• Anonym (Mamman)

    Kompisar vid varannan helg/vecka

    Just nu känns det i ett mammahjärta. Mitt barn har en bästis som hen leker med jämt på helgerna. De går inte i skolan tillsammans så det är just helgerna som funkar och någon vardag ibland men det är aktiviteter och läxor så det blir sällan. De är 10 år.

    Leken är varannan helg vill säga eftersom mitt barn är hos sin pappa varannan helg.

    Nu börjar bästisen tröttna på att mitt barn aldrig kan leka helgerna och loven hen är hos sin pappa. Pappan bor flera mil bort så det funkar helt enkelt inte.

    Bästisen har verkligen försökt och velat vara med mitt barn men känner sig förstås ensam varannan helg och på loven. Nu är det tydligt att hen söker andra kompisar som har mer tid.

    Hur sjutton hanterar man detta? Hur tänker ni kring kompislek som bara funkar ibland? Särskilt då bästa kompisar med stort behov av lek.

  • Svar på tråden Kompisar vid varannan helg/vecka
  • phillipha

    Men det är väl inget problem? Kompisen leker bara med någon annan varannan helg.

    Mitt äldsta barn skulle gärna leka med sin bästis varje helg men då säger vi nej för vi ska göra annat/leka med någon annan/åka på kalas/vara hemma med familjen mm. Mann kan ju inte leka hela tiden eller hänga upp livet på en kompis!


  • Anonym (Mamman)
    phillipha skrev 2017-11-17 22:18:07 följande:

    Men det är väl inget problem? Kompisen leker bara med någon annan varannan helg.

    Mitt äldsta barn skulle gärna leka med sin bästis varje helg men då säger vi nej för vi ska göra annat/leka med någon annan/åka på kalas/vara hemma med familjen mm. Mann kan ju inte leka hela tiden eller hänga upp livet på en kompis!


    Håller med om att man inte kan hänga upp livet på en kompis men sådant du beskriver har ju även vi och kompisens familj vilket gör att deras lekmöjligheter i själva verket är ännu mindre. De tre senaste veckorna har de haft möjlighet att leka en gång. När jag var i samma ålder lekte jag med mina bästisar flera gånger i veckan.
  • tvillingmammaVastmanland
    Anonym (Mamman) skrev 2017-11-17 22:15:29 följande:

    Just nu känns det i ett mammahjärta. Mitt barn har en bästis som hen leker med jämt på helgerna. De går inte i skolan tillsammans så det är just helgerna som funkar och någon vardag ibland men det är aktiviteter och läxor så det blir sällan. De är 10 år.

    Leken är varannan helg vill säga eftersom mitt barn är hos sin pappa varannan helg.

    Nu börjar bästisen tröttna på att mitt barn aldrig kan leka helgerna och loven hen är hos sin pappa. Pappan bor flera mil bort så det funkar helt enkelt inte.

    Bästisen har verkligen försökt och velat vara med mitt barn men känner sig förstås ensam varannan helg och på loven. Nu är det tydligt att hen söker andra kompisar som har mer tid.

    Hur sjutton hanterar man detta? Hur tänker ni kring kompislek som bara funkar ibland? Särskilt då bästa kompisar med stort behov av lek.


    Du skulle kunna försöka ordna lekträff en vardagkväll då ich då. Ta läxorna en annan dag och låt kompisen äta hos er och vara kvar lite längre.
  • Anonym (Mamman)
    tvillingmammaVastmanland skrev 2017-11-17 22:25:35 följande:

    Du skulle kunna försöka ordna lekträff en vardagkväll då ich då. Ta läxorna en annan dag och låt kompisen äta hos er och vara kvar lite längre.


    Visst skulle jag kunna göra det men även kompisen har svårt på vardagarna. Dessutom tar det inte bort det faktum att kompisen känner sig ensam stora delar av den lediga tiden på helger och lov och både kompisen och mitt barn har ett stort lekbehov.
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Mamman) skrev 2017-11-17 22:38:00 följande:
    Visst skulle jag kunna göra det men även kompisen har svårt på vardagarna. Dessutom tar det inte bort det faktum att kompisen känner sig ensam stora delar av den lediga tiden på helger och lov och både kompisen och mitt barn har ett stort lekbehov.
    Har ditt barn bara en kompis?

    i så fall är det dags att han skaffar fler. 
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Mamman) skrev 2017-11-17 22:38:00 följande:
    Visst skulle jag kunna göra det men även kompisen har svårt på vardagarna. Dessutom tar det inte bort det faktum att kompisen känner sig ensam stora delar av den lediga tiden på helger och lov och både kompisen och mitt barn har ett stort lekbehov.
    Då måste dom ju skaffa sig fler kompisar.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Linda) skrev 2017-11-17 23:13:21 följande:

    Har ditt barn bara en kompis?

    i så fall är det dags att han skaffar fler. 


    Nej, men bara en bästa kompis som hen är sådär supertight med. Oturligt nog har en av hens andra närmaste kompisar flyttat.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Linda) skrev 2017-11-17 23:15:12 följande:

    Då måste dom ju skaffa sig fler kompisar.


    Fast det har de haft båda hela tiden men det har varit de som har varit bästisarna så att säga. Det är väl ändå ganska vanligt i den åldern?
  • Anonym (Mamman)

    Ställde frågan kring just bästisar i en annan tråd där en mamma svarade att alla hennes tre döttrar haft bästisar som de varit med dagligen. Det är min erfarenhet också, att bästa kompisar i den ålder vill umgås mycket just med varandra.

    Så svara gärna ni med barn som har bästisar och där ett av barnen har skilda föräldrar. Hur löser ni det?

  • Anonym (mmm)

    Det är så mkt i dagens samhälle som styr om man har tid eller inte. När jag var barn, sprang jag bara hem till grannen och så lekte vi tills vi var hungriga och gick hem för att äta, typ. Alla bor inte eller lever inte så idag. 

    Jag tror du får inse att den här drömmen om att barnen ska kunna leka mkt oftare fungerar inte, om inte ni tex kan flytta och bo granne med bästisen. Har du pratat med bästisens föräldrar om saken? Ni vuxna kanske tillsammans kan lösgöra någon mer tid i alla fall. 
    Barnet bor hos dig 12 dagar av 14 så att det är hos pappan varannan helg bör inte påverka så himla mkt tycker jag. Kan kompisen hänga med till pappa någon helg och sova över? Sover de över hos varann hos dig eller hos kompisen? 

    Du nämnde loven, varför kan de inte ses då? Är ditt barn hos pappan alla lov?

    Sen är det så att man kanske inte alltid kan leka med bästisen utan då får man ta en annan kompis också, så det inte upplevs som att man är ensam. 

    Kan ditt barn och kompisen ex gå på samma aktivitet tillsammans en vardagkväll, då ses de ju där?

Svar på tråden Kompisar vid varannan helg/vecka