• mickan1989

    Hur tycker ni att det är rimligt att fördela boendekostander om man lever med någon som har barn och den andra inte har barn?

    Jag lever ihop med min sambo och hans två barn som vi har varannan vecka, vi bor i hans hus. Vi delar på vatten, el, sopor samt ränta, sedan står han för lånedelen , vilket jag tycker är självklart då det är hans hus och hans pengar när han säljer huset, så där är vi överens. Jag har inte brytt mig så mycket om att jag betalar för barnen också i och med att vi delar på driftskostnaderna samt räntan rakt av, då det är en så lite kostnad varje månad. Jag snittar på 1800-3200kr i månaden som jag betalar till min sambo, detta beror ju på att el och vatten inte kommer varje månad. Därför kan det skifta. Men nu till min egentliga tanke.. Vi planerar att antingen köpa men mest troligt bygga ett nytt hus. Min sambo kommer att gå in med största delen av insatsen då han har mer sparade pengar än mig, men det är ju sedans hans pengar om något skulle gå som vi inte planerat. Däremot så när vi räknat på kostnaderna om vad det skulle landa på månadsvis för oss så har vi räknat på att vi ska dela på kostnaden.. jag kan ju känna emellan åt i den frågan att, ska jag verkligen betala hälften av hela kostnaden? Han har två hemmavarande barn som kommer bo hemma minst 10 år till . Ska jag som icke vårdnadshavare behöva betala halva deras kostnad för boende, el och vatten osv? Eller är det bara jag som tänker på det här och tycker så? Vi delar ju inte på resor osv när vi ska utomlands, då betalar han för barnen, samma gäller ju deras aktiviteter osv.. matkostnaderna delar vi på.. jag har två katter som kostar pengar varje månad i form av mat och kattsand och dyl som vi handlar för på matkontot så jag har inte sett det som något större bekymmer med att jag betalar barnens mat varannan vecka då han betalar mina katters mat varje vecka (och nu menar jag inte att jämföra barn och katter) menar bara rent ekonomiskt :)

    Vad tänker ni om detta gällande boendekostnader när vi bygger nytt? Hur gör ni?

  • Svar på tråden Hur tycker ni att det är rimligt att fördela boendekostander om man lever med någon som har barn och den andra inte har barn?
  • erikaABC

    Ni delar alla kostnader på fyra. Han betalar tre delar och du betalar en del. Du kan betala för katterna.

  • äldreochklokare

    Håller med Erika. Om den ena tjänar otroligt mycket mer än den andra kanske man kan vara schysst och betala lite mer (om man vill) men det kan man ju också lösa så att den som tjänar så mkt, kanske betalar mer för ev semesterresor eller andra nöjen. 

    Jag bor med min man och vi har båda barn sedan tidigare så för oss har det varit enkelt att dela rakt av men skulle en av oss inte ha barn så nej, då skulle vi inte dela rakt av (vi tjänar ungefär lika mkt). Tex åkte vi på en resa i somras med bara hans barn, då delade vi på boendekostnaden (hade vi åkt bara vi 2 hade det varit samma kostnad) men han stod för nästan all mat och bensin den veckan. Så tycker jag att man får tänka. Sen kan man betala mer om man har lust. 

    Tycker ni ska räkna över en gång till och dela på 4 och se vad det blir. Man kan ju tänka så att om ni inte hade mötts så hade han ju betalat för allt det som rör honom själv + barnen. Blir det för mycket, ja då kanske ni inte har råd med ett nytt boende?

  • Tank efterfore

    Hur delar Ni om Ni skiljer Er ?
    Har Ni lika mycket i lön ? och efter räkningarna är betalda ?

    Har Ni båda råd att åka på semester till samma plats ?

    Har någon en viktig hobby ? förutom 2 ungar då

  • mickan1989

    Om vi delar på oss så är hans pengar hans och mina pengar mina..
    Vi tjänar samma och har ungefär samma utgifter varje månad.. ingen av oss har någon direkt hobby mer än att vi har vars ett gymkort.
    Vi har båda råd att åka utomlands.

  • mickan1989
    äldreochklokare skrev 2017-11-15 08:50:17 följande:

    Håller med Erika. Om den ena tjänar otroligt mycket mer än den andra kanske man kan vara schysst och betala lite mer (om man vill) men det kan man ju också lösa så att den som tjänar så mkt, kanske betalar mer för ev semesterresor eller andra nöjen. 

