• Anonym (småbitar)

    Soc vill placera min autistiska 10-åriga dotter. Hot om LVU!

    Hej allihopa.

    Jag behöver stöd och hjälp. Det är så att jag och min 10-åriga dotter som har autism och utvecklingsstörning, har varit placerade på ett hvb-hem 20 mil från vår hemstad sedan augusti i år. Vi blev placerade här av soc.tjänsten, då dotterns pappa gjort upprepade orosanmälningar på falska grunder. Det är tänkt att vi ska stanna på detta hvb-hem till slutet på november och sedan få åka hem.

    I förra veckan kom bomben och jag fick beskedet av soc och personalen här på hvb-hemmet att dom vill placera min dotter på ett familjehem, hos en annan familj. Oklart vart, och det kommer att ske den sista november. Soc letar för fullt efter familjehem påstår dom för min dotter, har man inte hittat något fram tills sista november blir hon placerad på ett jourhem, också oklart vart.

    Jag är helt förstörd och håller på att gå i bitar. Soc har sagt att inte nämna något för dottern. Jag har frågat dom hur dom har tänkt att tala om detta och förbereda henne på detta, och det vet dom inte.

    Soc har sagt att det är bäst att gå med på en Sol-placering (frivillig placering) då det ger bättre förutsättningar för både mig och dottern, än ett LVU. Går jag inte med frivilligt så blir det LVU då soc sagt att dom har underlag för det, men det underlaget har jag inte fått förklarat för mig trots att jag varit på både min soc-handläggare, enhetschefen och socialnämnden. Har varit i kontakt med sex olika advokater sedan förra veckan, kontaktat andra delar av kommunen son klagomålsenheten, IVO, har även pratat med BUP, HAB och LSS, men ingen tycks kunna hjälpa mig! Inga andra åtgärder eller stödinsatser som stöd på hemmaplan eller hjälp från LSS som dottern är beviljad har inte kommit på tal, fast jag tagit upp det dussintals gånger!

    Jag har varit den som alltid tagit hand om dottern, under alla år. Spenderat varje vaken tid tillsammans med henne, när hon inte varit i skolan förstås då. Ägnat all min tid och energi för att tillgodose hennes behov. Så plötsligt gör dotterns förbannade, jävla pappa 5 anmälningar till soc, jag och dottern hamnar på hvb-hem, helt isolerade från omvärlden, dottern har missat 3 månaders skolgång och sedan när jag och dottern spenderat 3 månader här på hvb-hemmet, endast varit hon och jag tillsammans 24 timmar om dygnet, och nu vill soc ta henne! Vad fan?!!

    Det känns som jag ingenting kan göra. ????

    Så min fråga till er med erfarenhet av detta fruktansvärda tradgedi: hur berättar jag och förbereder jag min dotter? Hur går självs placeringen till? Hur gör man det så icke smärtsamt som möjligt? Hur ofta kommer jag kunna träffa dottern? Hur kommer hon må med tanke på att hon är så fäst vid mig? Dottern blir orolig efter bara någon timme utan mig, så jag ser inte hur detta kommer fungera. Jag kan hennes rutiner, strukturer utan och innan, hur ska detta gå om hon hamnar hos några som inte känner henne? Hon behöver hjälp med sin hygien, och tvätta sig men dottern börjar bli allt mer medveten om sin kropp och vill inte visa sig utan kläder för vem som helst. Dottern och jag har dessutom alltid sovit tillsammans i samma säng i 10 år. Är det en rutin som soc bara tänkt att bryta bara sådär? Detta kommer att traumatisera min älskade flicka och jag kan inte stoppa det känns det som.

    Och sist, men inte minst: hur överlever man?

  • Svar på tråden Soc vill placera min autistiska 10-åriga dotter. Hot om LVU!
  • Anonym (småbitar)
    LFF skrev 2017-11-15 16:24:50 följande:

    Om du inte får några svar från myndigheter etc och det faktiskt inte finns någon oro för flickan skulle jag kontakta denna reporter som skrivit om "Sveriges farligaste flicka", flickanbakompansarglaset.story.aftonbladet.se/ och be om hjälp.


    Verkar som att inte hela länken kom med. Vill du skicka på nytt?
  • LFF
    Anonym (småbitar) skrev 2017-11-15 16:26:56 följande:
    Verkar som att inte hela länken kom med. Vill du skicka på nytt?
    Sök på Sveriges farligaste flicka eller flickan bakom pansarglaset.
  • Anonym (småbitar)
    nevermind skrev 2017-11-15 16:27:19 följande:

    Varför sätter dom inte henne hos pappan??


    Då han är helt och fullständigt okapabel. Under dessa 3 månader vi har varit här, har inte hört av sig till dottern en enda gång. Han vägrar samarbeta med socialtjänsten och sätter sig ständigt på tvären och ställer till med bråk och tjafs. Karln kan knappt ta ansvar för sig själv, så hur ska han då kunna ta ansvar för ett barn med särskilda behov?
  • Anonym (Pv)

    Kontakta pappavarför på t ex Facebook. De kan förhoppningsvis hjälpa dig.

  • Anonym (Ojoj)

    Jag har själv bott på mamma barnhem med mitt barn. Det var så otroligt slöseri med tid för oss.

    Personalen hittade absolut ingenting att klaga på när det gäller förldrarförmågan hos mig och mitt barn är frisk.

    En dag fick vi plötsligt skjuts hem av en i personalen. Jätteskumt allting.

    Tycker inte du ska gå med på en SoL placering även om dem hotar med det.

    Ta det till rätten och kämpa för ditt barn, då har ni iaf en minimal chans. Men placeras hon får du aldrig hem henne och hon kommer få ett helvete

  • Anonym (småbitar)
    Anonym (Pv) skrev 2017-11-15 16:38:17 följande:

    Kontakta pappavarför på t ex Facebook. De kan förhoppningsvis hjälpa dig.


    Tack för tipset, men är redan medlem där och fått kontakt med advokat som rådde mig att fly från Sverige med min dotter. Låter inte så optimalt.
  • Anonym (Haha)
    Anonym (Pv) skrev 2017-11-15 16:38:17 följande:

    Kontakta pappavarför på t ex Facebook. De kan förhoppningsvis hjälpa dig.


    Knappast. Ett gäng idioter i den gruppen. Sock och familjehemmen jobbar tillsammans för att sno deras barn.  Alla är heeeelt oskyldiga. Såklart. 
  • Anonym (Pv)
    Anonym (småbitar) skrev 2017-11-15 16:47:14 följande:

    Tack för tipset, men är redan medlem där och fått kontakt med advokat som rådde mig att fly från Sverige med min dotter. Låter inte så optimalt.


    Skojar du? Vad tusan skulle det lösa liksom?

    Ingen advokat som kan hjälpa dig?
Svar på tråden Soc vill placera min autistiska 10-åriga dotter. Hot om LVU!