• fuldans

    Vad är en dålig ekonomi?

    Hej!
    Jag har grubblat över min ekonomi en hel del på sistone. 

    Har haft fruktansvärt dålig koll på hur man ska hantera ett sparande, hur man ska spara som bäst, hur mycket man ska spara etc. Jag har aldrig haft några riktiga sparmål och har flyttat samt bytt jobb ganska många gånger, vilket har resulterat i (tillsammans med ytterligare faktorer) att jag aldrig fått igång ett ordentligt sparande.

    Jag är 29år. Har ungefär 40 000:- sparat. I övrigt har jag en bil värd runt 20 000. Äger ingen bostadsrätt. Förutom att jag har pluggat i ca 3 år så har jag alltid arbetat (då jag snittat ut runt 16000 netto). Är ensamstående, inga skulder förutom ett studielån på ca 160 000. 

    Om jag ska vara ärlig så skäms jag över hur min ekonomi ser ut om jag jämför med mina kompisar som är i samma ålder. Har på senare tid näst intill haft lite panikångest över hur slarvig jag har varit som inte har haft ett ordentligt sparande sen jag tog studenten, då bl.a. insats till bostadsrätt m.m. känns långt borta. 

    Jag ska verkligen försöka få igång ett långsiktigt sparande nu, och försöka få ihop en hyfsad summa pengar till en bostadsrätt inom 7 år.

    Varför har jag då valt att skapa en tråd om detta? Jag skulle vilja få lite input från er om vad som är en dålig ekonomi. Är min ångest befogad? Har ni några bra tips eller vad som helst som kan hjälpa en kass amatör inom ekonomi och sparande? Borde jag ligga sömnlös?

    MVH

  • Svar på tråden Vad är en dålig ekonomi?
  • Aniiee

    En dålig ekonomi, som jag ser det, är antingen en ekonomi man inte har kontroll över eller en ekonomi som är obefintlig. 

    Du har inga skulder förutom csn, du har et sparande och du har en inkomst. Du ligger före en hel del andra människor på den fronten.

    Du jämför dig med andra, men vad vet du om deras ekonomi EGENTLIGEN?

    Nej, du har ingen dålig ekonomi, och nej, du behöver inte ha ångest över den. Du kanske behöver styra upp den lite för att du ska trivas.


    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Scoops
    Aniiee skrev 2017-11-19 18:12:57 följande:

    En dålig ekonomi, som jag ser det, är antingen en ekonomi man inte har kontroll över eller en ekonomi som är obefintlig. 

    Du har inga skulder förutom csn, du har et sparande och du har en inkomst. Du ligger före en hel del andra människor på den fronten.

    Du jämför dig med andra, men vad vet du om deras ekonomi EGENTLIGEN?

    Nej, du har ingen dålig ekonomi, och nej, du behöver inte ha ångest över den. Du kanske behöver styra upp den lite för att du ska trivas.


    Håller med.

    Du har ingen dålig ekonomi TS. Att ha "lite" pengar eller att kanske inte sparat så mycket som man borde ha gjort är inte att ha dålig ekonomi. Du verkar ju göra sunda val nu, njut av det och fortsätt så!  
  • KaptenOhoy

    28 år här, drygt 30k undansparat, hyresrätt, bil värd max 30k, med ungefär samma studieskuld som dig. Jag har en inkomst på strax över 20k efter skatt, vilket jag garanterat hade kunnat utöka mitt sparande med rätt rejält, men jag har valt att investera i lite grejer samt att jag åker runt på en hel del event för att leva livet. Tycker inte att du behöver oroa dig, men för att underlätta så kanske du ska testa att bygga upp ett regelbundet sparande. Lägg undan pengarna direkt när lönen kommer (drygt 10% av din lön efter skatt brukar vara rekommenderat, men satsa på mer om du tror att du kan).

    Lycka till!

  • Jemp

    Jag tycker inte alls att det låter som du har en dålig ekonomi. Du verkar gå runt varje månad, kan köpa det du behöver och du har en buffert.

