• Anonym (jag)

    Snälla är det fler som har det så här? Hur får man behandla trotsande barn..

    Jag har en dotter som snart fyller 3 år och en bebis på 6 månader.
    Min dotter har ett fruktansvärt humör för tillfället och trotsar för fullt. Dock tror jag att hon är snäppet värre än andra barn ibland. Hon får utbrott när hon inte får som hon vill (testar oss väl) och det har även hänt att hon fått utbrott på dagis när hon inte fått som hon vill. (personalen tar det med ro) 

    Två kvällar i veckan jobbar min sambo kväll och jag tar då ensam hand om barnen och lägger dem.
    Dessa kvällar slutar nästan alltid med utbrott tex för att dottern inte får mig för sig själv, måste ofta bära på bebisen som är väldigt klängig just nu, antagligen tänder på gång mm. 
    Jag brukar alltid försöka vara vänlig och resonera med henne fast jag blir förbenat trött på gnäll och skrik.

    Men tillslut når jag en punkt när jag inte orkar mer,, en gång satt hon tex och ryckte i bebisens stol och då bad jag henne flera gånger att sluta och förklarade varför hon inte fick göra så. Hon lydde inte och då bände jag loss henne från stolen. Det kanske gjorde ont på henne..
    Jag har även ryckt saker ur händerna på henne och tagit henne i armen och "släpat" henne eller flyttat henne om det behövts av olika anledningar.
    Jag vet inte om detta gör ont på henne och i stundens hetta så bryr jag mig inte. :( 
    Jag tycker aldrig att det känns bra efteråt och tycker att jag är en kass mamma som borde kunna hantera situationen bättre. Fast ibland vet jag verkligen inte hur/vad jag ska göra..

    När jag var lite var min pappa så här mot mig, dock inte när jag trotsade utan han fick utbrott lite titt som tätt av diverse anledningar. Han var mycket obehaglig, spände ögonen i mg och var hotfull.
    Min skräck är att jag ska göra samma sak mot mina barn men jag tror inte att jag är som honom..

    Är det normalt att reagera/agera som jag gör mot min dotter eller borde jag söka hjälp?
    Kan tillägga att dessa situationer bara uppstår när jag är ensam med barnen, när vi är två föräldrar är det så mycket lättare.

  • Svar på tråden Snälla är det fler som har det så här? Hur får man behandla trotsande barn..
  • Frassenasse

    Inte konstigt att du blir arg. Barn kan verkligen reta gallfeber på en.

    Att lyfta eller släpa i armen tycker jag inte är ok. Jag bär bort min treåring ibland men tar då tex under armarna.

    Kan det funka att gå iväg i ett annat rum en stund när du blir sådär jättearg? Det har funkat för mig. Jag går iväg och tar några djupa andetag.

  • Påven Johanna II

    Ja, det låter definitivt som om du behöver hjälp så det tycker jag att du ska skaffa dig. Fram tills dess att du fått någon vettig kontakt tycker jag att du bör be dina barns pappa ta ett mycket större ansvar, det låter inte som om du ska vara ensam med era barn under pressande omständigheter när du saknar marginaler för att klara av det på ett för barnen bra sätt.

  • tvillingmammaVastmanland
    Påven Johanna II skrev 2017-11-21 20:08:33 följande:

    Ja, det låter definitivt som om du behöver hjälp så det tycker jag att du ska skaffa dig. Fram tills dess att du fått någon vettig kontakt tycker jag att du bör be dina barns pappa ta ett mycket större ansvar, det låter inte som om du ska vara ensam med era barn under pressande omständigheter när du saknar marginaler för att klara av det på ett för barnen bra sätt.


    Håller med.
  • Anonym (jag)

    min man har bett om ändrade tider och ska få sluta med kvällspassen om några veckor. tack och lov.
    tack för svaren.

  • Frassenasse
    Anonym (jag) skrev 2017-11-21 20:11:55 följande:

    min man har bett om ändrade tider och ska få sluta med kvällspassen om några veckor. tack och lov.

    tack för svaren.


    Skönt! Finns det någon som kan ge en hjälpande hand de kvarvarande kvällarna? En kompis eller farfar eller så?
  • Anonym (jag)
    Frassenasse skrev 2017-11-21 20:24:33 följande:
    Skönt! Finns det någon som kan ge en hjälpande hand de kvarvarande kvällarna? En kompis eller farfar eller så?
    ibland får jag hjälp så kanske kan jag få det resterande kvällar iaf vissa av dem.

    och nej :( jag får inte sova ordentligt, bebisen är knölig på nätterna och jag tar hand om bebisen helt själv på nätterna då min man måste sova med dottern som har mardrömmar och är mörkrädd och vaknar ofta..
  • Frassenasse
    Anonym (jag) skrev 2017-11-21 20:34:58 följande:

    ibland får jag hjälp så kanske kan jag få det resterande kvällar iaf vissa av dem.

    och nej :( jag får inte sova ordentligt, bebisen är knölig på nätterna och jag tar hand om bebisen helt själv på nätterna då min man måste sova med dottern som har mardrömmar och är mörkrädd och vaknar ofta..


    Men usch vad jobbigt för er!

    Var inte rädd för att be folk om hjälp. Många vill hjälpa till om man förklarar läget. Kanske räcker det med att en kompis är där, även om det är ett tafatt mähä som egentligen inte gör något med barnen. Det kan vara skönt med en vuxen till, det kan hjälpa en att behålla sansen.
  • Anonym (Samma)
    Anonym (jag) skrev 2017-11-21 19:59:03 följande:

    Jag har en dotter som snart fyller 3 år och en bebis på 6 månader.

