• becksbecks

    Bebis orolig på kvällen

    Hej!

    Jag har en son på 4,5 månad. De första 8 veckorna hade han mycket problem med magen, vilket blev mkt bättre efter ca 8-9 veckor. Därefter hade vi 2-3 veckor som var fantastiska med en glad kille och det mesta fungerade. Men därefter har amningen kluddat rejält, vilket gör att jag nu varit tvungen att gå över på ersättning (efter att verkligen ha kämpat i 2 mdr). Successivt har magen blivit dålig igen, närmre bestämt verkar det som om han inte själv kan bajsa. Jag ska nämligen alltid hjälpa honom, och det funkar bara ca var 3 dag. Det är inte hårt utan som typ tjock remouladsås :) Vad kan det vara som gör att han inte kan bajsa själv?

    Generelt är han också ganaksa orolig och missnöjd på dagtid, men som värst på kvällen. Han är tydligt trött vid 19-20, och vi försöker alltid ?fånga han? direkt när han visar trötthetstecken. Därefter har vi ca 2-3 timmar där han inte vill somna, han ska vaggas i famn för att inte bli ledsen, och somnar han och vi lägger honom så vaknar han ofta med oro eller gallskrik men vaknar inte helt upp. Han somnar först vid 22-23.

    Jag börjar ju tro att dessa två saker kan hänga ihop, men vet inte alls. Behöver råd gällande båda delarna, andra som upplever samma?

    Vi har provat det mesta, och allt det där med massage, bencykling, droppar av olika slag osv är provat utan effekt.

    Tacksam för råd :)

  • Svar på tråden Bebis orolig på kvällen
  • mickaa

    Vi har haft samma fast kolik oxå. Men vi köpte gripe water på lyckyvitamin när sjölva koliken vAr över men gaserna kvar, o de har blivit så mkt bättre. Varje gång hon sovit får hon sitta i bebysitter eller knät lite lutande då brukar massor av fisar komma ut. Kan ta ett tag, gällee o vara tålmodig. på kvällen är vanligt bland bebisar sägs de. Vi brukar använda dAmmsugaren till hjälp om hon är rikigt svårsövd på kvällen. Den står igång i ett hörn o så hoppar jag på en pilatesboll.. kanske är lite utvecklingsfas oxå. Min dottee sover alltid på mig. Gjort ända sen födseln pga koliken. Går aldrig o lögga ifrån.sig henne. Testa o ligga ner med bebis tills den somnat in o smyg sedan bort. Ja ammar dock så använder tutten. Men du ka ske kan använda en tutt bara som insomning om den inte tar napp. Komiskt nog jar jag en tutt spm jag ammar på o en som hon snuttar på( ttp inge mjölk i ena) funkar fint????

  • RebeckaS01

    Hej!

    Jag har mest erfarenhet av det första du nämner, och svarar därför bara på den delen. :) Undrar först vad du menar när du skriver att du hjälper honom att bajsa? Hur gör du då? 

    Vårt barn får ersättning och vi har fått prova oss fram när det gäller att hitta rätt sort. Först hade vi NAN sensitive, men han blev ofta förstoppad av det. Nu har vi gått över till Hipp och det funkar mycket bättre. MEN han bajsar högst en gång om dagen, ibland varannan dag. Det betyder inte att det är något som är fel. Konsistensen som du beskriver är också helt "normal" (låter precis som min sons avföring och har kollat med BVC angående det).  

    Har du testat att ha rapsolja i ersättningen? Det har funkat för oss när vår bebis haft förstoppning. Att ge honom massage på magen hjälper också, även om han inte gillar det särskilt mycket.

  • Snuttis2

    Tycker det låter fullt normalt !

    Du beskriver ju också att han är 4,5 månad vilket innebär att han just nu går igenom de två utvecklingsfaserna .

    Den ena kallas ju upptäcka världen o innebär ju att han börjar registrera ovärlden mer intensivt än tidigare . Detta skapar oro.

    Har själv en son i samma ålder där sömnen kraftigt påverkats sista veckorna o han har blivit mkt mer mammig o klängig igen. Somnar inte på kvällen o behöver bäras mer.

    Det är en fas så det är bara att finnas där o hålla ut!

Svar på tråden Bebis orolig på kvällen