• Anonym (Va)

    Heter det symptomer?

    Har i flera trådar sett kvinnor skriva ?vilka symptomer har ni? och liknande. Detta är väl helt fel eller har jag missat något? Det heter väl ändå symptom!?

  • Svar på tråden Heter det symptomer?
  • Påven Johanna II

    Nej, det heter det inte. Det heter - precis som du påpekar - symptom.

  • Anonym (Va)
    Påven Johanna II skrev 2017-11-18 18:57:39 följande:

    Nej, det heter det inte. Det heter - precis som du påpekar - symptom.


    Tack! Blev lite osäker då jag sett det så många gånger.
  • EpicNurse
    Anonym (M) skrev 2017-11-18 23:34:53 följande:

    Symtom, inte symptom..


    Fel. Båda är rätt och vetertagna ord.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Desiderium
    EpicNurse skrev 2017-11-18 23:47:09 följande:
    Fel. Båda är rätt och vetertagna ord.
    Vedertagna menar du väl?
  • EpicNurse
    Desiderium skrev 2017-11-19 00:00:04 följande:

    Vedertagna menar du väl?


    Ja, givetvis.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Watzup

    Ja, regeln är att när du har substantiv med ett och det slutar på konsonant så blir det samma i singular och plural. Ett träd - flera träd t.ex.

    Jag tror, en teori är, att de som skriver symptomer tänker att substantivet är en ord. Om symptom var en symptom skulle symptomer vara en lämplig böjning då betoning ligger på andra stavelsen och då ofta får ändelse -er. En polis flera poliser t.ex.

    Både symtom och symptom är ok att använda.

  • Anonym (Lol)
    Watzup skrev 2017-11-19 00:12:14 följande:

    Ja, regeln är att när du har substantiv med ett och det slutar på konsonant så blir det samma i singular och plural. Ett träd - flera träd t.ex.

    Jag tror, en teori är, att de som skriver symptomer tänker att substantivet är en ord. Om symptom var en symptom skulle symptomer vara en lämplig böjning då betoning ligger på andra stavelsen och då ofta får ändelse -er. En polis flera poliser t.ex.

    Både symtom och symptom är ok att använda.


    Tror inte att de som säger ?symtomer? tänker speciellt mycket alls faktiskt. Låter riktigt korkat att säga/skriva så.
  • Anonym (P)

    Du har så rätt! Tack för att du tar upp det här, har stört mig så länge på symptomer!

    Edit: det gick ju knappt ens att skriva symptomer för rättstavningsprogrammet klagade ordentligt. Borde inte det vara en första aning om att det är felböjt kan man tycka...

  • Watzup

    Ok! Jag vet inte riktigt!

    Ofta går man på känsla när det gäller språket. Jag tror att man omedvetet blir påverkad av de regler som finns i språket även om man inte medvetet vet reglerna.

    En kamilla blir i plural.. Flera kamillor. Ordet finns inte men vilken svensk som helst vet det, oavsett om man medvetet lärt sig regeln eller omedvetet.

    Symptomor låter inte svenskt alls, däremot symptomer mer enligt reglerna. Det pga att det i en-ord är -er i betonad slutstavelse.

Svar på tråden Heter det symptomer?