• carlssonanna

    Måste era barn duscha efter gympan?

    Det är klart hon ska duscha efter idrotten. Varför skulle hon inte göra det???

  • carlssonanna
    Tecum skrev 2017-11-20 19:12:41 följande:
    Men det är ju det i särklass vanligaste skälet till att barn inte vill duscha! Hur hanterar du det? Det är bättre att barn är lite ofräscha än att de mobbas.
    Då ska man givetvis ta tag i problemet, att inte duscha hjälper ju inget utan är bara äckligt.

    Nu blir man ju inte helt genomsvettig efter alla gympapass men efter de man blir det menar ni verkligen att man INTE ska duscha efteråt? Skulle du själv sitta jämte den personen som inte duschat under resten av dagen???


  • carlssonanna
    Anonym (Mamma) skrev 2017-11-20 20:35:38 följande:

    Hon är åtta år och autistisk. Utöver det så har niorna lektion precis efter dem och kommer in och byter om medan tvåorna ännu står i duschen. Hon tycker det är väldigt ångestladdat och vi har pratat med rektorn som bara blev irriterad och sa att det inte går att lösa på annat sätt.


    Har hon en diagnos ska hon givetvis ha hjälp och stöd. Det är inte heller helt ok att dom ska behöva byte om med elever som är så pass mycket äldre...
  • carlssonanna
    Anonym (Mamma) skrev 2017-11-20 20:35:38 följande:

    Hon är åtta år och autistisk. Utöver det så har niorna lektion precis efter dem och kommer in och byter om medan tvåorna ännu står i duschen. Hon tycker det är väldigt ångestladdat och vi har pratat med rektorn som bara blev irriterad och sa att det inte går att lösa på annat sätt.


    Har hon en diagnos ska hon givetvis ha hjälp och stöd. Det är inte heller helt ok att dom ska behöva byte om med elever som är så pass mycket äldre...
  • carlssonanna
    scanmia skrev 2017-11-21 19:56:10 följande:

    För yngre barn tycker jag att duschen efter gympan är onödig. De luktar inte så mycket om dem och skulle inte göra så stor skillnad om de helt hoppade över den. De flesta ungar kutar runt precis lika mycket och blir precis lika svettiga på en vanlig rast som på en gympalektion och ingen skulle väl komma på idéen att införa dusch efter rasten med? 

    Någon gång strax innan puberteten så börjar barnen lukta lite mer och det kan vara värt att införa duschar efter gympan. Det tjusiga med min lösning är att om man skippar den obligatoriska duschen för de första fyra-fem årskurserna så skulle trycket på omklädningsrummens duschar halveras och man skulle kunna ha mer övervakning och mindre trängsel för de elever som duschar. Det skulle förhoppningsvis kunna leda till en bättre och tryggare stämning i omklädningsrummen.


    Jätte äcklig idé. Barnen kommer ju knappast göra sitt bäst på lektionerna om man byta om genomsvettig till vanliga kläder och sen gå med det på sig hela dagen.

    Hur skulle det bli mindre trängsel för de som duschar för att de yngre inte dusharna? Man byter ju inte om samtidigt.
  • carlssonanna
    Spislucka skrev 2017-12-05 12:45:25 följande:

    Finns en enkel lösning för skolorna med det här problemet. Sätt idrotten som sista lektion. På det sättet kan ungarna duscha när dom kommer hem. eller att man kör bås istället för "öppen yta" på det sättet kan man ha handduk eller att man har kläder på sig in till båsen och att man tar av sig där. Gör omklädningsrummen mindre och bygg provrumsliknande bås


    Även om man slutar olika sent så kan ju inte alla ha idrott sist på dagen. Tror inte heller på lösningen att bygga bås ska varje elev ha ett eget bås???
  • carlssonanna
    Spislucka skrev 2017-12-05 13:05:44 följande:
    Är det bättre att tvinga barnen duscha då?

    Båsen var mest ett förslag på en tråkig situation. Dom får väl bygga ett antal bås så att alla som vill kan och hinner duscha innan nästa lektion såfall.

