• Anonym (Mamma till 3)

    Vem ska stå för ytterkläder under umgänge? (Barn som bor varannan helg)

    Har tre barn (3 år, 5 och 12) som bor hos sin pappa varannan helg, jag får underhåll samt barnbidrag. Har hitills skickat med packning, kläder, skor osv men de blir bökigt nu under vintern eftersom pappan oftast glömmer kvar vantar, overaller osv vid lämning och jag kan inte köpa hur många uppsättningar som helst, har redan köpt extra till dagis för dom små, nu senast tappades både vinter skor och en jacka bort under en pappa helg och pappan påstår att jag som får "alla" pengar får betala för allt barnen behöver, han vägrar köpa något alls så hur gör man, jag har inte råd att köpa nytt hela tiden.... tycker han åtminstone kan stå för ytterkläder barnen kan ha där samt extra skor... hur gör ni andra?

  • Svar på tråden Vem ska stå för ytterkläder under umgänge? (Barn som bor varannan helg)
  • Anonym (Mamma till 3)

    Kan tillägga att han har heltids lön, hans sambo likaså. Själv är jag ensamstående

  • Anonym (Mamma till 3)

    Vi bor långt ifrån varandra så kvarglömda kläder kan ta veckor att få tillbaka..

  • Anonym (Va)

    Du får alla pengarna så du får stå för utgifterna anser jag.

  • Mia86a

    Får du både underhåll och barnbidrag tycker jag det är en självklarhet att du står för dyrare inköp såsom skor och ytterkläder. MEN slarvas kläder bort när barnen är hos pappan får han naturligtvis köpa nya, underhållet du får täcker ju inte nya ytterkläder två gånger per månad direkt.

  • Anonym (Mamma till 3)
    Anonym (Va) skrev 2017-11-21 17:59:51 följande:

    Du får alla pengarna så du får stå för utgifterna anser jag.


    Fast allt ingår ju inte i underhållet!?
  • Anonym (räkning)

    Man betalar för det man slarvar bort. När barnen är hos honom är det hans ansvar att hålla rätt på i alla fall de smås saker, och gör han inte det så får han köpa nytt, varesig han får barnbidrag eller inte.

    Ge honom en räkning med alternativet handräckning (kronofogden) för att återfå sakerna, varje gång något försvinner. Det tog skruv här i alla fall, efter några gånger.

  • Anonym (Svea)

    Du ska naturligtvis se till att barnen har kläder. Både jackor, skor och sockar. Han betalar 1573 kronor per månad och barn för att barnens behov ska täckas. Lägg till barnbidraget så ser du att pengarna ska räcka med råge för allt barnen behöver när de är små.

  • Anonym (J.)

    Han borde ersätta vad han tappar / råkar ta sönder , men annars är det rimligt att du köper sakerna.

    Hans sambo och sambons lön är irrelevant i sammanhanget.

  • Anonym (Va)
    Anonym (Mamma till 3) skrev 2017-11-21 18:03:02 följande:

    Fast allt ingår ju inte i underhållet!?


    Men i barnbidrag och underhåll
  • Anonym (Mamma till 3)
    Anonym (Va) skrev 2017-11-21 18:08:08 följande:

    Men i barnbidrag och underhåll


    Läs i föräldra balken, allt ingår inte i barnbidraget och underhållet. Har själv frågat försäkringskassan
Svar på tråden Vem ska stå för ytterkläder under umgänge? (Barn som bor varannan helg)