• Kattisen87

    Hinnsvepning, positivt/negativt??

    Som rubriken lyder..

    Är gravid i 39+1, Bf nu på lördag. Då jag haft/har komplikationer så ska bm göra hinnsvepning på fredag. Någon som har gjort & hur känns det? Blev det någon förlossning? Är så rädd att det inte ska fungera på mig... Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Hinnsvepning, positivt/negativt??
  • Anonym (Klara)

    Gjorde två hinnsvepningar innan min igångsättning. Kändes lite och blödde lite efteråt, vet inte om de gav resultat då de aldrig hann komma igång men innan min igångsättning så var livmodertappen helt utplånad och öppen 1 cm. Lycka till!

  • Kattisen87
    Anonym (Klara) skrev 2017-11-20 19:42:59 följande:

    Gjorde två hinnsvepningar innan min igångsättning. Kändes lite och blödde lite efteråt, vet inte om de gav resultat då de aldrig hann komma igång men innan min igångsättning så var livmodertappen helt utplånad och öppen 1 cm. Lycka till!


    Tack för ditt svar! Ok.. Jag har läst att det kan göra extremt ont & så har det inte hänt något... Blir lite rädd.. :(
  • EpicNurse

    Det funkar ju bara om kroppen är redo att föda, och det är ju hormonellt styrt.

    Har fått tre hinnsvepningar. En i första graviditeten, den hjälpt inte, födde 4 dagar efter. Två i andra. Den första funkade inte, och knappt den andra heller som gjordes en vecka senare. Födde två dagar efter så det är på gränsen. Hade antagligen fött då ändå för det gick undan, tappen var mjuk, väldigt mogen och ett par cm öppen.

    Tycker inte det gör speciellt ont, men är dock ganska tålig när det gäller såna saker. Lite rosa flytning efteråt.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • solros68

    Jag fick 3 hinnsvepningar i sista graviditeten. Enligt läkaren som gjorde den sista, så var inte de två första hinnsvepningarna ordentligt gjorda och hade ingen påverkan. Efter den 3:e och sista sveppningen så kunde jag knappt gå. Förlossningen kom igång ett par timmar senare.

  • Iden

    Fick en av läkare på östr sjukhuset. Den funkade för barnet kom ut cirka två dygn senare. Men som skrivits ovan måste kroppen själv vara redo. Läkaren som gjorde min sa att hon var "rätt tuff mot mig" men det gjorde inte jätteont. Fick ett helt sanslöst tryck nedåt efteråt. Kunde knappt gå. Tyckte inte upplevelsen var obehaglig utan att hade absolut tackat ja igen om förutsättningarna var uppfyllda. Enligt läkaren måste man vara öppen minst 1 cm innan för att det ska gå att göra det ordentligt.

  • Kattisen87
    EpicNurse skrev 2017-11-20 22:08:47 följande:

    Det funkar ju bara om kroppen är redo att föda, och det är ju hormonellt styrt.

    Har fått tre hinnsvepningar. En i första graviditeten, den hjälpt inte, födde 4 dagar efter. Två i andra. Den första funkade inte, och knappt den andra heller som gjordes en vecka senare. Födde två dagar efter så det är på gränsen. Hade antagligen fött då ändå för det gick undan, tappen var mjuk, väldigt mogen och ett par cm öppen.

    Tycker inte det gör speciellt ont, men är dock ganska tålig när det gäller såna saker. Lite rosa flytning efteråt.


    Ja precis. Oj det kan verkligen variera från person till person.. I och med att jag aldrig har gjort de så gör de mig rädd.. Men de kommer säkert gå bra! Tusen tack för ditt svar!
  • Kattisen87
    solros68 skrev 2017-11-20 22:26:15 följande:

    Jag fick 3 hinnsvepningar i sista graviditeten. Enligt läkaren som gjorde den sista, så var inte de två första hinnsvepningarna ordentligt gjorda och hade ingen påverkan. Efter den 3:e och sista sveppningen så kunde jag knappt gå. Förlossningen kom igång ett par timmar senare.


