Inlägg från: Vickan I |Visa alla inlägg
  • Vickan I

    Dåligt resultat på KUB 5mm nackspalt

    Beklagar verkligen. Förstår att oron är enorm, men det finns god chans att kub är missvisande. Tycker det låter konstigt att läkaren vågar uttala sig om 90% säkerhet att något är fel. Särskilt om blodproverna är bra. Endast bredare nackspalt är inte synonymt med kromosomfel. Men förstår att det hjälper föga just nu.

    Jag gjorde moderkaksprov igår (12+2) efter ett dåligt nipt. Har fått förhöjd risk för trisomi 18 och just nipt som är så pass mycket säkrare än kub gör att läkaren sagt till oss också att chansen att resultatet ändras är liten. Vi är inställda på att behöva avbryta graviditeten. Jag känner verkligen med dig och vet hur långsamt det känns att tiden går, medan man väntar. Väntar på svar själv och även om jag är beredd på dåligt besked är det jättejobbigt. 

  • Vickan I
    Rutankajutan skrev 2017-11-14 18:40:31 följande:
    Tusen tack för ditt svar!

    Vi är också inställda på att avbryta men man lever ju på det lilla hopp som finns kvar.

    Det är så tärande. Livet har liksom stannat upp & jag vet varken in eller ut.

    Hur lång tid skulle det ta innan ni fick svar ?

    Jag håller tummarna att ditt provsvar kommer tillbaka & är helt bra!!!!

    Kram
    Ja jag vill inte ens ha det där lilla hoppet, bara jobbigt. Oerhört tärande som du säger. Fick höra lite olika om hur lång tid det skulle ta, men antagligen på fredag. 
  • Vickan I

    Kan inte tro det men fått svar på moderkaksprovet. Fostret har inte trisomi 18. Mitt niptresultat var alltså falskt positivt. Vi är i chock. Varit så inställda på att avbryta. Tom läkaren och genetikern vi fick prata med sade ju lite fint att vi skulle se moderkaksprovet som bekräftelse mer än att hoppas att resultatet skulle ändras. Nu rädd för den lite förhöjda missfallsrisken av provet istället. Är förhöjd i ca två veckor sade dem.

    Så håller tummarna. Kunde mitt nipt vara fel kan verkligen era kub gett fel sannolikhet också!

  • Vickan I
    Tjorven80 skrev 2017-11-20 13:09:07 följande:

    Har varit inne på mkp idag, jobbigt och nervöst innan men nu är det skönt att det är över. Bara att vänta på resultatet, vågar inte hoppas på något...


    Håller tummarna allt jag kan. Tuff väntan, men som du säger skönt att det är gjort och få besked. 
    Rutankajutan skrev 2017-11-20 14:24:55 följande:
    Samma här. Är snart hemma efter en lång bilresa. Läkaren sa att provsvaren skulle vara klara om ett par dagar. Håller tummarna för dig.

    Vågar inte heller hoppas på något!
    Håller tummarna allt jag kan här med. Vet hur jobbigt det är att vänta. 

    Skulle dem ringa er med svar oavsett? Till mig skulle de ringa vid dåligt besked och annars kunde jag själv gå in och läsa. Svaret för snabbanalysen gick jättefort. Konstigt tycker jag. De borde ringa oavsett.
  • Vickan I

    Usch vad jobbigt för er att vänta. Ren terror. Hoppas verkligen ni får besked imorgon och att allt är fint.

  • Vickan I

    Usch vad jag lider med er. Bara en knapp vecka sedan jag var i samma hemska sits. Jag tycker ni ska ringa (igen om ni ringt tidigare)! De kanske kan se provsvaren nu. Det kanske kan göra att ni slipper ovetskapen i helgen. 

  • Vickan I

    Åh vilka fantastiska besked! Vad glad jag blir för er båda. Förstår att ni inte vågar glädjas fullt ut ännu innan ni ser brevet/fått fullständiga analysen, men det här bådar ju jättegott verkligen! Jag ringde ju tom sjukhuset efter jag läst mitt provsvar och frågade om de verkligen var säkra på att det var mitt svar! Man blir ju helt klart knäpp av att gå igenom detta. Vad härligt att ni kan få slappna av lite mer under helgen i alla fall. Har en god känsla att det kommer fortsätta vara goda besked för er! 

  • Vickan I
    Rutankajutan skrev 2017-12-25 11:54:53 följande:

    God fortsättning till er alla!

    Hur går det för er ? Har någon vart på RUL ?

    Jag ska på RUL 3/1, det känns som en evighet. Är så orolig att dom ska upptäcka något fel.