    Min dotter har ett fruktansvärt humör för tillfället och trotsar för fullt. Dock tror jag att hon är snäppet värre än andra barn ibland. Hon får utbrott när hon inte får som hon vill (testar oss väl) och det har även hänt att hon fått utbrott på dagis när hon inte fått som hon vill. (personalen tar det med ro) 

    Två kvällar i veckan jobbar min sambo kväll och jag tar då ensam hand om barnen och lägger dem.

    Dessa kvällar slutar nästan alltid med utbrott tex för att dottern inte får mig för sig själv, måste ofta bära på bebisen som är väldigt klängig just nu, antagligen tänder på gång mm. 

    Jag brukar alltid försöka vara vänlig och resonera med henne fast jag blir förbenat trött på gnäll och skrik.

    Men tillslut når jag en punkt när jag inte orkar mer,, en gång satt hon tex och ryckte i bebisens stol och då bad jag henne flera gånger att sluta och förklarade varför hon inte fick göra så. Hon lydde inte och då bände jag loss henne från stolen. Det kanske gjorde ont på henne..

    Jag har även ryckt saker ur händerna på henne och tagit henne i armen och "släpat" henne eller flyttat henne om det behövts av olika anledningar.

    Jag vet inte om detta gör ont på henne och i stundens hetta så bryr jag mig inte. :( 

    Jag tycker aldrig att det känns bra efteråt och tycker att jag är en kass mamma som borde kunna hantera situationen bättre. Fast ibland vet jag verkligen inte hur/vad jag ska göra..

    När jag var lite var min pappa så här mot mig, dock inte när jag trotsade utan han fick utbrott lite titt som tätt av diverse anledningar. Han var mycket obehaglig, spände ögonen i mg och var hotfull.

    Min skräck är att jag ska göra samma sak mot mina barn men jag tror inte att jag är som honom..

    Är det normalt att reagera/agera som jag gör mot min dotter eller borde jag söka hjälp?

    Kan tillägga att dessa situationer bara uppstår när jag är ensam med barnen, när vi är två föräldrar är det så mycket lättare.


    Jag känner igen mig! Växte också upp med en pappa som skällde och köndes hotfull och vill verkligen INTE bli så, ändå känner jag hur jag ibland går över gränsen. Märker så tydligt att det alltid är värre när jag fått sova för lite. Mina är något större och inte trotsiga på det sättet, men jag kan tappa tålamodet av tjat och gnäll samt om min 4-åring inte gör som hen blivit tillsagd eller stör när bebisen precis ska somna tex. Jag kan då höja rösten och bete mig barnsligt. Känns inte bra efteråt. Jag ber alltid stora barnet om ursäkt efteråt. Förklarar varför jag blev arg, men poängterar att det inte är barnets fel att jag blev arg.

    Det viktigaste när man har det såhär tycker jag är att kunna vara öppen mot ens partner. Förklara hur man har det, hur man känner sig och kunna jobba på en lösning tillsammans. Sedan försöker jag så ofta det går att ta till knep. Ett sätt är att bara blunda och ta några djupa andetag, men det funkar bara ibland. Ett annat, som funkar bättre för mig, är att låtsas att jag är bland folk och att ändra vuxna hör mig. Av någon anledning är det lättare att bita ihop då, du kan ju prova.

    Sedan får man inte vara för hård mot sig själv. Man gör inte alltid rätt och du verkar vara.medveten om att det blir fel ibland. Men att du släpar iväg barnet och rycker så det eventuellt gör ont vore väl bra om du kunde hitta andra sätt att hantera det på.
  • Anonym (jag)

    Tack snälla för svaren, och för att ni håller trevlig ton och inte klankar ner på mig <3
    Lena - vi kan byta barn på natten men för det mesta sover bebisen bättre än treåringen så min sambo brukar ta treåringen då han klara sig bättre utan sömn än mig.

    Tack "samma" för att du skrev. Ska prova dina knep. 
    Ska verkligen jobba på det här och försöka att inte vara så barnslig.

    Jag tycker att det är tungt just nu..
    Med första barnet var jag föräldraledig i 2,5 år och tyckte det var väldigt jobbigt att gå hemma. Nu med ny bebis vill jag gärna börja jobba tidigare gärna imorgon men det går tyvärr inte riktigt än pga olika saker. Tycker det är tungt att vara hemma. Det är svårt att söva bebisen med treåring som vill ha uppmärksamhet och är högljudd :( blir inte bra för någon och jag känner mig otillräcklig och irriterad väldigt ofta. 
    Innan bebisen föddes har jag aldrig tagit min dotter i armen eller liknande.
    Det är som att "tålamodskontot" är nära på tomt och jag har väldigt svårt att ladda om mina batterier. Ibland åker jag iväg ensam och träffar kompisar, äter lunch med någon familjemedlem eller liknande. Det är skönt för stunden men jag känner aldrig att jag laddat energi :( känns som att jag skulle behöva en månads semester..

  • Anonym (A)
    Påven Johanna II skrev 2017-11-21 20:08:33 följande:
    Ja, det låter definitivt som om du behöver hjälp så det tycker jag att du ska skaffa dig. Fram tills dess att du fått någon vettig kontakt tycker jag att du bör be dina barns pappa ta ett mycket större ansvar, det låter inte som om du ska vara ensam med era barn under pressande omständigheter när du saknar marginaler för att klara av det på ett för barnen bra sätt.
    Håller med
Svar på tråden Snälla är det fler som har det så här? Hur får man behandla trotsande barn..