• Jennsan79

    Växelvis boende men ena föräldern betalar allt?

    Jag och mitt ex har våra två yngsta barn på halvtid (äldsta bor hos mig på heltid och han betalar underhåll för henne). Vi har likvärdig inkomst men han har billigare boende. Jag står för alla kostnader såsom ytterkläder till fritids (regn-vinterkläder, skor mm) betalar bådas mobiler samt fritidsaktiviteter.

    Hans resonemang är att de inte behöver hålla på med nån idrott och att de inte behöver mobiltelefoner mm. (Barnen är 10 och 11år)

    Jag har hittills inte krävt honom på några pengar men frågan är om jag har någon rätt att göra det?

  • Svar på tråden Växelvis boende men ena föräldern betalar allt?
  • Aliona

    Ni får väl komma överens om vad som är rimligt att barnen ska ha och göra (finns säkert någon standard för det) och dela på den kostnaden. Vill du sen köpa mer till dem så verkar det rimligt att du får stå för det.

    Delar ni på barnbidraget, eller?

  • Kusin Krakel

    Kkäder måste de ju ha även hos pappan så det blir ju svårt för honom att komma undan.

    Fritidsaktiviteter däremot är ju svårare. Om han inte anser att barnen ska ha några blir det nog scårt att förmå honom betala för det.

    Vad jag vet finns det ingenstans att vända sig att prata rena ekonomiska uppgörelser om det ej handlar om underhållsskyldighet. Däremot borde ni ju kunna få ett samtal på familjerätten om barnens behov av fritidsaktivitet.

    Hur gör ni nu, går barnen bara på dina veckor?

  • Kusin Krakel
    TigerLilySwe skrev 2017-11-20 07:07:49 följande:

    Trams från pappans sida. Barn ska ha både fritidsaktiviteter och vettig mobil. Han är snål och utnyttjar dig.


    Men finns några tvingande åtgärder i en sån situation?
  • Anonym (Ghjcg)

    Han ringer aldrig deras mobil eller ber dem messa när de är framme?

    Om han tycker aktiviteter är onödiga är det elakt, men tyvärr bara att acceptera. Men självklart ska han vara med och betala kläder.

  • Jennsan79

    vi Har tyvärr bara envägskommunikation. Jag skickar info mm om barnen men får aldrig svar.

    Jodå, han har kommunikation med dottern via mobilen iaf på hans vecka.

    Och kläderna använder de ju på fritids även på hans vecka.

    Pojken spelar hockey. Jag står för allt samt hämtar honom och skjutsar även hans veckor. Han brinner verkligen för det och jag vill inte att han ska missa något.

  • Anonym (Inte schysst)

    Vem får barnbidraget?
    Innan jag och exet gick isär stod jag för alla kläder och allt annat som vårt barn behövde, exet tyckte det var tråkigt att handla och tyckte inte det behövdes osv. så det var jag som tog den utgiften.
    När vi gick isär öppnade vi ett gemensamt konto för barnet där vi sätter in pengar varje månad (baserat på våra resp inkomster). Dessa pengar används till alla inköp, fritidssysselsättningar, försäkringar, läkarbesök, medeciner etc.
    Nu sparar vi barnbidraget, annars hade det också gått in på kontot.
    Kan det vara något att testa?

    Jag gick plus rätt rejält på att flytta faktiskt

  • Anonym (Inte schysst)

    Jag kanske ska förtydliga att inga större inköp eller avtal om fritidssysselsättningar osv får göras utan den andre förälderns godkännande.
    Om jag tycker att han behöver en ny cykel och pappan inte tycker det så får jag köpa den för egna pengar.

  • Jennsan79
    Anonym (Inte schysst) skrev 2017-11-21 18:50:52 följande:

    Vem får barnbidraget?

    Innan jag och exet gick isär stod jag för alla kläder och allt annat som vårt barn behövde, exet tyckte det var tråkigt att handla och tyckte inte det behövdes osv. så det var jag som tog den utgiften.

    När vi gick isär öppnade vi ett gemensamt konto för barnet där vi sätter in pengar varje månad (baserat på våra resp inkomster). Dessa pengar används till alla inköp, fritidssysselsättningar, försäkringar, läkarbesök, medeciner etc.

    Nu sparar vi barnbidraget, annars hade det också gått in på kontot.

    Kan det vara något att testa?

    Jag gick plus rätt rejält på att flytta faktiskt


    Det låter som ett bra förslag men svårt att tänka mig att han går med på det. Vi delar lika på barnbidraget.

    Har barnen till exempel cyklar hos mig betalar jag ju dem själv förstås.
Svar på tråden Växelvis boende men ena föräldern betalar allt?