    Detsamma! Det går väl, men nervöst fortfarande tycker jag. Som att jag väntar på ett nytt bakslag hela tiden. Så förstår din oro. Tråkigt att man inte bara kan vara glad. Jag ska på ett riktat ultraljud med läkare (istället för rul) den 27/12. Nervöst, men ska även bli skönt med besked känner jag. Gick in i vecka 19 nästan precis.
  • Vickan I
    Rutankajutan skrev 2017-12-25 16:12:51 följande:

    Precis samma här med!

    Känner att dom kommer hitta "anledningen" till den breda nackspalten på RUL. Usch vill bara att det ska vara avklarat!

    Vad menas med riktat ultraljud? Är det mer noga?

    Jag gick in i vecka 19 igår. Önskade att jag skulle ha fått tid för RUL tidigare, menmen!

    Stort lycka till på onsdag!


    Ja precis. Som att något mer ska upptäckas nu. Både vill och inte vill göra det. Ja ett rul är ju också noggrant, men ett riktad ultraljud är extra inriktat på alla organen, mer en organscreening också och görs av läkare. Egentligen inte så mkt pga vårt dåliga nipt, utan för att vid min förra graviditet föddes sonen muskelsvag (men hämtat hem bra nu) men de vill ha koll. Åh då är jag bara en dag före dig! Fördelen (om man nu ska hitta någon) med att du får vänta lite med ditt rul är att allt syns ännu bättre då. Därför jag fick vänta också. De gör helst riktade ul runt 19+0 just för att det är svårt se allt tydligt nog innan dess. Så lite tidigt istället för mig. Har fått någon (överdriven kanske) skräck för MA. Livrädd att det ska upptäckas att allt avstannat. Jag känner ju inget tydligt ännu. Tror jag känt den ngn gång el två men inte säker. Kände de andra två sent också.
  • Vickan I
    Rutankajutan skrev 2017-12-26 10:04:31 följande:

    Okej då förstår jag! Efter att jag hade fått bekräftat att "allt" såg bra ut på moderkaksprovet så blev jag så himla lättad, tills för ett par veckor sedan, då började en stark oro växa fram igen, det känns nästan som när jag väntade på provsvaren från moderkaksprovet. En obehags känsla & stress att det ska upptäckas något på RUL & jag kommer tvingas avbryta graviditeten. Och sedan började jag känna den lilla i magen flera gånger om dagen & allt kändes lite bättre trots allt. Men nu har jag inte känt något på 4-5 dagar & jag får nästan panik, vill bara känna något för att få veta att den lever. Så jag förstår din oro! Usch & fy för detta!!!


    Ja jag vet. Känner också så och maken förstår mig inte. För han är ju allt bra nu efter mkp. Skräck att få besked att behöva avbryta imorgon. Kan du inte köpa en doppler om oron blir för stor? Det gjorde jag. Räcker ju lyssna 30 sek någon gång ibland när oron blir för stor. Men inte konstigt att du inte känner den varje dag ännu, men förstår att det tröstar föga just nu. Allt stressar nu.
  • Vickan I
    Rutankajutan skrev 2017-12-27 18:52:38 följande:

    Hur gick det idag Vickan??

    Har tänkt på dig!


    Tack snälla! Det gick bra. Var så nervös. Jättetrevlig läkare. Allt såg ut som det skulle. Den växer som ogräs. Vi har ju gjort ivf så har exakt datum, men den var några dagar större. Men tydligen helt ok. Sedan kom nästa pers när vi skulle berätta för barnen (6 och 8 år). Vi har ju väntat för att vi ville göra denna koll först. De tog det väldigt bra tack och lov. Var beredd på att iaf äldsta skulle bli ledsen då han är trött på sin retsticka till lillebror och tidigare sagt att han inte vill ha fler syskon. Lättnad just nu. Men kommer garanterat komma på något nytt att oroa mig för snart!!!

    Nu håller jag tummarna allt jag kan för dig. Har en god känsla. Det kommer se fint ut!
  • Vickan I
    Rutankajutan skrev 2018-07-25 23:13:27 följande:

    Hej allihop. Jag ville bara berätta att den 6 maj i vecka 36+3 kom världens finaste lilla flicka

    till världen.

    Hon är helt normal & frisk.

    Jag hoppas min solskenshistoria kan ge hopp till många som är i samma situation som jag var efter KUB-testet!

    Kram på er!


    Fantastiskt. Stort grattis. Vi fick också en fin frisk underbar pojke i maj. Det trodde vi aldrig efter första beskedet efter nipt.
Svar på tråden Dåligt resultat på KUB 5mm nackspalt