    Det är väl ingen ide att komma med förslag som inte går att genomföra??

    Jag är tränare i min dotters fotbollslag så jag har sett ganska många omklädningsrum på både fotbollsplaner och idrottshallar och det ser ungefär likadant ut överallt, ett rum att byta om i och ett rum att duscha samt att det är ganska trångt.

    Att då även installera bås där man kan både duscha och byta om kommer inte at få plats.

    Om det nu är ett stort problem med barn som inte duschar så tror att man ska börja med idrott/lek i idrottshall redan på förskolan och då ha obligatoriskt ombyte och dusch så att barnen vänjer sig tidigt vid detta.

  • carlssonanna
    Anonym (Suck!!!!!) skrev 2017-12-05 14:23:30 följande:
    Man kan säkert vänja barn vid detta tidigt. Men låt oss säga dom som blir mobbade? Ska dom tvingas vara nakna inför sina mobbare och kanske utsättas för mer? För tyvärr förekommer mobbning i varenda skola. Därför är jag emot obligatoriskt ombyte och dusch, för man måste samtidigt respektera individen och hans/hennes önska att inte vara naken inför andra oavsett ålder eller orsak.

    Mobbning ska man givetvis ta tag i och inte soppa under mattan genom att inte duscha efter gympan.


    Tycker man det är så jobbigt att duscha med andra kan man ju inte vara med på vara sig friluftsdagar eller vara med i en idrottsförening.

  • carlssonanna
    Anonym (Va) skrev 2017-12-05 16:57:13 följande:

    Jag är pedagog i högstadiet och befinner mig ofta i tjejernas omklädningsrum där Ingen av eleverna duschar! Väldigt ohygieniskt. Dom sprayar på sig deodorant och parfym och tror att dom luktar gott.


    Måste vara jätteäckligt att så stora inte duschar efter gympan. Min äldsta tjej går också på högstadiet och har aldrig hört om att hon inte skulle duscha.


     


    Vad gör ni åt det ni som jobbar i skolan?


     

  • carlssonanna
    Anonym (Fialotta) skrev 2017-12-05 15:31:35 följande:

    Snicksnack!

    Det går bra att dusch när man kommit hem, färsk svett luktar inte.

    Friluftsdagar? Då duschade iaf hela min klass under alla år i skolan hemma efter dagens slut.

    De som inte vill blotta sig är nog inte så intresserade av någon idrott som kräver nakenhet heller ska du se. Och vore så fallet så är det ingen som blir tvingad till nakenhet under fritid.


    Det är ju en del av problemet, man missar så otroligt mycket om man inte fixar att byta om tillsammans med andra. Måste vara tråkigt att behövs välja bort fotboll eller vad det nu kan vara för att man inte vågar byta om?
  • carlssonanna
    Tow2Mater skrev 2017-12-08 15:52:26 följande:

    Precis. Likadant där min son går i skola, funkar fint. De byter inte ens om, även det funkar fint. Det är ju inte som att de kör värsta workouten på gympan så svetten rinner.


    Hur gammal är din son? Låter jättekonstigt att man inte byter om...
  • carlssonanna
    Litehärochdär skrev 2017-12-08 06:58:17 följande:

    Måste bara berätta att här i kanada finns inte ens dushar i de flesta låg och mellan stadie skolor...jag tycker förstås det är konstigt men så är det.


    Har dom inte gympa i en vanlig idrottshall? Den borde ju i så fall användas till mer än skolidtott på kvällar och helger. Och då borde det ju finnas dusch.
  • carlssonanna
    Tow2Mater skrev 2017-12-08 16:18:08 följande:

    9


    Och då redskapsgymnastik och spelar innebandy mm i jeans?

    Är detta en svensk skola?
  • carlssonanna
    Tow2Mater skrev 2017-12-08 16:39:24 följande:

    Mitt barn klär sig normalt inte i jeans de dagar de har gymnastic. Och de är ombedda att ha gympaskor de dagarna.


