• Fluffigtrosamoln

    Omplaceringshund med patellaluxation

    Hej!

    Förra veckan adopterade jag en 2,5 årig chihuahua. Dagen innan jag fick honom var förra ägaren på veterinärbesök med honom och där konstaterades patellaluxation, men jag var redan kär i honom så jag adopterade honom ändå! Jag har dock börjat fundera på hur länge han kommer leva? Vet att det är svårt att säga men någon kanske har erfarenhet. Vet inte vilken grad av det han har men de sa att han inte hade ont iallafall, än. Kan det bli värre? Och måste man då avliva honom? Jag älskar honom så starkt, han är redan mitt allt. Jag vill inte förlora honom på många år.

  • Svar på tråden Omplaceringshund med patellaluxation
  • HannaA11

    Hej!

    Hur länge hunden kommer att leva är ju omöjligt att säga, men det behöver absolut inte bli så att patellan blir anledningen till att han en dag går bort. Vet du vilken grad av patella? Ibland behövs operation, men ofta går det att träna och hålla det i schack genom att se till att hunden har god muskulatur. Ett tips är att simträna då det är både skonsamt för lederna och superbra träning.

    Lycka till med vovven och härligt att du tagit hand om en vuxen hund i behov av en ny familj!

  • HannaA11

    Missade att du inte visste vilken grad, men har han inte ont så är det ju jättebra - jag skulle nog dock fundera på att vända mig till en veterinär för att få reda på grad samt se om du kan få tips på träning.

  • Dexter dot com

    Boka tid för undersökning och få svar på om hunden behöver en op eller om det räcker med en rehabplan/träning vilket du går till en fysioterapeut för. 

Svar på tråden Omplaceringshund med patellaluxation