• Anonym (Snåljåp?)

    Förväntar man sig att få låna stugan gratis?

    Skulle gärna ta emot lite råd och tankar kring ett litet dilemma.

    Det gäller utlåning eller ruthyrning av en stuga som vi nyss köpt i Sälen. 

    Vi köpte den som en investering och tänker att uthyrningen ska bekosta drift, lånekostnader och att vi med intäkterna också ska kunna ha råd att göra lite löpande renoveringar. 

    Eftersom vi vet att läget är viktigt för uthyrningen så betalade vi såklart en rejäl slant extra för det, men med vetskapen om att stugan också blir uthyrd utan problem.

    MEN... nu är det väldigt många vänner och bekanta (dessutom ytligt bekanta) som genast visat intresse och som vill låna eller kanske hyra stugan. Jättekul, MEN när man börjar prata mer ingående och jag visar via hemsidan hur stugan ser ut och vad den kostar per vecka så backar folk alternativt frågar fräckt vad vi har för kompispris. Någon har menat att självkostnadspris brukar vara lite kutym om man hyr ut till släkt eller vänner. 

    Nu vill dessutom et par av våra syskon att vi åker upp över nyår, men det är en av toppveckorna som skulle ge en rejäl slant och vi hade ärligt talat inte tänkt vara där då. 

    För mig är det obegripligt att folk tror att vi skaffat stugan för andras skull och att vi utan problem kan avstå våra viktiga uthyrningspengar. Så därför undrar jag; hur skulle du tänka om du ville använda en grannes/väns/släktings stuga?

    Tacksam för alla typer av resonemang, även den som tycker att jag är snål som inte är så bjussig TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-11-15 12:27
    Kan tillägga att vi vid de tillfällen själva är där och bjuder med oss vänner eller släktingar naturligtvis inte tar något för det. Detta gäller alltså de perioder vi inte själva nyttjar och när stugan egentligen ska hyras ut.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-11-15 16:32
    Tack för så många kommentarer. Låter som att majoriteten ändå inte skulle förutsätta att det går att låna gratis eller få kompispriser på en fjällstuga. Skönt att höra faktiskt och jag känner mig lite stärkt i att våga säga att det är UTHYRNING som gäller. Misstänker att jag låtit lite mjäkig och otydlig innan eftersom så många jag pratat med antytt att det vore "sjukt najs att få låna" eller åka upp och "testa den".

  • Svar på tråden Förväntar man sig att få låna stugan gratis?
  • viseversa

    Säg bara nej. Det kostar för oss att ha den och det kostar för er att hyra. Duger det inte får dom hitta något annat.

  • Anonym (M)

    Ptja, är det någon jag står väldigt nära hade jag nog haft förväntningen om gratis/billigare, men det för att så hade jag gjort själv. Dock hade jag aldrig förväntat mig det i början och framförallt inte över nyårshelg eller liknande. Möjligen några år in när det står mer tydligt att ni får in det ni behöver, vilka helger som är populära osv. Man själv får ju isåfall nöja sig med en helg/period då det inte är lika populärt. Men som sagt, hade aldrig ens frågat den första tiden. Kanske inte sen heller, tycker det är henskt obekvämt. Hade nog isåfall nappar om hag blev erbjuden bara.

  • BossHoss
    Anonym (Snåljåp?) skrev 2017-11-15 12:02:29 följande:

    Skulle gärna ta emot lite råd och tankar kring ett litet dilemma.

    Det gäller utlåning eller ruthyrning av en stuga som vi nyss köpt i Sälen. 

    Vi köpte den som en investering och tänker att uthyrningen ska bekosta drift, lånekostnader och att vi med intäkterna också ska kunna ha råd att göra lite löpande renoveringar. 

    Eftersom vi vet att läget är viktigt för uthyrningen så betalade vi såklart en rejäl slant extra för det, men med vetskapen om att stugan också blir uthyrd utan problem.

    MEN... nu är det väldigt många vänner och bekanta (dessutom ytligt bekanta) som genast visat intresse och som vill låna eller kanske hyra stugan. Jättekul, MEN när man börjar prata mer ingående och jag visar via hemsidan hur stugan ser ut och vad den kostar per vecka så backar folk alternativt frågar fräckt vad vi har för kompispris. Någon har menat att självkostnadspris brukar vara lite kutym om man hyr ut till släkt eller vänner. 

    Nu vill dessutom et par av våra syskon att vi åker upp över nyår, men det är en av toppveckorna som skulle ge en rejäl slant och vi hade ärligt talat inte tänkt vara där då. 