    Ingen anledning till ångest, sen är det såklart bra att få igång ett sparande om du vill kunna köpa bostad i framtiden.

  • Kusin Krakel

    Dålig ekonomi är för mig när man har svårt att få det att gå ihop.

  • Mrs Green

    När du bor i hyresrätt och inte har barn tycker jag 40 000 kr låter som en helt ok buffert. Så det är ju bara om du vill köpa en bostadsrätt så småningom som du behöver börja spara till det, också kan det ju vara bra att börja pensionsspara lite. 

  • tänkerpåframtiden

    Om man är 29 år och endast äger 40 000 kr skulle jag definiera det som "dålig ekonomi" medans de som endast har skulder har en urusel/ingen ekonomi alls..

    Delar man in folks ekonomi på en skala 1-10 skulle jag tro att skala 1-2 är de som inte ens har tillgångar utan har lyckats med det ofattbara att ha mer skulder än tillgånger.

    Skala 3-4 en litet sparande <100 000

    Och sedan uppåt....

    Är själv 29 år med en fru i liknande ålder och 2 barn i föskoleålder, vi har ca 70 000 netto inkomst tillsammans och utgifter på 25 - 30 000 max!  Vi började båda spara 50% av inkomsterna direkt efter högskolestudierna för att kunna investera i bostadsmarknaden. Idag äger vi bostäder för 7,5 Miljoner varav 4 Miljoner i lån, så våra tillgångar är 3,5 Miljoner. Det enda vi spenderar mer på än "nödvändigt" är mat ligger nog på ca 5000 men en hälsosamm kost är väl det sista man vill dra in på. Har bokfört alla utgifter för min hobby sedan 2012 i ett excel dokument, ligger på 278kr/mån i snitt. Så har man tur hittar man en hobby man älskar som är billig

    Så din ekonomi skulle ju snabbt bli bättre med en till i hushållet och kanske jobba på inkomstsidan lite, och framförallt vad spenderar du pengarna på.

  • Mariell8
    nevermind skrev 2017-11-19 19:26:24 följande:

    Tycker inte alls du har dålig ekonomi. Jag anser att dålig ekonomi är när man har noll sparat.


    Med sparade pengar tänker du då pengar man kan få ut på någon dag?

    Har man bostadsrätt är i sig ett sparande, oavsett med eller utan lån. Även aktier är en form av sparande.
  • sextiotalist
    anonym maria skrev 2017-11-30 00:04:59 följande:

    Jag ägde ingenting när jag var 29 Glad


    Inte jag heller, hade precis avslutat mina studier och det enda jag hade var ett saftigt studielån :)
  • Carambolan

    Jag tycker att en dålig ekonomi är när man har svårt att få vardagen att gå runt och inte har utrymme för större oförutsedda utgifter.

    Däremot kan jag väl tycka att det är dåligt prioriterat att vara nästan 30 år och ensamstående och ändå inte ha större besparingar än sådär, men det är ju helt och hållet ett val man själv gör

  • sextiotalist
    Carambolan skrev 2017-11-30 08:24:49 följande:

    Jag tycker att en dålig ekonomi är när man har svårt att få vardagen att gå runt och inte har utrymme för större oförutsedda utgifter.

    Däremot kan jag väl tycka att det är dåligt prioriterat att vara nästan 30 år och ensamstående och ändå inte ha större besparingar än sådär, men det är ju helt och hållet ett val man själv gör


    Hur kan spara undan på studielån?
    En hel del ungdomar reser och jobbar lite extra innan de väljer att plugga vidare.
  • Carambolan
    sextiotalist skrev 2017-11-30 08:30:18 följande:

    Hur kan spara undan på studielån?

    En hel del ungdomar reser och jobbar lite extra innan de väljer att plugga vidare.


    Ja, absolut, att resa och ströjobba är ju ett val man gör. Har man gjort det valet är det såklart svårt att mäta sig med jämnåriga som valde karriär och tidigt bostadssparande Har man däremot pluggat tre år men levt loppan på lönen i sex år finns kanske anledning att lägga manken till framöver (om man vill).
Svar på tråden Vad är en dålig ekonomi?