• Krullet89

    Chefen nekade havandeskapspenningen

    Hej!!

    Jag är i v 25 snart , blev från igår sjukskriven 50%. Dels pga rygg och bäcken insufficiens o dels pga skada i foten sen tidigare. Jag jobbar som ssk och vi ha haft det otroligt tufft sista tiden o underbemannade. I min tjänst ingår sektionsledarskap när detta hinns med. Inför min ledighet har jag gjort klart alla mina admin uppdrag för att kunna gå i v 32.

    Idag bad jag min chef fylla i blanketten för graviditetspenning/havandeskapspenning. Får tillbaka blanketten att ja kan bli omplacerad o göra admin uppg... blev jätte upprörd för det första har jag inget kvar o göra som admin, för det andra så står det redan nu i min sjukskrivning att ja varken kan stå längre stunder eller sitta längre stunder...

    Va ska ja göra? Snälla ge mig råd ja känner mig helt knäckt... i mitt jobb ingår att gå från sittande till stående snabbt, springa in till olika rum snabbt, sitta på huk på golvet för positionering av patienter tunga lyft o drag, jour tjänstgöring hot o våld ja you name it!

  • Svar på tråden Chefen nekade havandeskapspenningen
  • Kerubmamman

    Om du inte klarar av att jobba med adminuppgifter så måste du diskuterad utökad sjukskrivning med din läkare. 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Krullet89

    Ja, jag får väl gå den vägen. Min sjukskrivning går ut mitten av december..

    luften gick ur mig idag. Ja är i v 24 o knappt så jag klarar av mitt jobb hur hade hon tänkt sig om ngr veckor då...

  • Carambolan

    Men det är väl inte hennes fel. Administration är inte uppgifter som brukar klassas som tunga eller farliga nog för havandeskapspenning utan om det är för tungt så ska du vara sjukskriven. Men se till att chefen tills dess faktiskt omplacerar dig och inte ger dig andra tyngre uppdrag när kontorsjobbet är slut.

  • Krullet89

    Hur menar du inte hennes fel? Jag är anställd som ssk inte som admin personal . Så vad tanken är att jag ska göra har varken jag eller mina kollegor. Hon vägrar omplacera mig just nu för tycker inte att vi har ett fysiskt ansträngande arbete.... mina kollegor är jätte upprörda. Ingen har blivit nekad havandeskapspenning innan på vår avd.

    Förra året vid exakt samma tidpunkt hade vi en annan ssk som va i samma sits som jag. Samma anställning som jag, dvs vissa admin uppg. Hon bad redan i v 20 om att bli placerad med mindre krävande patienter o fick gå i v 32 utan ngr bekymmer.

    Känner mig särbehandlad.. till mig ska man hitta på admin uppg för att underhålla mig...

  • Anonym (Okok)

    Jag kanske missförstod men din kollega som du hänvisar till gick ju inte förrän i v32 och hade ju lättare uppgifter sista perioden. Du vill ju gå i v25 och vill inte ha annars uppgifter även fast det tydligen finns (enligt chefen). 25 och 32 är väl lite skillnad så är du verkligen särbehandlad? Låter ju som om chefen försöker hitta en lösning.

  • IsadoraW1
    Krullet89 skrev 2017-11-22 17:29:38 följande:

    Hur menar du inte hennes fel? Jag är anställd som ssk inte som admin personal . Så vad tanken är att jag ska göra har varken jag eller mina kollegor. Hon vägrar omplacera mig just nu för tycker inte att vi har ett fysiskt ansträngande arbete.... mina kollegor är jätte upprörda. Ingen har blivit nekad havandeskapspenning innan på vår avd.

    Förra året vid exakt samma tidpunkt hade vi en annan ssk som va i samma sits som jag. Samma anställning som jag, dvs vissa admin uppg. Hon bad redan i v 20 om att bli placerad med mindre krävande patienter o fick gå i v 32 utan ngr bekymmer.

    Känner mig särbehandlad.. till mig ska man hitta på admin uppg för att underhålla mig...


    Du är anställd som ssk ja men socialförsäkringen är ingen yrkesförsäkring. Om det finns adminuppgifter kommer du högst sannolikt inte att kunna få graviditetspenning. Den är menad för människor som pga "normala" graviditetsbesvär inte klarar av sitt fysiskt tunga arbete, där inga omplaceringsmöjligheter finns.

    Om du däremot har blivit sjuk av din graviditet och är så påverkad av dina besvär att du inte klarar av ett fysiskt lättare arbete med möjlighet att variera mellan sittande och stående arbetsställning (ie ett adminjobb tex) bör din läkare göra en ny bedömning och istället sjukskriva dig helt i förhållande till alla normalt förekommande arbeten.
  • Krullet89

    Då har du missförstått. Ja vill inte gå nu utan i v 32 för jobbet är så fysiskt ansträngande. just nu har jag besvär av min graviditet som belastar andra skador så mkt så jag klarar inte av jobbet. Därför är jag sjukskriven 50%. , för att kunna åka hem o vila andra halvan av dagen.

    Jag förstår ju att man blir omplacerad till lättare jobb för att kunna fortsätta. Men vad kan man bli omplacerad till om man jobbar som Röntgensjuksköterska ? Antingen jobbar man o rtg folk lr så gör man inte... så ja förstår inte vad jag skulle göra i sådana fall. O när ja frågar henne så säger hon de extra uppg du har på avd. Men alla dessa är klara o uppdaterade sen 1 v tillbaka..

  • modsey

    Om du inte kan arbeta administrativt är det ju sjukskrivning som gäller och det är ju läkare som gör och inte din chef.

  • modsey
    Krullet89 skrev 2017-11-22 17:29:38 följande:

    Hur menar du inte hennes fel? Jag är anställd som ssk inte som admin personal . Så vad tanken är att jag ska göra har varken jag eller mina kollegor. Hon vägrar omplacera mig just nu för tycker inte att vi har ett fysiskt ansträngande arbete.... mina kollegor är jätte upprörda. Ingen har blivit nekad havandeskapspenning innan på vår avd.

    Förra året vid exakt samma tidpunkt hade vi en annan ssk som va i samma sits som jag. Samma anställning som jag, dvs vissa admin uppg. Hon bad redan i v 20 om att bli placerad med mindre krävande patienter o fick gå i v 32 utan ngr bekymmer.

    Känner mig särbehandlad.. till mig ska man hitta på admin uppg för att underhålla mig...


    Fast vänta nu, det är väl rätt självklart att det kan vara olika olika år på vad för uppgifter som kan finnas att omplaceras till. Inget konstigt alls tycker jag.
Svar på tråden Chefen nekade havandeskapspenningen