor och dosor avsedda för just silverfiskar. Men inget verkar fungera. Hjälp vad ska jag göra! Vill ju inte flytta pga silverfiskar.

    Vi bor för övrigt i en gammal betongbygnad från 1960 talet.

  • Svar på tråden Silverfisk som blivit stort problem
  • kattnos

    Har du kunnat ta reda på var silverfiskarna kommer ifrån? Alltså var i lägenheten. Många silverfiskar kan vara ett tecken på vattenskada men så behöver det ju inte alls vara i ditt fall. De är obehagliga men ofarliga och ses egentligen inte som ett skadedjur.

  • Feffe1988
    kattnos skrev 2017-11-13 04:08:51 följande:

    Har du kunnat ta reda på var silverfiskarna kommer ifrån? Alltså var i lägenheten. Många silverfiskar kan vara ett tecken på vattenskada men så behöver det ju inte alls vara i ditt fall. De är obehagliga men ofarliga och ses egentligen inte som ett skadedjur.


    Nej har inte kunnat lokalisera vart dom kommer ifrån då de även bosatt sig i trapphuset, har haft problem med vattenläckor och avlopp ett tag nu och haft reparatör och besiktningsman på plats men de har inte kunnat hitta orsaken. Hade stort problem tidigare med avloppen. Då grannen duschade så hade vi bokstavligen ett vattenfall i dörröppningen så de va som o gå igenom en vattenvägg. Besiktningsman var här och kollade efter skador men kunde inte hitta några tots att väggen är mjuk som smör. Man kan peta lite lätt på den bara så går den sönder. Och de kollade efter mögel men kunde inte hitta något där heller.

    Vid ett annat tillfälle så vart de baksug i diskhon så när grannen ovanför hade diskat så kom hans diskvatten upp i våran diskho. Sen är det stopp i avloppen för jämnan. Så vi har ganska allvarliga vattenproblem här.
  • Avenia

    Strö ut finmalen vitpeppar. Funkar för oss. Ni verkar ha det för fuktigt. De trivs inte där människor trivs och tvärtom. Åtgärda det först.

  • milli79

    Låter som det ändå lär finnas en hel del fukt. Tror det är dags att flytta innan ni blir sjuka

  • Aniiee

    Skaffa kackerlackor....


    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Fotella

    Jag beställde hem cederträolja från fyndiq, penslade på i två omgångar på listerna där jag sett dom springa in och nu har jag inte sett de jävlarna något mera ????

  • kattnos

    Så som du beskriver det låter det riktigt allvarligt, ja. Jag skulle försöka flytta. Det där stället behöver renoveras.

  • Feffe1988
    milli79 skrev 2017-11-13 21:08:03 följande:

    Låter som det ändå lär finnas en hel del fukt. Tror det är dags att flytta innan ni blir sjuka


    Vi bor i hyresrätt så det är ju upp till hyresvärden att åtgärda. Har påpekat detta problem för dem vid flertalet tillfällen men de hänvisar bara till antisimex. Och de verkar ju inte kunna göra något åt problemet.

    Sen har hyresvärden nyligen sålt fastigheterna i kvarteret vidare till en hyresvärd på fastlandet och den nya ägaren kommer att ta över fastigheterna runt årsskiftet och fram till dess görs inget åt problemen då nya ägaren kommer att få stå för reparationer etc. Och när drssa lägenheter byggdes under 1960 talet så var det inte menat som permanent boende utan typ evakueringslägenheter. Så de har generellt inte samma standard som permanenta boenden. De ingick i det såkallade miljonprogrammet.

    Vi letar efter annat boende och har gjort ett tag. Men inte så lätt då man måste ha en jäkla massa kö dagar för o kunna få annat boende eller hitta någon som vill byta rakt av. Inte så populärt eller omtyckt område vi bor i då det dessutom under många många år var hem för knarkare och annat löst folk.
Svar på tråden Silverfisk som blivit stort problem