• Anonym (Orolig mamma)

    Jag vill inte släppa iväg min dotter på skolutflykter i Stockholm

    Min dotters skola envisas med att regelbundet gå på utflykter i Stockholms innerstad. Det är ju såklart jättebra, men jag får ont i magen av oro varje gång. Framförallt efter alla terrorattacker. Jag vill verkligen inte att de ska åka tunnelbana och sitta på trånga bussar i rusningstid vilket de gör då vi bor söder om stan så måste de åka kommunalt både dit och hem. 
    Är det obligatoriskt att medverka på skolutflykter? Hon är alltid i skolan och har bra omdömen. Hon går i trean. 

    Mina vänner skrattar åt min noja. Säger att man inte kan låsa in sig pga av terrorfaror. Men jag tycker annorlunda. Vi åker ofta på utflykter med familjen på helger och lov. Hon får ta del av stadens kulturella utbud genom oss. Och vi åker aldrig kommunalt. 

    Är det någon mer som känner som jag? 

    Kan man vägra skolutflykter pga risken för terrorattentat eller olyckor? 

    /Orolig mamma 

  • Svar på tråden Jag vill inte släppa iväg min dotter på skolutflykter i Stockholm
  • Anonym (.....)

    Det är vanligare att dö i en bilolycka, men antar att du låter henne åka med i bilen? 

  • Anonym (Orolig mamma)

    Det är jämt sådana här kommentarer jag får. Jag känner att ingen förstår hur jag känner. 


    Det är vanligare ja. Det är säkert vanligare att dö av förkylning också om man tittar på statistik. Men det är en farligare värld. Och jag tycker inte att man behöver ta skolbarn ut i Stockholms lokaltrafik efter allt skit som hänt och händer och de faror som faktiskt finns. 

    Varför ska man ta den risken. Är det ingen som känner likadant? Känner att jag är helt ensam i dessa känslor. Alla andra föräldrar verkar tycka att det är världens bästa ide att åka kommunalt i rusningstid för skolbarn hit och dit. 

  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Lilo) skrev 2017-11-20 19:18:44 följande:

    Varför ta risken att åka bil då?


    Som sagt. Du förstår inte heller så skit i att svara. Du kan lika gärna fråga: Varför går du ut genom dörren? Varför kokar du te? 
    Att ställa faror emot varandra får inte min rädsla för terrorbrott att bli mindre. 
  • Anonym (Va)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2017-11-20 19:17:19 följande:

    Det är jämt sådana här kommentarer jag får. Jag känner att ingen förstår hur jag känner. 

    Det är vanligare ja. Det är säkert vanligare att dö av förkylning också om man tittar på statistik. Men det är en farligare värld. Och jag tycker inte att man behöver ta skolbarn ut i Stockholms lokaltrafik efter allt skit som hänt och händer och de faror som faktiskt finns. 

    Varför ska man ta den risken. Är det ingen som känner likadant? Känner att jag är helt ensam i dessa känslor. Alla andra föräldrar verkar tycka att det är världens bästa ide att åka kommunalt i rusningstid för skolbarn hit och dit. 


    Varför bo i Sthlm öht?
  • Anonym (Orolig mamma)
    Seven Costanza skrev 2017-11-20 19:21:14 följande:

    Du går inte till fots i stan heller för att folk blivit nermejade med lastbil?


    Jag gör. Men jag släpper inte min dotter själv att göra det. 
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Va) skrev 2017-11-20 19:22:06 följande:
    Varför bo i Sthlm öht?
    Är skolutflykter i Stockholm enda anledningen att inte bo här? 
  • Anonym (Lilo)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2017-11-20 19:21:23 följande:

    Som sagt. Du förstår inte heller så skit i att svara. Du kan lika gärna fråga: Varför går du ut genom dörren? Varför kokar du te? 

    Att ställa faror emot varandra får inte min rädsla för terrorbrott att bli mindre. 


    Saken är väl snarare att din rädsla har vunnit över ditt logiska tänkande. Detta bör du faktiskt söka hjälp för, det är inte nyttigt att inte kunna tänka logiskt och rationellt och begränsa din dotter pga din egen rädsla.
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Lilo) skrev 2017-11-20 19:23:21 följande:
    Saken är väl snarare att din rädsla har vunnit över ditt logiska tänkande. Detta bör du faktiskt söka hjälp för, det är inte nyttigt att inte kunna tänka logiskt och rationellt och begränsa din dotter pga din egen rädsla.
    Är det ologiskt att vara orolig för terrorattacker när man var ett stenkast därifrån när det hände i Stockholm? 

    Och även om man inte var det. Är det på riktig ologiskt tycker du? 
Svar på tråden Jag vill inte släppa iväg min dotter på skolutflykter i Stockholm