    Då måste man alltså ?ta i lite? när man ska göra det. Gick ditt vatten efter hinnsvepning ? Förlåt om jag frågar..
  • Kattisen87
    Iden skrev 2017-11-20 22:31:29 följande:

    Fick en av läkare på östr sjukhuset. Den funkade för barnet kom ut cirka två dygn senare. Men som skrivits ovan måste kroppen själv vara redo. Läkaren som gjorde min sa att hon var "rätt tuff mot mig" men det gjorde inte jätteont. Fick ett helt sanslöst tryck nedåt efteråt. Kunde knappt gå. Tyckte inte upplevelsen var obehaglig utan att hade absolut tackat ja igen om förutsättningarna var uppfyllda. Enligt läkaren måste man vara öppen minst 1 cm innan för att det ska gå att göra det ordentligt.


    Oh vad bra! Känns jätte bra & höra att många tycker det var värt de, det får mig på bättre humör :) Får hålla timmar & tår att min kropp är redo på fredag samt att jag är öppen. Tack för ditt svar!
  • Kattisen87
    solros68 skrev 2017-11-20 22:26:15 följande:

    Jag fick 3 hinnsvepningar i sista graviditeten. Enligt läkaren som gjorde den sista, så var inte de två första hinnsvepningarna ordentligt gjorda och hade ingen påverkan. Efter den 3:e och sista sveppningen så kunde jag knappt gå. Förlossningen kom igång ett par timmar senare.


    Tusen tack förresten för ditt svar!
  • solros68
    Kattisen87 skrev 2017-11-21 12:57:20 följande:

    Då måste man alltså ?ta i lite? när man ska göra det. Gick ditt vatten efter hinnsvepning ? Förlåt om jag frågar..


    Fråga på :) enligt läkaren så skulle det göras ordentligt för att ha någon effekt. Och jag märkte tydlig skillnad på de 2 första och den tredje hinnsvepningen.. Mitt vatten gick inte, men fick kraftiga värkar så bm på förlossningen tog hål på hinnan. Efter det så tog det 2 timmar till dottern var ute! Totalt sätt var jag inne på förlossningen i 4 timmar.

    Lycka till!!
  • BaeBinkie

    Tyckte knappt det kändes något alls, men min kanske inte funkade heller... fick en svepning torsdag vid lunch och dottern är född söndag kväll, så det är mycket möjligt att det inte hade någon påverkan.

  • Kattisen87
    solros68 skrev 2017-11-21 18:54:06 följande:

    Fråga på :) enligt läkaren så skulle det göras ordentligt för att ha någon effekt. Och jag märkte tydlig skillnad på de 2 första och den tredje hinnsvepningen.. Mitt vatten gick inte, men fick kraftiga värkar så bm på förlossningen tog hål på hinnan. Efter det så tog det 2 timmar till dottern var ute! Totalt sätt var jag inne på förlossningen i 4 timmar.

    Lycka till!!


    Ok, får säga till bm & göra det ordentligt, haha :D Jag har blandade känslor, vill verkligen att det ska fungera på fredag & att det sätts igång.. Men visst, är inte kroppen redo då får man helt enkelt acceptera de. Oj det var minsann inte länge du var inne på förlossningen! Så skönt! Det är helt olika från person till person.
  • Kattisen87
    BaeBinkie skrev 2017-11-21 21:31:32 följande:

    Tyckte knappt det kändes något alls, men min kanske inte funkade heller... fick en svepning torsdag vid lunch och dottern är född söndag kväll, så det är mycket möjligt att det inte hade någon påverkan.


    Jaa.. det var ändå inte såå många dagar efter. Det är olika från person till person också. Tycker det är intressant & få höra vad andra har fått gå igenom samt om det har hjälpt eller ej. Detta är mitt första barn & jag hade aldrig hört om hinnsvepning innan.. Tusen tack för ditt svar!
Svar på tråden Hinnsvepning, positivt/negativt??