• Emmmmm

    Bygga nytt. Enplans eller tvåplanshus?

    Jag och maken har svårt att bestämma oss. När vi flyttar in kommer barnen vara ca 3 och 5 år. Vi står mellan ett mindre enplanshus (med separat del med sovrum) eller tvåplanshus då vi kan ha större hus men trapp som kanske blir jobbig. Vi kommer ha rätt öppen planlösning, är inte begränsade i varken tomtyta eller någon detaljplan. Vad är att föredra och varför?

  • Svar på tråden Bygga nytt. Enplans eller tvåplanshus?
  • Anonym (T)

    Hade valt det större tvåplanshuset. För att det är större. Har själv funderat på om det vore bättre med enplans, främst för att slippa dra dammsugaren upp och ner, men jag är uppvuxen i tvåplanshus och så jobbigt är det faktiskt inte. Och med barnen bör det inte vara några problem heller. Vi flyttade in i huset när jag var 5 och min bror precis fyllde 2. Vi hade grind för trappan för honom något år bara sen var det inga problem. Vi byggde kojor och sov under trappan ibland. Superspännande.

  • nastyashell
    Anonym (T) skrev 2017-11-13 22:17:27 följande:

    Har själv funderat på om det vore bättre med enplans, främst för att slippa dra dammsugaren upp och ner, 


    Om nu detta är ett tungt vägande skäl kan det vara värt att påpeka att det inte finns någon lag som förbjuder ett hushåll att investera i en extra dammsugare.
  • Anonym (T)
    nastyashell skrev 2017-11-13 22:22:42 följande:
    Om nu detta är ett tungt vägande skäl kan det vara värt att påpeka att det inte finns någon lag som förbjuder ett hushåll att investera i en extra dammsugare.
    Nej men om man ändå är igång och dammsuger så går det inte snabbare eller är enklare att stänga av, dra in sladden och lägga undan den i skåpet, och sen gå upp och ta fram och sätta igång än annan, än att bara dra med sig den första upp.
  • Anonym (C)

    Jag har haft både och. När barnen var små var det skönt med enplanshus, men så fort de kunnat gå fritt i trappan och man inte längre behövt grind så tycker jag att tvåplanshus är att föredra. Så skönt att kunna ha sovrummen och alla leksaker på övervåningen!

    Jag bor just nu i lägenhet, men om jag kunde välja så skulle jag ha ett tvåplanshus med barnens sovrum där uppe samt allrum där de kan spela tv-spel med sina vänner. Skulle bli lugnt och skönt på nedervåningen :) Då skulle jag även kunna tänka mig öppen planlösning, något som inte är kul att ha om det är enda gemensamhetsutrymmet.

    Så jag röstar på tvåplanshus!

  • Anonym (2,5 plan)

    Enplans utan tvekan!

    Två våningar blir mycket mer lyhört. Med tonåringar i huset så är det alltid någon som för liv då jag vill sova.

    Blir också bättre då man blir gammal och inte klarar av trappor längre.

  • Emmmmm
    sommarbruden skrev 2017-11-13 23:44:20 följande:

    Varför måste enplanshuset vara mindre?

    Har själv bott i båda alternativen och ser mest fördelar med enplans.


    För att enplans är dyrare om vi ska hålla oss inom en viss budget.
  • Anonym (Enplans!)

    Vi byggde tvåplanshus för att byggytan var begränsad, men både jag och sambon ville egentligen ha enplanshus.
    Dels är det enklare att städa (fast marginellt), dels behöver man inte oroa sig för små barn i trappan, och dels känns det säkrare ur brandsäkerhetssynpunkt.
    Nu har vi repstegar och brandfiltar i alla sovrum.

    Personligen tycker jag att enplanshus är estetiskt mer tilltalande, men även det är ju en smaksak.

  • Stårschan

    Det här är nog första gången jag hör en ung människa beskriva en trappa som 'jobbig'! Men visst har ni en poäng. Om ni tänker bo kvar resten av livet så blir ju risken för fallskador mindre när man är gammal och skröplig, så det kan vara värt att tänka på. Sen stjäl trappor en del golvyta som man kan använda till annat, så på så sätt är ett enplanshus mer yteffektivt.

Svar på tråden Bygga nytt. Enplans eller tvåplanshus?