• Isbit

    Telefonförsäljare sålt till mitt barn

    Det ringde en telefonförsäljare till min 13 åring o erbjuder gratis kalsonger. Han svarar ja o försäljaren frågar om han är över 18 år o ungen säger ja. Alltså han ljuger....

    Nu kommer de kalsonger, prenumeration o en faktura i barnets namn på 39kr

    Måste jag stå för detta nu för att han ljög?

    Jag menar då kan ju barn köpa grejer för hur mkt pengar som helst egentligen

  • Svar på tråden Telefonförsäljare sålt till mitt barn
  • Amidina

    Nej, det är olagligt eftersom barn inte får ingå i såna avtal. Bara att skicka tillbaka.


    (jag råkade ut för liknande när jag var liten, vi skickade tillbaka, sa att jag var minderårig och betalde inte, de skickade till inkasso och min mamma informerade då även inkasso om att jag var minderårig, och de strök då genast kravet)

  • Glinda från Oz

    Företaget har gjort fel, men jag hade inte orkar hålla på och krångla för 39 kronor sålänge som du kan säga upp abonnemanget utan att köpa fler kalsonger. Jag hade betalat, kontaktat företaget och förklarat situationen.

  • Amidina
    Isbit skrev 2017-11-21 09:28:32 följande:

    Men ska jag ens behöva stå för frakten tillbaka??


    Nej, du bara tejpar igen skiten, täcker över ditt namn och skriver "Åter avsändare" på den. Deras kontaktinfo ska finnas med på paketet. Informera företaget om att du skickat tillbaka det, och varför, via mail. Så har du på fötterna om de skulle påstå att de inte fått tillbaka paketet. 


    Lämnar du det hos ett postombud kan du fråga om du kan få ett kvitto av dem på att du lämnat det.

  • Isbit

    känns inte ens som jag ska behöva gå till posten. Tänker inte behålla de fula kalsongerna o absolut inte betala 39kr för nåt som ingen kan använda.

    Bajsbruna/beiga kalsonger i Strl vuxen medium till min spinkiga lilla 13 åring. Njaaa han kommer nog aldrig växa i dom

  • Påven Johanna II
    Isbit skrev 2017-11-21 09:34:31 följande:

    känns inte ens som jag ska behöva gå till posten. Tänker inte behålla de fula kalsongerna o absolut inte betala 39kr för nåt som ingen kan använda.

    Bajsbruna/beiga kalsonger i Strl vuxen medium till min spinkiga lilla 13 åring. Njaaa han kommer nog aldrig växa i dom


    Din 13-åring kan ju gå till posten med returen. Det var ju trots allt han som ljög. Varför gjorde han det? Har han ont om underkläder?
  • Påven Johanna II
    Isbit skrev 2017-11-21 09:47:39 följande:

    Antagligen för att dom sa att det var gratis


    Antagligen? Har du inte pratat med honom om det? 

    Hur som helst är det väl rimligt att han traskar till posten med kallingarna, och att du och han pratar om hur man förhåller sig till erbjudanden som det han fick och varför man inte bör ljuga om sin ålder. 
  • Isbit

    Så klart jag har!! Å nä han har inte dåligt med kalsonger.

    Han trodde det var gratis som sagt.

    Nu är det ju inte det jag frågat om.

    Barnuppfostran.

  • Påven Johanna II
    Isbit skrev 2017-11-21 10:07:45 följande:

    Så klart jag har!! Å nä han har inte dåligt med kalsonger.

    Han trodde det var gratis som sagt.

    Nu är det ju inte det jag frågat om.

    Barnuppfostran.


    Nej, det var inte vad du frågade om men det du frågade om har du fått svar på. I och med att du också skrev att du inte hade lust att ta returen och gå till posten med den så undrade jag varför du inte låter pojken göra det. Det är ju ett lysande tillfälle att lära honom om avtal, reglerna för hur de ingås, vilka riskerna kan vara och så vidare samt förstås att låta honom vara delaktig i det merarbete hans lögn medför. 

    Håller du inte med om det?
  • WilksOwns

    Om han ljugit om sin ålder så är det illa. Du borde lära dina barn att inte ljuga, så hade inte situationen uppstått.

Svar på tråden Telefonförsäljare sålt till mitt barn