• SKJ

    Hjälp mig, liten men långvarig rinnig mens

    Jag går rak på sak! (Långt inlägg men önskar att ni tog er tiden)

    Jag fick en liten blödning den 30 oktober, två dagar innan beräknad mens. Tack vare att jag använder en menskopp så märkte jag direkt att den va konstig. Jag brukar i vanliga fall ha en riklig, mörkröd och "slemmig" mens som varar 5-6 dagar. Den här var sparsam, rinnig och ljus i färgen, ibland med inslag av röda strimmor, och fortsatte så i flera dagar/över en vecka. Sen började den rinniga mensen blanda sig med rosa/bruna flytningar som har hållt i sig i ytterligare över en vecka. Vissa dagar mer o vissa dagar mindre. Idag har den pågått i 17 dagar och inget visar på att den är påväg att ta slut..

    Jag har varit i kontakt med mvc för en vecka sen och hon sa "en gång är ingen gång", punkt. Men sen ringde jag idag igen och tyckte att nu måste vi kolla upp lite saker. Jag har nämligen ALDRIG haft någon form av mellanblödningar, min mens har ALLTID varit regelbunden, jag går INTE på några som helst preventivmedel och har inte gjort sen 2007 (tål inga P-preparat, tål inte heller kondom, vanliga som latex, har testat kopparspiral men jag blev tokdperimerad, hade så ont och blödde så jag svimmade) och några könssjukdomar har jag aldrig heller haft.

    Jag har tagit två graviditetstester av Apotekets egna men det enda som blivit är ett enda stort vågrätt streck över hela "testområdet"..!?

    Nu har jag en tid bokad på fredag (17/11) vid mvc för graviditetstest, så får se vad den säger.. Jag har märkt av trötthet, svullen mage, irritation och huvudvärk (något som jag iprincip aldrig upplevt, förutom solsting). Ömmande bröst har jag haft men jag gjorde en bröstförminskning genom landstinget för 8 månader sen så jag har tänkt att det beror på det.

    Jag har två söner (3,5år och snart 2år) med den mannen jag är gift med så en liten till är självklart välkommet!

    Om det nu skulle va så. Men just nu vet jag varken ut eller in.. Det här är något så nytt för mig, och är jag inte gravid så är det här ingenting jag vill att kroppen tar som vana.

    Och nej, jag vet inte när jag hade ägglossning. Men mensen innan det var den 10/10, och innan de 15/9.

    Snälla någon, finns det någon som varit i samma sits? Jag blir tokig här hemma!

  • Svar på tråden Hjälp mig, liten men långvarig rinnig mens
  • beso

    Hej! Låter jättefrustrerande att inte veta vad d beror på. Jag hade lättblödning en gång i typ 6 v i 20års åldern o gick aldrig o kollade anledningen. Men nån bebis blev d inte iaf. Gyn sa i efterhand d kunde bero på hormonrubbning. Fast i ditt fall låter d ju som du har riktiga gravsymptom..och ingen graviditet behöver vara den/dom andra lik! Va bra du ska dit o kolla så snart iaf du får gärna berätta hur det går! Håller tummarna du får det besked du önskar! :)

  • SKJ
    beso skrev 2017-11-15 21:54:10 följande:

    Hej! Låter jättefrustrerande att inte veta vad d beror på. Jag hade lättblödning en gång i typ 6 v i 20års åldern o gick aldrig o kollade anledningen. Men nån bebis blev d inte iaf. Gyn sa i efterhand d kunde bero på hormonrubbning. Fast i ditt fall låter d ju som du har riktiga gravsymptom..och ingen graviditet behöver vara den/dom andra lik! Va bra du ska dit o kolla så snart iaf du får gärna berätta hur det går! Håller tummarna du får det besked du önskar! :)


    Tack snälla för ditt svar och förstående! Vi får se vad mvc säger, och om det blir någon utredning/uppföljning om det visar negativt. Jag lovar jag jag skall försöka komma ihåg att svara. Jag är inte så duktig på att va inne på familjeliv tyvärr ????
  • SKJ

    Alla dom där ???? SKulle va en skrattande smiley med en "ops"-droppe i pannan.

  • beso
    SKJ skrev 2017-11-15 22:06:52 följande:

    Tack snälla för ditt svar och förstående! Vi får se vad mvc säger, och om det blir någon utredning/uppföljning om det visar negativt. Jag lovar jag jag skall försöka komma ihåg att svara. Jag är inte så duktig på att va inne på familjeliv tyvärr ????


    Ok jag förstår! Håller iaf tummarna för er! :)
  • SKJ

    Puffar upp. 18 dagar idag... Imorgon bär det av till mvc för att iallafall utesluta en graviditet. Eller välkomna en? Skall även fråga henne om jag behöver ta ett nytt cellprov (gjorde ett i våras). Någon som vet vad man mer skall fråga eller kolla efter?

  • beso
    SKJ skrev 2017-11-16 23:13:15 följande:

    Puffar upp. 18 dagar idag... Imorgon bär det av till mvc för att iallafall utesluta en graviditet. Eller välkomna en? Skall även fråga henne om jag behöver ta ett nytt cellprov (gjorde ett i våras). Någon som vet vad man mer skall fråga eller kolla efter?


    Håller tummarna för dig hos mvc!

    Du kan ju alltid fråga om dom ser ägglossning på g. Ev be dom ta hcg blodprov för se om d varit missfall. Kanske kolla hur slemhinnan ser ut..
  • SKJ

    Graviditetstestet var negativt. Så nu kan man utesluta det iallafall. Cellprov va taget för inte så länge sen o visade inga tecken på förändringar. Och ett klamydiatest tyckte jag inte var relevant. Hon sa till mig att vänta ut det och skulle det fortsätta så får jag vända mig till Gyn.

  • Anonym (Kajsa)

    Kan det vara ett myom?

    Min mamma hade det för många år sedan. Blödning som aldrig tog slut, svullen mage, ont i magen och mådde allmänt dåligt. Det sistnämnda var nog ett resultat att hon fick blodbrist och dåliga blodvärden. I hennes fall blev det en akut hysterektomi då hon förlorat stora mängder blod. Myomet hade då vuxit till storleken av en grapefrukt.

    Myom är väldigt vanligt men det är väldigt sällan det leder till en op.

Svar på tråden Hjälp mig, liten men långvarig rinnig mens