    Jag bor med min man och vi har båda barn sedan tidigare så för oss har det varit enkelt att dela rakt av men skulle en av oss inte ha barn så nej, då skulle vi inte dela rakt av (vi tjänar ungefär lika mkt). Tex åkte vi på en resa i somras med bara hans barn, då delade vi på boendekostnaden (hade vi åkt bara vi 2 hade det varit samma kostnad) men han stod för nästan all mat och bensin den veckan. Så tycker jag att man får tänka. Sen kan man betala mer om man har lust. 

    Tycker ni ska räkna över en gång till och dela på 4 och se vad det blir. Man kan ju tänka så att om ni inte hade mötts så hade han ju betalat för allt det som rör honom själv + barnen. Blir det för mycket, ja då kanske ni inte har råd med ett nytt boende?


    Nej precis jag håller med där, den största anledningen till att vi behöver hitta något annat är att vi planerar att utöka familjen inom 2 år. Vi fattas ett rum då vi tänker att det barnet behöver ett eget rum så småningom.
  • Rockelina

    Om du hyr en bostad blir det betydligt dyrare än om du bara betalar värme, el och vatten på ett hus. Självklart ska du betala halva lånedelen om er lön är liknande. Amortera är valfritt om inte ett nytt eller högt lån. Bättre spara på annat sätt.

    Personligen hade jag aldrig köpt hus om vi inte lagt in hälften var just för att slippa diskussioner. Varför skänka bort framtida vinst till någon som inte vill betala boendet under tiden hen bor där.

    Alltså:
    Boende (alla kostnader) hälften var,
    Mat - en del per vuxen och hälften per barn. Räkna.

    Om mycket stor skillnad i lön tycker jag det är mest rättvist att räkna procentuellt på gemensamma kostnader.

  • Rockelina

    Ps: hans barn bor varannan vecka och jag hade aldrig köpt boende med någon som börjat tjafsa om att de kostar i värme och vatten. Lite extra för mat ok. Men jag bjuder själv gladeligen på mat till barn hela tiden som är kompisar och hade inte brytt mig.

  • mickan1989
    Rockelina skrev 2017-11-15 09:38:25 följande:

    Om du hyr en bostad blir det betydligt dyrare än om du bara betalar värme, el och vatten på ett hus. Självklart ska du betala halva lånedelen om er lön är liknande. Amortera är valfritt om inte ett nytt eller högt lån. Bättre spara på annat sätt.

    Personligen hade jag aldrig köpt hus om vi inte lagt in hälften var just för att slippa diskussioner. Varför skänka bort framtida vinst till någon som inte vill betala boendet under tiden hen bor där.

    Alltså:
    Boende (alla kostnader) hälften var,
    Mat - en del per vuxen och hälften per barn. Räkna.

    Om mycket stor skillnad i lön tycker jag det är mest rättvist att räkna procentuellt på gemensamma kostnader.


    Varför ska jag betala halva lånet på hans hus som är skrivet i hans namn? Det han amorterar är ett sparande i sig , som han får tillbaka när han säljer huset. Det är inga pengar som jag kommer få. Jag betalar för el, vatten, sopor samt räntan. Räntan är ett nödvndigt ont för att man ska kunna ha ett hus så det betalar jag gärna. Det handlar om att vi inte hade behövt bygga ett hus på 170 km2 om det bara var vi två. Barnen har en mamma och en pappa, som betalar för dom. Jag har väl ingen juridisk skyldighet att betala för dom. Ska jag sen betala för 3 barn fast att jag bara har ett.. kan tycka det är fel. Om vi delar på oss är ju hans pengar hans, han kommer inte dela det med mig då, varför ska jag då betala det jag inte får tillbaka sen iså fall,
  • mickan1989
    Rockelina skrev 2017-11-15 09:42:19 följande:

    Du har dessutom katterna hela tiden...,

    Är detta en trolltråd?

    Måste vara det


    Katterna kräver väl inte vars ett eget rum som två barn gör?
Svar på tråden Hur tycker ni att det är rimligt att fördela boendekostander om man lever med någon som har barn och den andra inte har barn?