    För mig är det obegripligt att folk tror att vi skaffat stugan för andras skull och att vi utan problem kan avstå våra viktiga uthyrningspengar. Så därför undrar jag; hur skulle du tänka om du ville använda en grannes/väns/släktings stuga?

    Tacksam för alla typer av resonemang, även den som tycker att jag är snål som inte är så bjussig


    Jag hade sagt följande

    Vi har köpt stugan för att det skall generera en inkomst och under högsäsongen så är det fullpris som gäller för alla.
    Däremot under lågsäsong så får ni mer än gärna låna stugan mer eller mindre gratis men får alltid vara beredda på att lämna företräde för betalande gäster.
  • Duckan

    Jobbigt läge, men ts, säg att ni har köpt stugan för uthyrning året om, punkt.

    Jag skulle aldrig ens fråga en vän om att låna deras stuga även om jag vet att de inte ska vara där.

  • Anonym (ms)

    Du måste nej och stå på dig. De är fräckt av dom att tro att de ska bo billigare.
    Ge dig inte in i långa förklaringar. När du har visat stugan och de kommer med sina fräcka förslag behöver du inte ens svara.

  • Anonym (...)

    Du får nog vara ärlig helt enkelt, att nära har råd att överhuvudtaget ha stugan är helt baserat på uthytningsintäkter, ni har inte råd att låna ut den eller vara där under högsäsong.

    Själv hade jag aldrig skaffat något på de premisserna så jag hade nog inte alls tänkt att någon annan skulle göra så. Jag hade däremot inte heller varit den som tagit ut frågan om att låna/följa med till någon annans skidstuga/sommarstuga.

  • Anonym (Svårt.)

    Alltså för mig är det självklart att jag delar med mig till nära och kära. (Inte ytligt bekanta). Det ligger i min natur helt enkelt. Jag gillar att ge och jag gillar att göra folk glada.

    Med det sagt så gör ju alla som de själva vill. Det enda rätta är ju att vara ärlig möjligen med inslag av små vita lögner. Säg att du inte har råd helt enkelt. Att ni har räknat ut exakt hur många veckor per år ni måste hyra ut stugan för fullpris, inkluderat storhelger och högsäsong. Säg att du inte vet hur det kommer se ut om 5-10 år, men att de första åren måste ni hålla er budget?

  • Annita

    Nä, jag skulle inte ha förväntat mig att låna den gratis. En "vanlig" stuga, som inte är inköpt för uthyrning, skulle jag nog ha kunnat låna.

    Men ni har ju på sätt och vis inte "köpt en stuga", ni har ju gjort en investering i ert egna företag - formulerar man sig så kanske inte vänner är lika snabba med att vilja utnyttja er...? För varje kompispris ni går med på förlorar ni ju vinst som ska bekosta investeringen.

    Men svårt att säga nej, det förstår jag. Fräckt att fråga tycker jag - i och med att alla borde förstå att det är svårt att säga nej...

  • Anonym (Snåljåp?)
    Annita skrev 2017-11-15 12:13:56 följande:

    Nä, jag skulle inte ha förväntat mig att låna den gratis. En "vanlig" stuga, som inte är inköpt för uthyrning, skulle jag nog ha kunnat låna.

    Men ni har ju på sätt och vis inte "köpt en stuga", ni har ju gjort en investering i ert egna företag - formulerar man sig så kanske inte vänner är lika snabba med att vilja utnyttja er...? För varje kompispris ni går med på förlorar ni ju vinst som ska bekosta investeringen.

    Men svårt att säga nej, det förstår jag. Fräckt att fråga tycker jag - i och med att alla borde förstå att det är svårt att säga nej...


    Ja, precis. Vi har ju kalkylerat med att faktiskt gå runt med hjälp av uthyrningen. Skulle vi ha köpt den ENBART för eget bruk så hade vi valt en annan prisklass, men med tanke på läget så kan vi utan problem ha full uthyrning hela säsongen.

    Det är ju liksom rena pengar som vi faktiskt avstår från, men jag förstå att folk kanske inte tänker så. 

    Men hur många skulle vara villiga att ge bort 8-16 000 till en bekant för att vara schysst? Det är ju de pengarna vi pratar om per vecka (beroende när på säsongen det är).
  • Anonym (mmm)

    ni får säga att ni investerat i den just för att det var möjligt att kunna få en inkomst den vägen. Tar ni inte hyra går ni med förlust och det har inte inte råd med. 

Svar på tråden Förväntar man sig att få låna stugan gratis?