• Anonym (Lilly)

    Varför kommer inte mensen?

    Hej!

    Jag är en tjej på 25 år men en regelbunden menscykel. Använder inte preventivmedel och lever som vanligt (ingen större stress, ändrade kostvanor osv). Min mens är 6 dagar sen och detta brukar aldrig hända därmed min oro. Jag är inte gravid (har kollat upp det). Varför kommer inte mensen? Någon som varit med om liknande kanske?

  • Svar på tråden Varför kommer inte mensen?
  • Amidina
    Anonym (Lilly) skrev 2017-11-20 10:45:51 följande:

    Hej!

    Jag är en tjej på 25 år men en regelbunden menscykel. Använder inte preventivmedel och lever som vanligt (ingen större stress, ändrade kostvanor osv). Min mens är 6 dagar sen och detta brukar aldrig hända därmed min oro. Jag är inte gravid (har kollat upp det). Varför kommer inte mensen? Någon som varit med om liknande kanske?


    Kan finnas tusen anledningar, allt från undermedveten stress till hormonförändringar pga kost/kemikalier/ålder. 
    Har hänt mig några gånger, och mensen har alltid dykt upp om än lite sen.
    Kommer den inte inom en vecka till så kan det ju vara läge med ett nytt grav. test dock..
  • Anonym (Lilly)

    Graviditet är uteslutet, har inga ömma bröst, illamående, trötthet eller något symtom på graviditet alls. Dock planerar vi att skaffa barn till våren och att mensen strular nu känns så jäkla typiskt! Vill ju ha koll på cykeln inför skaffabarn grejen..

  • Amidina
    Anonym (Lilly) skrev 2017-11-20 15:42:55 följande:

    Graviditet är uteslutet, har inga ömma bröst, illamående, trötthet eller något symtom på graviditet alls. Dock planerar vi att skaffa barn till våren och att mensen strular nu känns så jäkla typiskt! Vill ju ha koll på cykeln inför skaffabarn grejen..


    Fast det är ju inte alla som får symptom heller, förrän mensen uteblir. Hellre kolla en gång extra om det inte är välkommet just nu. :)
  • Anonym (Lilly)

    Har varit gravid en gång och då kände jag det i kroppen direkt och bara någon vecka efter bim kräktes jag av allt haha och folk runt om kring mig la märke till mina bröst som blev enorma.. en graviditet nu hade varit välkommen men tyvärr är säkert inte det orsaken

  • EnAnonumius
    Anonym (Lilly) skrev 2017-11-20 18:08:46 följande:
    Har varit gravid en gång och då kände jag det i kroppen direkt och bara någon vecka efter bim kräktes jag av allt haha och folk runt om kring mig la märke till mina bröst som blev enorma.. en graviditet nu hade varit välkommen men tyvärr är säkert inte det orsaken
    Det många också glömmer bort är att ingen graviditet är den andre lik.
    Bara för att du hade symtom på den förra graviditeten så betyder det inte att du måste få samma symptom igen.
    Då mensen är försenad så kan du ju testa dig med clear blue från Apoteket.

    Sedan så kan mensen utebli av "omedveten stress", du vill ju bli gravid och då kan du omedvetet känna dig stressad av den saken och då kan det göra att mensen uteblir i stället för att "sköta sig".

    Sedan så kan det vara att du har en "dålig period" i kroppen, utan att du märker av det, men som kan ändå orsaka att mensen uteblir. 

    Så hade jag varit i dina skor så hade jag börjat med att göra ett grav-test.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Inga bekymmer
    Anonym (Lilly) skrev 2017-11-20 15:42:55 följande:

    Graviditet är uteslutet, har inga ömma bröst, illamående, trötthet eller något symtom på graviditet alls. Dock planerar vi att skaffa barn till våren och att mensen strular nu känns så jäkla typiskt! Vill ju ha koll på cykeln inför skaffabarn grejen..


    Är många som inte har några symptom alls i tidig graviditet, så just det är ingen garanti. Men har du testat dig efter förväntad mensdag så borde det stämma att du inte är gravid då.
  • Anonym (brobergaren!)

    hej TS! jag är inte heller gravid eller något sådant och jag har ej haft mens sedan augusti men har ägglossning men inget händer! såå deppande! visserligen har jag gått ner snabbt i vikt utan att vilja det, har ej tränat alls men gått ner 35kg och kanske nervös men alla prover bra! men det känns ändå knäppt då min mens alltid e som en klocka

  • Anonym (Lilly)
    Anonym (brobergaren!) skrev 2017-11-21 01:05:09 följande:

    hej TS! jag är inte heller gravid eller något sådant och jag har ej haft mens sedan augusti men har ägglossning men inget händer! såå deppande! visserligen har jag gått ner snabbt i vikt utan att vilja det, har ej tränat alls men gått ner 35kg och kanske nervös men alla prover bra! men det känns ändå knäppt då min mens alltid e som en klocka


    Vad säger sjukvården om din försvunna mens? Säger dom att det beror på viktnedgången eller?
  • Jag är bara jag

    Sen mens beror på en av tre orsaker:
    gravid
    ingen äl alls
    senare äl än man brukar ha eller trodde sig ha

    Har man däremot haft äl och inte blivit gravid så får man mens när man ska.

  • Anonym (hmm)
    Anonym (brobergaren!) skrev 2017-11-21 01:05:09 följande:

    hej TS! jag är inte heller gravid eller något sådant och jag har ej haft mens sedan augusti men har ägglossning men inget händer! såå deppande! visserligen har jag gått ner snabbt i vikt utan att vilja det, har ej tränat alls men gått ner 35kg och kanske nervös men alla prover bra! men det känns ändå knäppt då min mens alltid e som en klocka


    Jag skulle kolla upp det grundligt om jag var du! 35 kg viktnedgång är MYCKET och du säger att det är ofrivilligt???? Vad säger sjukvården om det?
  • Anonym (Nsn)

    Min mens var som en klocka fram till 26. Nu är den regelbunden i perioder, men eftersom jag är under långvarig stress som jag inte kan påverka så är den nu som en berg och dalbana.

    Första gången den uteblev reagerade jag som du. Men troligtvis är det psykiskt eller hormonellt.

  • Anonym (brobergaren!)
    Anonym (hmm) skrev 2017-11-22 10:48:03 följande:
    Jag skulle kolla upp det grundligt om jag var du! 35 kg viktnedgång är MYCKET och du säger att det är ofrivilligt???? Vad säger sjukvården om det?

    Har varit hos läkare flera ggr,och dom kan inte hitta något fel trots otal tester! Dock är testerna bra Nu står vikten rätt still men allt läkaren sa var och gjorde en jämnförelse Vi är som christopher columbus.,vi vet var vi ska och vi vet hur men ej varför!
Svar på tråden Varför kommer inte mensen?