• Tjejerna2

    När tycker du det är ok att ditt barn börjar använda smink?

    Vid vilken ålder tycker du det är ok för barnet att ha smink till skolan? Berätta gärna lite vad du tycker är ok och vad man bör vänta med.

    Min dotter går i 4:e klass och har börjat intressera sig för smink. Jag skulle nog gärna vänta något år innan jag släpper iväg henne med smink till vardags. På fester och kalas tycker jag det är ok att hon använder smink som mascara, ögonskugga, rouge och läppstift.

    Jag vet ju själv att många började sminka sig till vardags i 4:an-5:an när jag var liten, men är intresserad av hur andra familjer ser på det hela.

  • Svar på tråden När tycker du det är ok att ditt barn börjar använda smink?
  • Rebecca1987

    Min dotter är 10. Hon sminkar sig när hon känner att hon vill piffa till sig lite. Oftast vill hon som hon säger se bra ut på fredagar. Då har hon lite ögonskugga och lite läppstift med glitter. Annars är det bara vid fester, kalas och hemma när vi ska ha främmande vid högtider

  • EliMil

    Vår dotter är 11 och går i femman.
    Hon är väl inte jätteintresserad av smink, tycker mer det är kul att köpa och ha men använder det sällan.

    Vi har sagt ifrån om att använda smink till skolan. hon får gärna ha lite läppglans eller läppstift och ögonskugga på kalas och liknande.

    Personligen tycker jag att de ska upp i högstadiet först, samt att de ska kunna finna sig själva och sitt självförtroende utan att behöva förändra sig. Att liksom veta att man duger som man är och att man är superfin utan smink, innan man väljer om man vill använda det eller inte, Med detta vill jag försöka undvika att hon inte känner sig okej eller som sig själv utan smink när hon väl (om hon vill) börjar använda smink sen.

  • Tjejerna2
    EliMil skrev 2017-11-22 13:57:54 följande:

    Vår dotter är 11 och går i femman.

    Hon är väl inte jätteintresserad av smink, tycker mer det är kul att köpa och ha men använder det sällan.

    Vi har sagt ifrån om att använda smink till skolan. hon får gärna ha lite läppglans eller läppstift och ögonskugga på kalas och liknande.

    Personligen tycker jag att de ska upp i högstadiet först, samt att de ska kunna finna sig själva och sitt självförtroende utan att behöva förändra sig. Att liksom veta att man duger som man är och att man är superfin utan smink, innan man väljer om man vill använda det eller inte, Med detta vill jag försöka undvika att hon inte känner sig okej eller som sig själv utan smink när hon väl (om hon vill) börjar använda smink sen.


    Jag förstår din poäng, det är klart man vill att barnet ska förstå att man är vacker som man är.

    Sen tror jag inte att min dotter skulle tänka på smink varje dag till skolan än, och det är väl där jag känner att jag kan påverka. Istället för att säga blankt nej, så kanske ge henne valet mellan bara mascara, bara läppglans eller inget tex. Man förstår ju att lite kan hänga ihop med hur kompisarna gör och får sminka sig för sina föräldrar också.

    Att släppa lös barnet helt kanske kan avgöra om de sen tycker att de duger som de är med eller utan smink, men har man sunda samtal och diskussioner med barnet om detta och i allmänhet så tror jag att de vet att de duger som de är i vilket fall som helst.
  • cosinus

    Tänker mig högstadiet. 

    Har inte riktigt behövt ta ställning på allvar då äldsta dottern nu går i sjuan men inte är intresserad. Så när hon väl blir det får hon börja.

  • Scoops

    Tycker min mamma hade bra gränser.

    Högstadiet (8:e-klass) fick jag börja använda kajal, mascara och concealer (när jag behövde täcka någon finne). Ingen foundation/puder och sånt alls. Ögonskugga och läppglans på fest/kalas/högtider.

    Sedan i gymnasiet fick jag bestämma helt själv vad jag ville ha. Experimenterade helt galet där ett tag, men mamma sa till när det blev för mycket för en vanlig vardag. Hon var noga med att påpeka att ju mer smink man har desto mer "nybörjare" ser man ut i sminkväg

  • Anonym (Mamma till två)

    Tidigast högstadiet och då bara lätt makeup skulle jag tillåta, ingen festmakeup för att gå till skolan.
    Nu har jag tur för jag behöver inte bråka om detta, min dotter går i åttan och sminkar sig inte.
    Hon borstar håret noga och täcker någon liten blemma ibland med ett behandlande täckstift som jag köpt på apoteket. Sen är hon hur vacker som man kan bli, hon behöver inget mer tycker hon och ingen annan heller.

    Skulle aldrig låta ett mellanstadiebarn använda smink regelbundet, det är massor av kemikalier i smink, många är hormonstörande. Till fest och utklädning någon gång kan väl vara ok.

    Om ni köper smink till era barn så se till att det är smink av god kvalitet i så fall.
    Apoteket har eget smink som nog är lite bättre.
    Tyvärr blir det väl ofta billigt smink till barnen som är de känsligaste.

Svar på tråden När tycker du det är ok att ditt barn börjar använda smink?