• Anonym (?)

    Hur mycket pengar sparar ni till era barn?

    Är med i en fb-grupp där folk skriver att de sparar varje månad till barnen, antingen barnbidraget eller X antal tusen kronor per månad. Vissa skriver att de siktar på att ge bort en miljon på 18-års dagen, andra skriver att de vill spara hela kontantinsatsen till en lägenhet osv. 
    Hur mycket sparar ni? Finns det någon som inte sparar?

  • Svar på tråden Hur mycket pengar sparar ni till era barn?
  • Anonym (barnbidraget)

    Vi kör in ett barnbidrag varje månad, det gör ju skillnad efter 3-4 år. 

    Mina föräldrar la upp det som så att vissa belopp föll ut vid 18, några senare och så vidare. Det ger en bra trygghet både vid 18 årsdagen, ifall man vill studera vidare (ofta innan 25, i know), och en insats för boende. 

    Vi gör lika för våra barn, körkort och det som "man vill ha" i den åldern, kunna köpa en lägenhet ifall han ska till uni och en insats till senare boende. 

    Hade jag fått "allt" när jag var 18 så hade det rykt på en gång tack vare (på grund av?) bristen på konsekvenstänk i den åldern. 

  • Kantorskan

    Vi sparar 500 i månaden till vår pojk... -Jag kan känna lite så, att kan man spara barnbidraget ska man inget barnbidrag ha. 

  • Anonym (Bengt)

    Nästan ingenting. De har redan flera hundra tusen var som de har fått av äldre släktingar. Den äldsta fyller 15 nu, och jag tror att det börjar bli dags att visa bankpärmen så att han får vänja sig vid tanken på pengarna i god tid före myndighetsdagen.

    Själv tänker jag nog dela med mig av mina miljoner i lagom takt när barnen blir äldre. Då är det ingen risk att de bränner allt när de fyller 18.

  • Anonym (Mamma till två)

    1000 kr i månaden per barn i en kapitalförsäkring.

  • Anonym (Mamma till två)
    Kantorskan skrev 2017-11-21 15:44:50 följande:

    Vi sparar 500 i månaden till vår pojk... -Jag kan känna lite så, att kan man spara barnbidraget ska man inget barnbidrag ha. 


    Å andra sidan så betalar ju de som tjänar bra mycket mer skatt.
  • Anonym (.)

    Har inget öronmärkt sparande till barnen alls, men räknar med att skänka bort en del till dem i samband med att de blir blir vuxna. Typ 1mnkr/barn.

    Har väl ca 4mnkr sparat nu och barnen är 6 o 8år. Farmor o farfar har signalerat att de ville skifta ut delar av arvet nu (ett par mnkr) medan vi barn fortfarande har nån glädje av pengarna.

  • elyse

    Ca 800 i månaden. Jag lägger lite på sparkonto och lite i HSB:s bospar. Min man lägger klumpsummor då och då på ett konto. Vi tänker att när barnen börjar skolan så sparar vi barnbidraget åt dem. Nu när en av oss är föräldraledig har vi inte ekonomi till mer.

    Tanken är att pengarna ska räcka till körkort och en del av kontantinsats, om de vill det. Barnens farfar och farmor har en kapitalförsäkring åt barnen. Jag tror att när de är 18-20 så kommer det där med ett ordentligt startkapital att vara lugnt.

  • Anonym (Pia)

    Ingenting. Men vi sparar såklart. Sen ger vi när de behöver. Vi har uppfostrat våra barn så. Ingen dum millimeterrättvisa.

  • Anonym (Anna)
    Kantorskan skrev 2017-11-21 15:44:50 följande:

    Vi sparar 500 i månaden till vår pojk... -Jag kan känna lite så, att kan man spara barnbidraget ska man inget barnbidrag ha. 


    Och jag kan känna liknande. Den som inte betalt in till den gemensamma statskassan ska inga ur den ha.
  • Anonym (Anna)

    Vi sparar ca 4000-5000 kr till våra barn per månad. Ska gå til boende, universitet, körkort osv

    På 18-årsdagen tänkte vi bara ge 20-30 tusen som de kan ha ?roligt? för men det kan vi säkert ta av den månadslönen.

Svar på tråden Hur mycket pengar sparar ni till era barn?