• Anonym (Svårt)

    Innehållet i godis

    Det är svårt att hitta godis eller choklad utan palmolja, sojalecitin, onödiga färgämnen och annat som är dåligt för hälsan.

    Vi försöker i perioder hålla oss till spispoppade popcorn, frukt, hembakat osv men sen kommer det där svaga ögonblicket i affären och jag speciellt faller dit.

    Eller överdriver jag? Har ju själv ätit kopiösa mängder godis och choklad sen jag var liten och är än så länge frisk.

    Hur ställer ni föräldrar er till innehållet i godiset? Undviker ni det eller kunde inte bry er mindre?

  • Svar på tråden Innehållet i godis
  • Stårschan

    Ja, du överdriver. Ät vanligt godis, men håll nere mängden. Eller gör eget.

  • Amidina

    Finns ju en hel del nytt eko-godis på marknaden nu, det kanske är ett alternativ om man vill "unna" sig? Själv älskar jag fruktrullar som är gjorda på frukt- och bärpuré, och bars som är gjorda på dadlar, nötter och annat mums. Hittade dadlar med lakritspulver för inte så länge sen, har alltid en sån påse i väskan nu.
    Det finns ju alternativ, men de är oftast dyrare och mindre mängd, men beroende på vilken skola man lever efter så är det kanske så man borde ha godis. I betydligt mindre mängd.
    Annars är ju fruktsallad med vispad grädde löjligt gott. :D

  • LFF

    Kan inte bry mig mindre om innehållet. Vi ser till att det blir måttliga mängder och håller oss till en dag i veckan istället. Ibalnd blir det godis, ibland chips och ibland ostbågar/ostbollar. 

  • Anonym (Svårt)
    Stårschan skrev 2017-11-21 09:03:09 följande:

    Ja, du överdriver. Ät vanligt godis, men håll nere mängden. Eller gör eget.


    Jag äter mest choklad själv och har bara hittat en sort på Ica utan ovanstående ingredienser. Palmolja har ju nu visat sig vara cancerframkallande.
  • Anonym (Svårt)
    Amidina skrev 2017-11-21 09:07:07 följande:

    Finns ju en hel del nytt eko-godis på marknaden nu, det kanske är ett alternativ om man vill "unna" sig? Själv älskar jag fruktrullar som är gjorda på frukt- och bärpuré, och bars som är gjorda på dadlar, nötter och annat mums. Hittade dadlar med lakritspulver för inte så länge sen, har alltid en sån påse i väskan nu.

    Det finns ju alternativ, men de är oftast dyrare och mindre mängd, men beroende på vilken skola man lever efter så är det kanske så man borde ha godis. I betydligt mindre mängd.

    Annars är ju fruktsallad med vispad grädde löjligt gott. :D


    Jag brukar också göra egna bars och dadelbollar på dadlar och nötter. Tänker mest på barnen. Även de ekologiska chokladen har jag när jag kollat sett en del innehåller dessa ämnen ändå.
  • Anonym (Svårt)
    LFF skrev 2017-11-21 09:07:17 följande:

    Kan inte bry mig mindre om innehållet. Vi ser till att det blir måttliga mängder och håller oss till en dag i veckan istället. Ibalnd blir det godis, ibland chips och ibland ostbågar/ostbollar. 


    Kanske där skon klämmer hos oss. Blir lätt fre-sön då vi äter det som blivit över.
  • Anonym (Bryr mig)

    Alltså, jag bryr mig absolut men inte på samma sätt som du.

    Eftersom vi äter så begränsade mängder godis o dyl är jag inte speciellt oroad över innehåller för vår egen hälsas skull. Däremot köper jag inte produkter med palmolja i för det förstör miljön.

  • Amidina
    Anonym (Svårt) skrev 2017-11-21 09:11:11 följande:
    Jag brukar också göra egna bars och dadelbollar på dadlar och nötter. Tänker mest på barnen. Även de ekologiska chokladen har jag när jag kollat sett en del innehåller dessa ämnen ändå.

    Jag är lat, så jag köper oftast sakerna. ;) Men lusläser innehållsförteckningen eftersom jag inte vill ha skit i kroppen. 


    Utbudet är ju klart större på nätet eller i större affärer än lilla när-Ica, så kanske ett tips att kolla där och köpa hem till kidsen? Ha ett gömt litet lager nånstans och ta fram till lördagsgodiset. Jag är tokig i dessa:
    www.bodystore.com/paws-dino-jordgubb-apple-20g

  • Frassenasse

    Jag oroar mig inte. Vi har två barn i förskoleålder och de äter ca 10 bitar godis i veckan. Jag har svårt att tro att de tar skada av det.

    Det finns godis med naturliga färgämnen (spenat, rödbeta mm) och smaker från fruktjos istället för estrar som man kan köpa om det känns bättre. Ekorrens ekologiska godis tycker jag är jättegott!

  • Anonym (Svårt)
    Amidina skrev 2017-11-21 09:19:16 följande:

    Jag är lat, så jag köper oftast sakerna. ;) Men lusläser innehållsförteckningen eftersom jag inte vill ha skit i kroppen. 

    Utbudet är ju klart större på nätet eller i större affärer än lilla när-Ica, så kanske ett tips att kolla där och köpa hem till kidsen? Ha ett gömt litet lager nånstans och ta fram till lördagsgodiset. Jag är tokig i dessa:

    www.bodystore.com/paws-dino-jordgubb-apple-20g


    Tack för tipset! Ska ta en dag och googla runt, beställa och se om det går hem hos barnen :)
  • Anonym (A)
    Stårschan skrev 2017-11-21 09:03:09 följande:
    Ja, du överdriver. Ät vanligt godis, men håll nere mängden. Eller gör eget.
    Håller med
Svar på tråden Innehållet i godis