• Anonym (Ts)

    Sonen, snart sex år tycker om att kissa på sig. Vad händer?

    Hej! Min son är nyligen sex år fyllda och går i sexårsverksamhet. Har de 2-3 senaste månaderna märkt en väldig ökning med nerkissade byxor och kalsonger. Händer aldrig i skolan eller på natten.

    Vi har varit med honom hos doktorn som har uteslutit diabetes, urinvägsinfektion och förstoppning.

    När jag och pappan frågar honom varför han kissar ner sig svarar han att han tycker det är skönt. Vet inte riktigt hur jag och barnets pappa ska hantera detta, vi kan ju inte tvinga han att kissa på toaletten, men det är ju jobbigt att ha kissiga kläder i tvättkorgen som gör att allt stinker kiss.

    Han har tidigare gått regelbundet på toaletten och jag vet att han fixar det fortfarande (funkar ju i skolan och nattetid). Oftast kissar han på sig på toalett-golvet, torkar upp kisset o slänger kläderna i tvättkorgen, så han tar ju hand om det, men det känns verkligen inte rätt. Ibland när han inte sett mig eller pappan i vardagsrummet(t ex) har det hänt att han har gjort det där.

    Känner verkligen att jag behöver tips på varför han gör detta, hur det ska upphöra, hur vi ska förklara för honom, mm.

    Tack på förhand!:)

  • Svar på tråden Sonen, snart sex år tycker om att kissa på sig. Vad händer?
  • Anonym (Konstigt)

    Ta på honom blöja? Det är väl inte mycket annat att göra?

  • AndreaBD

    Kan det vara så att han vill vara bebis för att få mer uppmärksamhet igen? Har han fått syskon nyligen?

  • Anonym (Konstigt)

    Om han gillar att ha blöja så kn han väl ha det.

  • Anonym (Ts)
    AndreaBD skrev 2017-11-21 11:33:01 följande:

    Kan det vara så att han vill vara bebis för att få mer uppmärksamhet igen? Har han fått syskon nyligen?


    Lillebror är 4 år och inga andra saker har hänt inom familjen/skolan.
    Anonym (Konstigt) skrev 2017-11-21 13:01:55 följande:

    Om han gillar att ha blöja så kn han väl ha det.


    Han gillar inte blöja, han säger att han gillar känslan av att kissa ner sig så byxorna blir blöta.
  • Påven Johanna II
    Anonym (Ts) skrev 2017-11-21 16:54:06 följande:
    Lillebror är 4 år och inga andra saker har hänt inom familjen/skolan.
    Anonym (Konstigt) skrev 2017-11-21 13:01:55 följande:

    Om han gillar att ha blöja så kn han väl ha det.


    Han gillar inte blöja, han säger att han gillar känslan av att kissa ner sig så byxorna blir blöta.
    Ja, då får man väl tro honom när han säger det då. Han tycker att det är skönt med kissvåta/varma byxor och även om ni tycker att det låter konstigt så är det väl så det är. 

    Jag tycker att ni ska angripa problemet utifrån att ni respekterar att han tycker som han tycker men att han trots allt måste respektera era argument som grundar sig på hur opraktiskt det blir med all tvätt. Kolla med honom om det finns något annat som han kan tycka är skönt som inte ger er en massa extraarbete.

    Kan han förresten tänka sig att kissa i duschen genom någon badbyxa som är lätt att skölja upp? 
  • AndreaBD

    Tja, om det inte är för att han vill ha uppmärksamhet, så skulle jag försöka att dels göra det klart för honom att det inte går att kissa ner kläderna när man är ute någonstans. Och även hemma finns det ju nackdelar. Man kan inte sätta sig i soffan kanske. Och han kanske bör ta hand om dem blöta byxorna själv. Kanske tappar han lusten så småningom om det är krångligt? I längden är det ju ingen bra sak att uppmuntra. Visserligen vill man inte klanka ner på det som barn tycker om och vill göra, men jag undrar ändå om det inte kan "befästa" det hela mer, om man nästan uppmuntrar det. Så jag skulle försöka göra det lite svårare för honom.

  • Phalaenopsis

    Se till att han "hjälper till" med alla konsekvenserna: Han får själv ligga på knä med en trasa bredvid föräldern och lägga sina blöta byxor i tvättkorgen. När det är dax att tvätta kallas han dit och får med egna händer ta upp sina stinkande byxor och lägga i tvättmaskinen. Och vika och lägga in i garderoben. Det tar naturligtvis längre tid än om man gjort det själv men när barnet måste vara med på allt trassel som kommer med att kissa på sig slutar det snart vara roligt.

  • alltvarupptaget

    Varför ska man jobba runt problemet och gulligulla med honom? Säg till på skarpen att dedär är inte ett okej beteende. Och då får han helt enkelt tvätta byxorna själv eller inte ha några byxor alls. Du som förälder måste ju få honom att förstå att du inte tänker städa upp hans små roligheter.

Svar på tråden Sonen, snart sex år tycker om att kissa på sig. Vad händer?