• Anonym (Funderar)

    Vågar vi skaffa ett till barn? Hur hade ni gjort?

    Jag och min man har tre friska döttrar. 11 år, 7 år och 2 år. Vår äldsta föddes med planerat snitt pga förlossningsrädsla, mellersta skulle jag göra vanligt men det blev akutsnitt då jag fick en infektion i livmodern under värkarbetet. Tredje dottern föddes med snitt eftersom man inte får föda vaginalt efter två snitt.

    Jag fick även en blodpropp i lungan efter snittet med yngsta dottern vilket är en av riskerna med kejsarsnitt. Läskigt var det men fick snabbt behandling.

    Nu har vi börjat prata om en eventuell fjärde barn. Vi vill men vågar vi?

    Jag kommer då behöva få blodförtunnande hela graviditeten (en spruta i magen varje dag) och sex månader efter förlossning. Kommer även få gå på spec-mvc. Jag kommer behöva snittas för fjärde gången - någon som har erfarenhet av fyra eller fler snitt?

    Vi var och pratade med läkare angående våra tankar och om risker och så. Jag kommer ju få behandling förebyggande för blodpropp så det var tydligen liten risk att något går snett där. Det som var störst risk var att moderkakan kan växa fast i ärrvävnaden från de tidigare snutten vilket då kan medföra stora blödningar sedan vid förlossningen. Blödningar som kan vara svåra att stoppa. Läkaren sa att det säkert går bra men att dessa risker finns.

    Så hur hade ni tänkt? Vågar man bli gravid igen?

  • Svar på tråden Vågar vi skaffa ett till barn? Hur hade ni gjort?
  • Alessia

    Du har tre friska barn och en ny graviditet kan innebära risk. Är det inte bra så?  Nej, jag skulle inte gjort det.

  • Tonårsmamman1
    Alessia skrev 2017-11-13 17:27:31 följande:

    Du har tre friska barn och en ny graviditet kan innebära risk. Är det inte bra så?  Nej, jag skulle inte gjort det.


  • Anonym (Ingrid)

    Som Alessia skrev, ni har tre friska barn och en fjärde graviditet skulle innebära en massa risker för dig. Skulle aldrig riskera det. Fokusera på de tre du redan har.

  • Anonym (Aldrig)

    Nej, vid sådana risker - aldrig! Ni har tre barn, alla födda med bukoperation, du fick en livsfarlig komplikation efter tredje och riskerar samma komplikationer om du genomgår en till graviditet, behöver medicinsk behandling varje dag i sådana fall, och ändå är det såklart risk för utgång där flickorna kan mista sin mor. Nej, jag skulle aldrig ha medvetet skaffat ett barn till under de förutsättningarna! Istället skulle jag ha skyddat mig så väl jag kan emot graviditet.

  • Anonym (Funderar)

    Jag är bara 29 år och känner att jag verkligen skulle vilja uppleva bebistiden igen och vill så gärna ha ett fjärde barn. Allt skulle troligen gå bra med hjälp av bra behandling och noga koll från sjukvården MEN att risken ens finns att det kan bli så pass allvarliga komplikationer (på grund av eventuella stora blödningar vid förlossning samt att det blir ett fjärde snitt) att jag faktiskt riskerar livet gör mig LIVRÄDD. Även om risken är liten så finns den ju liksom...men jag vill verkligen ha en till. Känner mig inte färdig med bebislivet. Så himla svårt alltså.

  • Anonym (Uggla)
    Anonym (Funderar) skrev 2017-11-17 15:42:00 följande:

    Jag är bara 29 år och känner att jag verkligen skulle vilja uppleva bebistiden igen och vill så gärna ha ett fjärde barn. Allt skulle troligen gå bra med hjälp av bra behandling och noga koll från sjukvården MEN att risken ens finns att det kan bli så pass allvarliga komplikationer (på grund av eventuella stora blödningar vid förlossning samt att det blir ett fjärde snitt) att jag faktiskt riskerar livet gör mig LIVRÄDD. Även om risken är liten så finns den ju liksom...men jag vill verkligen ha en till. Känner mig inte färdig med bebislivet. Så himla svårt alltså.


    Det finns alltid risk för komplikationer. Man kan dö vid sin första förlossning också, något som en bekant nästan gjorde.
  • Anonym (Ingrid)
    Anonym (Uggla) skrev 2017-11-17 15:54:32 följande:

    Det finns alltid risk för komplikationer. Man kan dö vid sin första förlossning också, något som en bekant nästan gjorde.


    Det är sant, men nu är ju risken betydligt större för TS än en genomsnittlig förstföderska.
  • Anonym (Uggla)
    Anonym (Ingrid) skrev 2017-11-17 16:48:05 följande:
    Det är sant, men nu är ju risken betydligt större för TS än en genomsnittlig förstföderska.
    Ja men jag svarade på detta: "MEN att risken ens finns att det kan bli så pass allvarliga komplikationer (på grund av eventuella stora blödningar vid förlossning samt att det blir ett fjärde snitt) att jag faktiskt riskerar livet gör mig LIVRÄDD. Även om risken är liten så finns den ju liksom...".

    Risken för detta är liksom inget nytt som bara finns nu vid en eventuellt fjärde förlossning, den finns alltid för alla och har funnits vid samtliga hennes tidigare graviditeter också. Man riskerar alltid livet vid graviditet/förlossning, men på det som står ovan så framstår det som om det vore något nytt och unikt för just ev. nästa graviditet, vilket det inte är. Även om risken är utökad så betyder det inte att den inte funnits innan.
  • Trooi

    Förstår att bebislängtan är stor men jag hade inte gjort det. Du har redan tre fina barn och att utsäta sig för en ny graviditet och förlossning med risk för livet (även om risken inte är stor) är inte värt det.

Svar på tråden Vågar vi skaffa ett till barn? Hur hade ni gjort?