    Hur gamla är dom när man börjar duscha då? Eller gör man aldrig det?
  • carlssonanna
    Anonym (Suck!!!!!) skrev 2017-12-08 14:49:58 följande:
    Många barn är trygga och bryr sig inte, som föräldrar vill nog de flesta att deras barn ska vara trygga och må bra, att känna sig såpass trygg i sin egna kropp att de duschar obehindrat med andra i skolan. Men så finns det dom barn som är helt tvärtom. Då stöttar man barnet och diskuterar, men inte fan tvingar man ungen att vara naken med andra om han eller hon inte vill det. Väldigt stort förtroende barnet har för sina föräldrar så. För ex mobbningen räcker inte och ger ingen förståelse hos barnets föräldrar, utan man drar det längre och tvingar barnet. Sköts hygienen i övrigt är ju det ok! Men du skulle gå till skolan och tvinga ditt barn att klä av sig? Skulle du slita av kläderna om barnet vägrade?
    Att inte duscha löser ju inga problem. Skulle gissa på att de elever som inte duschar på skolidrotten är de elever som behöver den mest, de har inga andra fysiska aktiviteter som fotboll mm  ut skolidrotten är det ända tillfället de rör på dig.

    Och då vill de inte ge max för då blir man svettig och det är obehagligt eftersom man inte vill duscha efteråt.
  • carlssonanna
    Tow2Mater skrev 2017-12-09 15:40:29 följande:

    Snacka om att ha fördomar.


    Menar du att det är vanligt att de elever som inte duschar i skolan samtidigt är med i det lokala fotbollslaget och tränar 2 ggr i veckan + match?
  • carlssonanna
    sextiotalist skrev 2017-12-09 17:27:42 följande:
    Det finns mer än lagidrott. Men jag vet att det är som att svära i kyrkan.

    Vet många barn som rör på sig massor utan att vara engagerade.
    Det är klart att det finns andra idrotter än lagidrott, Vad är det för sport de utövar utan att vara engagerade i en förening?
    Är det samma barn som inte duschar efter idrotten i skolan?
  • carlssonanna
    sextiotalist skrev 2017-12-09 19:10:19 följande:

    Tja, alla barn behöver inte en ledare för att röra sig, men du vill ha exempel, terrängcykling, skateboard, vanlig cykling, vara i skogen, jaga boll på ängen, klättra i träd, bygga koja, busa med hunden.

    Många barn rör sig massor utan ledare, de rör sig ibland oftare eftersom de inte är hänvisade till två tillfällen i veckan


    Är ju jättebra att barnen rör på sig men att kalla buda med hunden och vanlig cykling för fysisk aktivitet är ju att överdriva.

    Jag tänkte mig aktivitet där man blir så ansträngd att man svettas. Och min poäng var att jag tid att få av dem som inte vill duscha efter gympan verkligen blir ansträngda utanför skolidrotten.
  • carlssonanna
    sextiotalist skrev 2017-12-09 23:04:45 följande:

    Jag kan nog lugnt säga att både hunden och jag var helt slut efter ett lekpass, men jag svettsdes inte efter gympan.

    Jag tycker nog att ungarna ser rejält svettiga ut när jag möter dom i skogen när de håller på med sin terrängcykling.

    Har du sett ungarna när de håller på med sina skateboard på ramparna.

    Jag kan lugnt säga att det var inte på idrotten sonen fick sin goda fysik, inte heller i någon idrottsförening (blir man antagen till jägarförband så har man god fysik) och han är inte den enda


    Jo blir man antagen till jägarförbanden så är det nog inget fel på fysiken.

    Gissar att din son knappast var den som inte ville duscha eller Hur?

    Det är kombinationen att hålls på med fysisk aktivitet Och inte duscha efter skolidrotten som jag menar är väldigt ovanlig.
  • carlssonanna
    Tow2Mater skrev 2017-12-09 23:17:00 följande:

    löpbandet och styrketräningsmaskinen i källaren kräver heller ingen förening.


    Ditt barn var väl bara 9? Håller han på med styrketräning?
Svar på tråden Måste era barn duscha efter gympan?